Each student gives an example of an equation and its solution. Discussion – how many solutions can an equation have? Can we give an example of an equation that is satisfied by 2, 3, 4, ... numbers? Are there equations that have no solutions?
Students answer the questions by giving examples of equations that have no solutions, have one solution or have infinitely many solutions.
Students do the task.
Task Among the following equations choose those that have:
a) one solution,
b) two solutions,
c) three solutions,
; ; .
Are all of these equations first degree equations?
The teacher informs that in the next part of the class we will be considering only equations in which the unknowns are in the first power.
Task Students work individually, using computers. Their task is to observe what kind of equations are contradictions, conditional equations and identities.
Inidividual task contest. Students do the contest tasks. They can look for necessary information in available knowledge sources, for example the Internet.
They can go to the next level after verifying results from the previous level.
Three students with the best time score get the highest marks, three following – second highest marks.
Task Choose contradictions.
a)
b)
c)
Task Choose identities.
a)
b)
c)
d)
Task What expression should be inserted in the dotted space so that the obtained equation is an identity?
a)
b)
c)
Task What expression should be inserted in the dotted space so that the obtained equation is a contradiction?
a)
b)
c)
An extra task: What kind of equations are called equivalent equations? Add two equivalent equations do the equation: .
- Równanie, które jest spełnione przez każdą liczbę rzeczywistą nazywamy równaniem tożsamościowym.
m8ed58057f496f41d_1528449000663_0
Liczba rozwiązań równania
m8ed58057f496f41d_1528449084556_0
Drugi
m8ed58057f496f41d_1528449076687_0
VI. Równania z jedną niewiadomą. Uczeń:
2) rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą metodą równań równoważnych.
m8ed58057f496f41d_1528449068082_0
45 minut
m8ed58057f496f41d_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m8ed58057f496f41d_1528449552113_0
1. Określanie liczby rozwiązań równania.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Wskazany przez nauczyciela uczeń przypomina dotychczas poznane wiadomości na temat równań.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą określać liczbę rozwiązań równania.
m8ed58057f496f41d_1528446435040_0
Każdy z uczniów podaje przykład równania i jego rozwiązania.
Dyskusja - ile rozwiązań może mieć równanie? Czy można podać przykład takiego równania, które spełniają 2, 3, 4, … liczby? Czy istnieją równania, które nie mają rozwiązania?
Uczniowie odpowiadają na pytania podając przykłady równań, które nie mają rozwiązania, mają jedno rozwiązanie, mają kilka rozwiązań, mają nieskończenie wiele rozwiązań.
Uczniowie rozwiązują zadanie.
Polecenie Spośród poniższych równań wybierz te, które mają:
a) jedno rozwiązanie,
b) dwa rozwiązania,
c) trzy rozwiązania,
; ; .
Czy wszystkie te równania są równaniami pierwszego stopnia?
Nauczyciel informuje, że przedmiotem rozważań w dalszej części zajęć, będą tylko równania, w których niewiadoma występuje w pierwszej potędze.
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jakie równania nazywamy sprzecznymi, jakie oznaczonymi, a jakie tożsamościowymi.
[Ilustracja interaktywna]
Wnioski:
- Równanie, które ma jedno rozwiązanie nazywamy równaniem oznaczonym.
- Równanie, które nie ma rozwiązania nazywamy równaniem sprzecznym.
- Równanie, które jest spełnione przez każdą liczbę rzeczywistą nazywamy równaniem tożsamościowym.
Indywidualny konkurs zadaniowy. Uczniowie rozwiązują zadania konkursowe. Potrzebnych wiadomości mogą szukać w dostępnych źródłach informacji, np. w internecie. Do kolejnego poziomu konkursu mogą przejść, po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników z danego poziomu. Troje uczniów z najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Polecenie Wskaż równania sprzeczne.
a)
b)
c)
Polecenie Wskaż równania tożsamościowe.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Jakie wyrażenie należy wpisać w wykropkowane miejsce, aby otrzymane równanie było tożsamościowe?
a)
b)
c)
Polecenie Jakie wyrażenie należy wpisać w wykropkowane miejsce, aby otrzymane równanie było sprzeczne?
a)
b)
c)
Polecenie dla chętnych: Jakie równania nazywamy równoważnymi? Dopisz dwa równania równoważne do równania .
m8ed58057f496f41d_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Liczbę, która spełnia dane równanie nazywamy rozwiązaniem równania.
- Równanie, które ma jedno rozwiązanie nazywamy równaniem oznaczonym.
- Równanie, które nie ma rozwiązania nazywamy równaniem sprzecznym.
- Równanie, które jest spełnione przez każdą liczbę rzeczywistą nazywamy równaniem tożsamościowym.