1) identifies the perpendicular bisector and the angle bisector of line segments;
2) knows and uses practically the basic properties of the perpendicular bisector and the angle bisector of the line segmentline segmentline segment the sample exercise below: The vertex C of the ABCD rhombus is located on the perpendicular bisectors of the sides AB and AD. Calculate the angles of this rhombus.
Students draw a circle and then connect any three points on the circumference with the line segmentline segmentline segment. Together they identify the mutual location of the circle and the obtained triangletriangletriangle.
Their task is to observe the construction of a circle circumscribed about any triangletriangletriangle.
[Geogebra applet 2]
Task
Students draw any acute triangletriangletriangle and construct a circle circumscribed about that triangle.
Task
Students draw any right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle and construct a circle circumscribed about that triangle.
Task
Students draw any obtuse triangletriangletriangle and construct a circle circumscribed about that triangle.
The conclusions students should make.
- The centre of the circle circumscribed about an acute triangle is located inside the triangletriangletriangle.
- The centre of the circle circumscribed about a right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle is located in the middle of the hypotenuse.
- The centre of the circle circumscribed about an obtuse triangle is located outside of the triangle.
- We can circumscribe a circle about any triangletriangletriangle.
- The centre of the circle circumscribed about an acute triangle is located inside the triangletriangletriangle.
- The centre of the circle circumscribed about a right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle is located in the middle of the hypotenuse.
- The centre of the circle circumscribed about an obtuse triangletriangletriangle is located outside of the triangle.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Jeżeli wszystkie wierzchołki trójkąta leżą na tym samym okręgu, to taki okrąg nazywamy okręgiem opisanym na trójkącie. O trójkącie mówimy, że jest wpisany w okrąg.
1) rozpoznaje symetralną odcinka i dwusieczną kąta;
2) zna i stosuje w zadaniach podstawowe własności symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta jak w przykładowym zadaniu: Wierzchołek C rombu ABCD leży na symetralnych boków AB i AD. Oblicz kąty tego rombu?
m6c5e73796a2377f0_1528449068082_0
45 minut
m6c5e73796a2377f0_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m6c5e73796a2377f0_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie okręgu opisanego na trójkącie.
2. Konstruowanie okręgu opisanego na trójkącie.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m6c5e73796a2377f0_1528450430307_0
Uczeń:
- konstruuje okrąg opisany na trójkącie,
- wykorzystuje własności okręgu opisanego na trójkącie.
m6c5e73796a2377f0_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
m6c5e73796a2377f0_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m6c5e73796a2377f0_1528450127855_0
Uczniowie przypominają definicję symetralnej odcinka i jej najważniejsze własności.
Polecenie
Uczniowie konstruują symetralną odcinka.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji nauczą się opisywać okrąg na dowolnym trójkącie.
m6c5e73796a2377f0_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest obserwacja zmiany wzajemnego położenia symetralnych boków różnych rodzajów trójkątów.
[Geogebra aplet 1]
Wnioski jakie powinni wyciągnąć uczniowie.
- W dowolnym trójkącie symetralne boków przecinają się w jednym punkcie.
- Jeżeli trójkąt jest ostrokątny to punkt przecięcia symetralnych boków leży wewnątrz trójkąta.
- Jeżeli trójkąt jest prostokątny to punkt przecięcia symetralnych boków leży w połowie przeciwprostokątnej.
- Jeżeli trójkąt jest rozwartokątny to punkt przecięcia symetralnych boków leży na zewnątrz trójkąta.
Polecenie
Uczniowie rysują okrąg, a następnie łączą odcinkami trzy dowolne punkty zaznaczone na okręgu. Następnie wspólnie określają, jakie jest wzajemne położenie okręgu i powstałego trójkąta.
[Ilustracja 1]
Wniosek jaki powinni wyciągnąć uczniowie.
- Jeżeli wszystkie wierzchołki trójkąta leżą na tym samym okręgu, to taki okrąg nazywamy okręgiem opisanym na trójkącie. O trójkącie mówimy, że jest wpisany w okrąg.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest obserwacja konstrukcji okręgu opisanego na dowolnym trójkącie.
[Geogebra aplet 2]
Polecenie
Uczniowie rysują dowolny trójkąt ostrokątny i konstruują okrąg opisany na trójkącie.
Polecenie
Uczniowie rysują dowolny trójkąt prostokątny i konstruują okrąg opisany na trójkącie.
Polecenie
Uczniowie rysują dowolny trójkąt rozwartokątny i konstruują okrąg opisany na trójkącie.
Wnioski jakie powinni wyciągnąć uczniowie.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie ostrokątnym leży wewnątrz trójkąta.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym leży na w połowie przeciwprostokątnej trójkąta.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie rozwartokątnym leży na zewnątrz trójkąta.
m6c5e73796a2377f0_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- W dowolnym trójkącie symetralne boków przecinają się w jednym punkcie.
- Jeżeli trójkąt jest ostrokątny to punkt przecięcia symetralnych boków leży wewnątrz trójkąta.
- Jeżeli trójkąt jest prostokątny to punkt przecięcia symetralnych boków leży w połowie przeciwprostokątnej.
- Jeżeli trójkąt jest rozwartokątny to punkt przecięcia symetralnych boków leży na zewnątrz trójkąta.
- Na dowolnym trójkącie można opisać okrąg.
- Środek tego okręgu leży w punkcie przecięcia symetralnych boków tego trójkąta.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie ostrokątnym leży wewnątrz trójkąta.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym leży na w połowie przeciwprostokątnej trójkąta.