IV. Transformation of algebraic expressions. Algebraic sumsalgebraic sumAlgebraic sums and operations done on them. The student:
1) arranges monomials and adds similar monomialssimilar monomialssimilar monomials (which differ only by the numerical coefficient);
2) adds and subtracts algebraic sums, while doing the reduction of similar expressionsreduction of similar expressionsreduction of similar expressions.
The teacher informs students that during this class they will add and subtract algebraic sums.subtracting algebraic sumssubtract algebraic sums.
Students revise their knowledge about how to add arithmetic expressions with parentheses (without doing the calculations in parentheses). They give examples of the application of the distributive property of multiplication over addition in arithmetic calculations.
The teacher gives 4 examples of basic addition and basic subtraction of algebraic sumssubtracting algebraic sumssubtraction of algebraic sums. The teacher asks the students to do the sample tasks using the reduction of similar terms.
Students work in groups, using the method of the idea rug. They can use different resources while looking for the information they need. They write down the solutions on the pieces of paper of the ‘rug’. Together they choose the best solution and present it to other groups.
Task Students work individually, using their computers. Their task is to notice what the easiest way of adding or subtracting algebraic sums of many elements is. After completing the exercise, they order and verify their observations.
[Geogebra applet]
Conclusions:
- If the parentheses in an algebraic expression are preceded by the plus sign or no sign then we can eliminate the parentheses without changing the signs inside it.
An extra task: A certain algebraic sum was subtracted from the expression -6xIndeks górny 22 - 2xy + 2xyIndeks górny 22 and as a result the expression 5xIndeks górny 22y - 6xy + xyIndeks górny 22 was obtained. Find the correct sum.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- If the parentheses in an algebraic expression are preceded by the plus sign or no sign then we can eliminate the parentheses without changing the signs inside it.
- If the parentheses in an algebraic expression are preceded by the minus sign, we can eliminate the parentheses by changing every sign inside it into the opposite sign.
- Aby dodać (lub odjąć) dwie sumy algebraiczne, należy najpierw opuścić nawiasy, o ile istnieją, a następnie wykonać redukcję wyrazów podobnych (czyli dodać wyrazy podobne).
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias poprzedzony znakiem minus, to można usunąć nawias , zmieniając na przeciwny znak każdego z wyrazów znajdujących się w nawiasie.
m7bbf3701b12a0e00_1528449000663_0
Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych
m7bbf3701b12a0e00_1528449084556_0
drugi
m7bbf3701b12a0e00_1528449076687_0
IV Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Sumy algebraiczne i działania na nich.
Uczeń:
1) porządkuje jednomiany i dodaje jednomiany podobne (tzn. różniące się jedynie współczynnikiem liczbowym),
2) dodaje i odejmuje sumy algebraiczne, dokonując przy tym redukcji wyrazów podobnych;
m7bbf3701b12a0e00_1528449068082_0
45 minut
m7bbf3701b12a0e00_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m7bbf3701b12a0e00_1528449552113_0
1. Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych.
2. Redukowanie wyrazów podobnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m7bbf3701b12a0e00_1528450430307_0
Uczeń:
- dodaje i odejmuje sumy algebraiczne,
- redukuje wyrazy podobne.
m7bbf3701b12a0e00_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Dywanik pomysłów.
m7bbf3701b12a0e00_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
m7bbf3701b12a0e00_1528450135461_0
m7bbf3701b12a0e00_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą dodawać i odejmować sumy algebraiczne.
Uczniowie przypominają, w jaki sposób dodajemy wyrażenia arytmetyczne, w których występują nawiasy – bez wykonywania najpierw działań w nawiasach.
Podają przykłady wykorzystania rozdzielności mnożenia względem dodawania w działaniach arytmetycznych.
m7bbf3701b12a0e00_1528446435040_0
Nauczyciel podaje 4 przykłady prostego dodawania sum algebraicznych i 4 przykłady prostego odejmowania sum algebraicznych. Prosi, aby uczniowie wykonali wskazane działania i zredukowali wyrazy podobne.
Uczniowie pracują w grupach metodą dywanika pomysłów. Szukając potrzebnych wiadomości, mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji. Propozycje rozwiązań zapisują na kartkach „dywanika”. Wspólnie wybierają najlepsze rozwiązania i prezentują innym grupom.
Polecenie
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak najprościej wykonać dodawanie lub odejmowanie wieloskładnikowych sum algebraicznych. Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie porządkują i weryfikują swoje obserwacje.
Wnioski uczniów
Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias nie poprzedzony żadnym znakiem lub poprzedzony znakiem plus, to można usunąć nawias, nie zmieniając znaków przed wyrazami znajdującymi się w nawiasie.
Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias poprzedzony znakiem minus, to można usunąć nawias , zmieniając na przeciwny znak każdego z wyrazów znajdujących się w nawiasie.
Aby dodać (lub odjąć) dwie sumy algebraiczne, należy najpierw opuścić nawiasy, o ile istnieją, a następnie wykonać redukcję wyrazów podobnych (czyli dodać wyrazy podobne).
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Zapisz podane wyrażenia bez użycia nawiasów. Zredukuj wyrazy podobne.
a) 3x – (-5x +6y –3 z) + (x – 3y + 5z) =
b) – (2ab – 7a + 0,3b – 2) + ( -1,2ab – 3,4b + a +4) =
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias nie poprzedzony żadnym znakiem lub poprzedzony znakiem plus, to można usunąć nawias, nie zmieniając znaków przed wyrazami znajdującymi się w nawiasie.
Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias poprzedzony znakiem minus, to można usunąć nawias , zmieniając na przeciwny znak każdego z wyrazów znajdujących się w nawiasie.
Aby dodać (lub odjąć) dwie sumy algebraiczne, należy najpierw opuścić nawiasy, o ile istnieją, a następnie wykonać redukcję wyrazów podobnych (czyli dodać wyrazy podobne).