Scenariusz
Temat
Równania kwadratowe
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
III. Równania i nierówności.
Uczeń:
4) Rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Rozwiązywanie równań kwadratowych.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozwiązuje równania kwadratowe,
- rozwiązuje zadania tekstowe wymagające znalezienia pierwiastków równania kwadratowego.
Metody kształcenia
1. Piramida priorytetów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie pracując w grupach metodą piramidy priorytetów, przypominają najważniejsze wiadomości na temat równań z jedną niewiadomą.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie rozwiązywanie równań kwadratowych.
Korzystając z wyników prac w grupach, uczniowie formułują definicję równania kwadratowego.
Definicja
Równaniem kwadratowym (z niewiadomą x) nazywamy równanie, które można doprowadzić do postaci , przy czym są ustalonymi liczbami rzeczywistymi oraz .
Dyskusja – w jaki sposób można rozwiązać takie równanie. Uczniowie powinni zauważyć, że rozwiązanie równania kwadratowego sprowadza się do obliczenia miejsc zerowych odpowiedniej funkcji kwadratowej.
Istnienie i liczba rozwiązań równania kwadratowego , gdzie zależą więc od znaku wyróżnika .
Uczniowie wspólnie ustalają treść twierdzenia o liczbie pierwiastków równania kwadratowego.
Twierdzenie
Równanie kwadratowe , gdzie .
- dla < 0 nie ma rozwiązań,
- dla = 0 ma jedno rozwiązanie: ,
- dla > 0 ma dwa rozwiązania: , .
Uczniowie wspólnie opracowują algorytm obliczania pierwiastków równania kwadratowego.
[Rysunek1]
Korzystając z powyższego schematu uczniowie wspólnie rozwiązują zadania.
Polecenie
Rozwiąż równanie:
a) 3xIndeks górny 22 - 2x - 7 = 0,
b) -36xIndeks górny 22 + 12x - 1 = 0,
c) 4xIndeks górny 22 + 3x + 77 = 0,
Uczniowie analizują aplet, prezentujący sposób rozwiązywania równań kwadratowych niezupełnych, bez wyznaczania wyróżnika, i wyciągają wnioski.
Polecenie
[Geogebra aplet]
Wnioski:
- Równanie , dla , ma dwa rozwiązania: , .
- Równanie , dla nie ma rozwiązania, dla ma dwa rozwiązania:
, ,
- Równanie axIndeks górny 22 = 0 ma jedno rozwiązanie .
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości, rozwiązując zadania.
Polecenie
Rozwiąż równanie
a) 4xIndeks górny 22 - 25 = 0
b) -xIndeks górny 22 + 6x = 0
c) 2xIndeks górny 22 + 8 = 0
Polecenie
Suma kwadratów trzech kolejnych liczb naturalnych równa się 194. Znajdź te liczby.
Polecenie
Obwód rombu jest równy 116 cm. Długości przekątnych tego rombu różnią się o 2 cm. Oblicz pole rombu.
Polecenie dla chętnych
Dla jakich wartości m równanie ma dwa pierwiastki spełniające warunek
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
Równanie kwadratowe , gdzie .
- dla < 0 nie ma rozwiązań,
- dla = 0 ma jedno rozwiązanie: ,
- dla > 0 ma dwa rozwiązania: , .