Scenariusz
Temat
Rozwiązywanie równań
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
VI. Równania z jedną niewiadomą. Uczeń:
2) rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą metodą równań równoważnych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Rozwiązywanie równań metodą równań równoważnych.
2. Wskazywanie równań równoważnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozwiązuje równania metodą równań równoważnych,
- wskazuje równania równoważne.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Stoliki zadaniowe.
Formy pracy
1. Praca w małych grupach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie w domu poszukują w dostępnych źródłach wiedzy materiałów dydaktycznych, filmów, animacji dotyczących rodzajów równań i metod ich rozwiązywania. Następnie, po zapoznaniu się z treściami multimedialnych zasobów robią notatki mające na celu usystematyzowanie zdobytej wiedzy.
Realizacja lekcji
Wybrani przez nauczyciela przedstawiciele klasy krótko omawiają rezultaty poszukiwań i odpowiadają na pytania nauczyciela.
Wnioski uczniów
Rozwiązać równanie – to znaczy znaleźć wszystkie liczby, które spełniają to równanie lub wykazać, że równanie to nie ma rozwiązania.
Rozwiązywanie równań metodą równań równoważnych polega na tym, że:
- do obu stron równania możemy dodać lub od obu stron równania odjąć tę samą liczbę lub wyrażenie,
- obie strony równania możemy pomnożyć lub podzielić przez tę samą liczbę różną od zera.
[Geogebra applet]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie sposobu rozwiązywania równań metodą równań równoważnych.
Praca w parach
Uczniowie, pracując w parach metodą stolików zadaniowych, rozwiązują zadania. Najszybsza para, która rozwiąże również zadanie dodatkowe otrzymuje ocenę celującą. Kolejne trzy pary – bardzo dobrą.
Stolik 1 – zadanie do rozwiązania
W trapezie równoramiennym kąt leżący przy dłuższej podstawie jest o 36˚ mniejszy od kąta leżącego przy krótszej podstawie. Oblicz miary kątów tego trapezu.
Stolik 2 – zadanie do rozwiązania
Dopisz drugą stronę równania tak, aby spełniała je każda liczba rzeczywista.
a.
b.
c.
Stolik 3 – zadanie do rozwiązania
Znając rozwiązanie równania, wyznacz liczbę a.
a.
b.
c.
Stolik 4 – zadanie do rozwiązania
Do każdego równania dopisz dwa różne równania równoważne.
a.
b.
c.
Stolik 5 – zadanie do rozwiązania
Rozwiąż równania.
a.
b.
Stolik dla chętnych
Podaj dwie liczby, których suma jest dwukrotnie większa od ich różnicy.
Uczniowie omawiają rozwiązania, nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i ocenia ich pracę.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Rozwiązać równanie – to znaczy znaleźć wszystkie liczby, które spełniają to równanie lub wykazać, że równanie to nie ma rozwiązania.
Równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą równoważne to takie równania, które mają taki sam zbiór rozwiązań.
Rozwiązywanie równań metodą równań równoważnych polega na tym, że:
- do obu stron równania możemy dodać lub od obu stron równania odjąć tę samą liczbę lub wyrażenie,
- obie strony równania możemy pomnożyć lub podzielić przez tę samą liczbę różną od zera.