At home, students search available knowledge sources (films, animations, educational materials) for information about types of systems of equations and methods of solving them. Then, they make notes to systemize obtained knowledge.
Solving equations using the equivalent equationsequivalent equationsequivalent equations method mean that we can:
- add to both sides of the equation or subtract from the same equation the same number or expression,
- multiply both sides of the equation or divide both sides of the equation by the same number different than zero.
[Geogebra applet]
Students work individually, using computers. Their task is to observe the way of solving equations using the equivalent equationsequivalent equationsequivalent equations method.
Work in pairs Students do exercises using the method of task tables is pairs. The fastest pair that solves also the extra task gets the highest mark. Next three pairs – the second best.
Table 1 – a task to do In an equilateral trapezium, the angle at the longer base is 36 ˚ smaller than the angle at the shorter base. Calculate angles of this trapezium.
Table 2 – a task to do Add a second side of the equation so that any real number satisfies it.
a.
b.
c.
Table 3 – a task to do Knowing solution of the equationsolution of the equationsolution of the equation, identify number a.
a.
b.
c.
Table 4 – a task to do Add two equivalent equationsequivalent equationsequivalent equations to each equation.
a.
b.
c.
Table 5 – a task to do Solve equations.
a.
b.
An extra task: Give two numbers whose sum is twice greater than their difference.
Students discuss solutions and the teacher evaluates their work and clarifies doubts.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
To solve an equationto solve an equationTo solve an equation – means to find all numbers that satisfy this equation or prove that the equation has no solution. Equivalent, first degree equations with one unknown are such equations that have the same set of solutionsset of solutionsset of solutions. Solving equations using the equivalent equationsequivalent equationsequivalent equations method mean that we can:
- add to both sides of the equation or subtract from the same equation the same number or expression,
- multiply both sides of the equation or divide both sides of the equation by the same number different than zero.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Rozwiązać równanie – to znaczy znaleźć wszystkie liczby, które spełniają to równanie lub wykazać, że równanie to nie ma rozwiązania.
m9f0337bccdd65f2d_1528449000663_0
Rozwiązywanie równań
m9f0337bccdd65f2d_1528449084556_0
drugi
m9f0337bccdd65f2d_1528449076687_0
VI. Równania z jedną niewiadomą. Uczeń:
2) rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą metodą równań równoważnych.
m9f0337bccdd65f2d_1528449068082_0
45 minut
m9f0337bccdd65f2d_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m9f0337bccdd65f2d_1528449552113_0
1. Rozwiązywanie równań metodą równań równoważnych.
2. Wskazywanie równań równoważnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m9f0337bccdd65f2d_1528450430307_0
uczeń:
- rozwiązuje równania metodą równań równoważnych,
- wskazuje równania równoważne.
m9f0337bccdd65f2d_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Stoliki zadaniowe.
m9f0337bccdd65f2d_1528449514617_0
1. Praca w małych grupach.
2. Praca grupowa.
m9f0337bccdd65f2d_1528450127855_0
Uczniowie w domu poszukują w dostępnych źródłach wiedzy materiałów dydaktycznych, filmów, animacji dotyczących rodzajów równań i metod ich rozwiązywania. Następnie, po zapoznaniu się z treściami multimedialnych zasobów robią notatki mające na celu usystematyzowanie zdobytej wiedzy.
m9f0337bccdd65f2d_1528446435040_0
Wybrani przez nauczyciela przedstawiciele klasy krótko omawiają rezultaty poszukiwań i odpowiadają na pytania nauczyciela.
Wnioski uczniów
Rozwiązać równanie – to znaczy znaleźć wszystkie liczby, które spełniają to równanie lub wykazać, że równanie to nie ma rozwiązania.
Rozwiązywanie równań metodą równań równoważnych polega na tym, że:
- do obu stron równania możemy dodać lub od obu stron równania odjąć tę samą liczbę lub wyrażenie,
- obie strony równania możemy pomnożyć lub podzielić przez tę samą liczbę różną od zera.
[Geogebra applet]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie sposobu rozwiązywania równań metodą równań równoważnych.
Praca w parach Uczniowie, pracując w parach metodą stolików zadaniowych, rozwiązują zadania. Najszybsza para, która rozwiąże również zadanie dodatkowe otrzymuje ocenę celującą. Kolejne trzy pary – bardzo dobrą.
Stolik 1 – zadanie do rozwiązania W trapezie równoramiennym kąt leżący przy dłuższej podstawie jest o 36˚ mniejszy od kąta leżącego przy krótszej podstawie. Oblicz miary kątów tego trapezu.
Stolik 2 – zadanie do rozwiązania Dopisz drugą stronę równania tak, aby spełniała je każda liczba rzeczywista.
a.
b.
c.
Stolik 3 – zadanie do rozwiązania Znając rozwiązanie równania, wyznacz liczbę a.
a.
b.
c.
Stolik 4 – zadanie do rozwiązania Do każdego równania dopisz dwa różne równania równoważne.
a.
b.
c.
Stolik 5 – zadanie do rozwiązania Rozwiąż równania.
a.
b.
Stolik dla chętnych Podaj dwie liczby, których suma jest dwukrotnie większa od ich różnicy.
Uczniowie omawiają rozwiązania, nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i ocenia ich pracę.
m9f0337bccdd65f2d_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Rozwiązać równanie – to znaczy znaleźć wszystkie liczby, które spełniają to równanie lub wykazać, że równanie to nie ma rozwiązania.
Równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą równoważne to takie równania, które mają taki sam zbiór rozwiązań.
Rozwiązywanie równań metodą równań równoważnych polega na tym, że:
- do obu stron równania możemy dodać lub od obu stron równania odjąć tę samą liczbę lub wyrażenie,
- obie strony równania możemy pomnożyć lub podzielić przez tę samą liczbę różną od zera.
equivalent equations1
equivalent equations
równania równoważne – mają takie same zbiory rozwiązań