Scenariusz
Temat
Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Sumy algebraiczne i działania na nich. Uczeń:
1) porządkuje jednomiany i dodaje jednomiany podobne (tzn. różniące się jedynie współczynnikiem liczbowym);
2) dodaje i odejmuje sumy algebraiczne, dokonując przy tym redukcji wyrazów podobnych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych.
2. Redukowanie wyrazów podobnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- dodaje i odejmuje sumy algebraiczne,
- redukuje wyrazy podobne.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Dywanik pomysłów.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą dodawać i odejmować sumy algebraiczne.
Uczniowie przypominają, w jaki sposób dodajemy wyrażenia arytmetyczne, w których występują nawiasy – bez wykonywania najpierw działań w nawiasach.
Podają przykłady wykorzystania rozdzielności mnożenia względem dodawania w działaniach arytmetycznych.
Realizacja lekcji
Nauczyciel podaje 4 przykłady prostego dodawania sum algebraicznych i 4 przykłady prostego odejmowania sum algebraicznych. Prosi, aby uczniowie wykonali wskazane działania i zredukowali wyrazy podobne.
Uczniowie pracują w grupach metodą dywanika pomysłów. Szukając potrzebnych wiadomości, mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji. Propozycje rozwiązań zapisują na kartkach „dywanika”. Wspólnie wybierają najlepsze rozwiązania i prezentują innym grupom.
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak najprościej wykonać dodawanie lub odejmowanie wieloskładnikowych sum algebraicznych. Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie porządkują i weryfikują swoje obserwacje.
[Geogebra aplet]
Wnioski:
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias nie poprzedzony żadnym znakiem lub poprzedzony znakiem plus, to można usunąć nawias, nie zmieniając znaków przed wyrazami znajdującymi się w nawiasie.
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias poprzedzony znakiem minus, to można usunąć nawias, zmieniając na przeciwny znak każdego z wyrazów znajdujących się w nawiasie.
- Aby dodać (lub odjąć) dwie sumy algebraiczne, należy najpierw opuścić nawiasy, o ile istnieją, a następnie wykonać redukcję wyrazów podobnych (czyli dodać wyrazy podobne).
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Zapisz podane wyrażenia bez użycia nawiasów. Zredukuj wyrazy podobne.
a) 3x – (-5x + 6y – 3z) + (x – 3y + 5z) =
b) –(2ab – 7a + 0,3b – 2) + (-1,2ab – 3,4b + a + 4) =
c) -5xIndeks górny 22 – (-5xIndeks górny 22 + 4y + 2zIndeks górny 22) – (1,5y – 5xIndeks górny 22 + 6z) =
d) xyIndeks górny 22 + (-3xIndeks górny 22y – 4yIndeks górny 22 + 7xIndeks górny 22) – (-xIndeks górny 22 + 2xIndeks górny 22y – xyIndeks górny 22) =
Polecenie
Sprawdź, czy równość jest prawdziwa.
a) (xIndeks górny 22 + 2yIndeks górny 22) - (-xIndeks górny 2 Indeks górny koniec2 - (2y)Indeks górny 22 ) = 0
b) 1 - (-a + 3b) + (-a + 3b) = 1
c) (xIndeks górny 22 + y) - (-xIndeks górny 2 Indeks górny koniec2 - yIndeks górny 22) = 0
d) 1 - (x - (x - 1) + 1) = -1
e) -(aIndeks górny 33 + aIndeks górny 22) + (4aIndeks górny 22 + aIndeks górny 33) -2aIndeks górny 22 = aIndeks górny 22
Polecenie dla chętnych:
Od wyrażenia -6xIndeks górny 22y - 2xy + 2xyIndeks górny 22 odjęto pewną sumę algebraiczną i otrzymano 5xIndeks górny 22y - 6xy + xyIndeks górny 22. Znajdź tę sumę.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias nie poprzedzony żadnym znakiem lub poprzedzony znakiem plus, to można usunąć nawias, nie zmieniając znaków przed wyrazami znajdującymi się w nawiasie.
- Jeżeli w wyrażeniu algebraicznym występuje nawias poprzedzony znakiem minus, to można usunąć nawias, zmieniając na przeciwny znak każdego z wyrazów znajdujących się w nawiasie.
- Aby dodać (lub odjąć) dwie sumy algebraiczne, należy najpierw opuścić nawiasy, o ile istnieją, a następnie wykonać redukcję wyrazów podobnych (czyli dodać wyrazy podobne).