Students work individually, using computers. Their task is to watch the interactive illustration, that explains the concept of the cardinality of a set.
[Interactive illustration]
After having completed the exercise, students present results of their observations:
Students use obtained information in exercises, using the JIGSAW method.
The teacher divides students into 3 persons groups. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts.
Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
Task 1
Identify how many numbers:
a) are two‑digit numbers and can be divided by 3 or by 25, b) are three‑digit numbers greater than 250 and smaller than 600 and can be divided by 54.
Task 2
There are three senior year classes in one of the high schools.In these classes, 11 students go only for extra mathematics classes, 7 - only for extra Polish classes and 4 – only for extra English classes. Moreover, there are students that attend two different classes. An so: 9 students go for mathematics and English classes, 10 – English and Polish and 11 – Polish and mathematics. One student goes for aa three extra classes. Give the cardinality of the sets that define groups of students at each extra classes and the cardinality of the set of students of all three senior classes.
Task 3
Read the equinumerosity principleequinumerosity principleequinumerosity principle in the frame and then check if defined below sets A, B are equinumerous:
The teacher evaluates the students’ work and clarifies doubts.
An extra task
Give the cardinality of the setcardinality of the setcardinality of the set in which there are all three‑digit numbers, excluding those than can be divided by 2 or by 5.
Dwa zbiory A i B są równoliczne (mają tyle samo elementów), jeżeli ich elementy można przyporządkować wzajemnie jednoznacznie, to znaczy, że każdemu elementowi zbioru A przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru B oraz każdemu elementowi zbioru B przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru A.
- mocą zbioru (liczebnością zbioru) A nazywamy liczbę wszystkich elementów zbioru A, - moc zbioru A oznaczamy: |A|.
m692e007d06c00c91_1528449000663_0
Liczba elementów zbioru skończonego
m692e007d06c00c91_1528449084556_0
Trzeci
m692e007d06c00c91_1528449076687_0
XI. Kombinatoryka. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych.
m692e007d06c00c91_1528449068082_0
45 minut
m692e007d06c00c91_1528449523725_0
Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
m692e007d06c00c91_1528449552113_0
1. Wyznaczanie liczebności zbiorów skończonych.
2. Zliczanie obiektów w prostych sytuacjach kombinatorycznych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m692e007d06c00c91_1528450430307_0
Uczeń:
- wyznacza liczebność zbiorów skończonych,
- zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych.
m692e007d06c00c91_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
m692e007d06c00c91_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m692e007d06c00c91_1528450135461_0
m692e007d06c00c91_1528450127855_0
Uczniowie przypominają pojęcia związane ze zbiorami liczbowymi.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wyznaczać liczbę elementów różnych zbiorów liczbowych.
m692e007d06c00c91_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, wyjaśniającą pojęcie mocy zbioru.
[Ilustracja interaktywna]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji:
- mocą zbioru (liczebnością zbioru) A nazywamy liczbę wszystkich elementów zbioru A, - moc zbioru A oznaczamy: |A|.
Uczniowie pracują metodą układanki JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie 1
Wyznacz, ile jest wszystkich liczb:
a) dwucyfrowych podzielnych przez 3 lub przez 25, b) trzycyfrowych większych od 250 i mniejszych od 600, podzielnych przez 54.
Polececnie 2
W pewnym liceum są trzy klasy maturalne. W klasach tych, 11 osób uczęszcza tylko na zajęcia dodatkowe z matematyki, 7 – tylko na zajęcia dodatkowe z języka polskiego, a 4 – tylko na zajęcia dodatkowe z języka angielskiego. Ponadto wśród uczniów klas maturalnych są tacy, którzy chodzą na dwa rodzaje zajęć. I tak: 9 uczniów uczestniczy w zajęciach z matematyki i języka angielskiego, 10 – języka angielskiego i języka polskiego, a 11 - języka polskiego i matematyki. Jedna osoba chodzi na wszystkie z trzech wymienionych zajęć dodatkowych. Podaj moc zbiorów określających grupy uczniów na poszczególnych zajęciach dodatkowych i moc zbioru uczniów wszystkich trzech klas maturalnych.
Polecenie 3
Zapoznaj się z przedstawioną w ramce zasadą równoliczności, a następnie sprawdź, czy określone poniżej zbiory A, B są równoliczne:
A = {37, 38, 39 … 57}, B = {102, 103, 104 … 122}.
Definicja
Zasada równoliczności:
Dwa zbiory A i B są równoliczne (mają tyle samo elementów), jeżeli ich elementy można przyporządkować wzajemnie jednoznacznie, to znaczy, że każdemu elementowi zbioru A przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru B oraz każdemu elementowi zbioru B przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru A.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
Podaj moc zbioru, w którym są wszystkie liczby trzycyfrowe z wyłączeniem tych podzielnych przez 2 lub przez 5.
m692e007d06c00c91_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- mocą zbioru (liczebnością zbioru) A nazywamy liczbę wszystkich elementów zbioru A, - moc zbioru A oznaczamy: |A|.