Temat

Równania kwadratowe

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

III. Równania i nierówności.

Uczeń:

4) Rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.

Cele szczegółowe

1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

2. Rozwiązywanie równań kwadratowych.

Efekty uczenia

Uczeń:

- rozwiązuje równania kwadratowe,

- rozwiązuje zadania tekstowe wymagające znalezienia pierwiastków równania kwadratowego.

Metody kształcenia

1. Piramida priorytetów.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w małych grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie pracując w grupach metodą piramidy priorytetów, przypominają najważniejsze wiadomości na temat równań z jedną niewiadomą.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie  rozwiązywanie równań kwadratowych.

Korzystając z wyników prac w grupach, uczniowie formułują  definicję równania kwadratowego.

Definicja
Równaniem kwadratowym (z niewiadomą x) nazywamy równanie, które można doprowadzić do postaci ax2+bx+c=0, przy czym a,b,c są ustalonymi liczbami rzeczywistymi oraz a0.

Dyskusja – w jaki sposób można rozwiązać  takie równanie. Uczniowie powinni zauważyć, że rozwiązanie równania kwadratowego sprowadza się do obliczenia miejsc zerowych odpowiedniej funkcji kwadratowej.

Istnienie i liczba rozwiązań równania kwadratowego ax2+bx+c=0, gdzie a0 zależą więc od znaku wyróżnika =b2-4ac .

Uczniowie wspólnie ustalają treść  twierdzenia o liczbie pierwiastków równania kwadratowego.

Twierdzenie
Równanie kwadratowe ax2+bx+c=0, gdzie a0 .
- dla < 0 nie ma rozwiązań,
- dla = 0 ma jedno rozwiązanie: x0=-b2a,
- dla > 0 ma dwa rozwiązania:  x1=-b-2a, x2=-b+2a.

Uczniowie wspólnie opracowują algorytm obliczania pierwiastków równania kwadratowego.

[Rysunek1]

Korzystając z powyższego schematu uczniowie  wspólnie  rozwiązują zadania.

Polecenie
Rozwiąż równanie:
a) 3xIndeks górny 2 - 2x - 7 = 0,
b) -36xIndeks górny 2 + 12x - 1 = 0,
c) 4xIndeks górny 2 + 3x + 77 = 0,

Uczniowie analizują aplet, prezentujący sposób rozwiązywania równań kwadratowych niezupełnych, bez wyznaczania wyróżnika, i wyciągają wnioski.

Polecenie
[Geogebra aplet]

Wnioski:
- Równanie ax2+bx+c=0, dla a0, b0 ma dwa rozwiązania: x1=0, x2=-ba.
- Równanie ax2+bx+c=0, dla a·c>0 nie ma rozwiązania, dla a·c<0 ma dwa rozwiązania:
x1=-ca, x2=--ca ,
- Równanie axIndeks górny 2 = 0 ma jedno rozwiązanie x0=0 .

Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości, rozwiązując zadania.

Polecenie
Rozwiąż równanie
a) 4xIndeks górny 2 - 25 = 0
b) -xIndeks górny 2 + 6x = 0
c) 2xIndeks górny 2 + 8 = 0

Polecenie
Suma kwadratów trzech kolejnych liczb naturalnych równa się 194. Znajdź  te liczby.

Polecenie
Obwód rombu jest równy 116 cm.  Długości przekątnych tego rombu różnią się o 2 cm. Oblicz pole rombu.

Polecenie dla chętnych
Dla jakich wartości m równanie x2-2(m+2)x+4m+5=0 ma dwa pierwiastki spełniające warunek
x2-x1=2

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia  utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:

Równanie kwadratowe ax2+bx+c=0, gdzie a0.
- dla < 0 nie ma rozwiązań,
- dla = 0 ma jedno rozwiązanie: x0=-b2a,
- dla > 0 ma dwa rozwiązania:  x1=-b-2a, x2=-b+2a.