2) calculates the areaareaarea of: the triangle, the square, the rectanglerectanglerectangle, the rhombus, the parallelogram and the trapezium presented in the drawing and in practical situations, including data requiring a conversion of units and in situations when the dimensions are not typical, for example the area of the triangletriangletriangle with a side of 1 km and the altitudealtitudealtitude of 1 mm;
3) uses the units of the areaareaarea: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, are, hectare (without converting the units during in the calculation).
Before the lesson the student cuts out one paper rectanglerectanglerectangle with the dimensions of 3 cm and 6 cm and the other one with the dimensions of 5 cm and 5 cm.
The teacher introduces the topic of the lesson: learning the formula for calculating the areaareaarea of the triangletriangletriangle.
Revision of the definition of the altitudealtitudealtitude of the triangle and the formulaformulaformula for the area of the rectangle.
The segment connecting the vertex of the triangletriangletriangle with its opposite side (or the extended one) at the right angle is called the altitudealtitudealtitude of the triangle.
The areaareaarea of the rectanglerectanglerectangle equals the productproductproduct of its adjacent sides.
Using the presented formulaformulaformula the students calculate the areaareaarea of the right‑angled triangletriangletriangle on their own, knowing the length of its legs.
Calculate the area of the right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle whose legs are 9 cm and 12 cm.
Then, the students become familiar with the formula for calculating the areaareaarea of any triangle.
Task
Students work individually using their computers. They are going to observe how the formulaformulaformula for the area of the triangletriangletriangle can be illustrated.
[Geogebra applet]
After completing the task the students discuss their observations and together they draw the following conclusion:
Using the written formulaformulaformula the students calculate the areaareaarea of the triangle on their own, knowing the length of the bases and the altitudealtitudealtitude.
Calculate the area of the triangletriangletriangle on the basis of the following data:
a) the triangle base is 11 cm and the altitude drawn to it is 6 cm,
b) one of the altitudes of the triangle is 24 dm and the side that is perpendicularperpendicularperpendicular to it is 3 times shorter.
An extra task
Calculate the altitudealtitudealtitude of the triangletriangletriangle drawn to the base of 15 cm knowing that the areaareaarea of this triangle is 52,5 cm.
Then, together they sum up the classes, drawing the conclusions to memorize:
- the areaareaarea of the triangletriangletriangle equals half the productproductproduct of its base and the altitudealtitudealtitude drawn to this base,
- the area of the right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle equals half the productproductproduct of the length of its legs.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Pole trójkąta jest równe połowie iloczynu długości jego podstawy oraz wysokości poprowadzonej do tej podstawy. Podstawą trójkąta nazywamy ten bok trójkąta, do którego poprowadzona jest wysokość.
2) oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami, na przykład pole trójkąta o boku 1 km i wysokości 1 mm;
3) stosuje jednostki pola: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń).
m6aa259f558402cdb_1528449068082_0
45 minut
m6aa259f558402cdb_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
m6aa259f558402cdb_1528449552113_0
1. Uzasadnianie wzoru na pole trójkąta.
2. Stosowanie wzoru na pole trójkąta.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m6aa259f558402cdb_1528450430307_0
Uczeń:
- uzasadnia wzór na pole trójkąta,
- oblicza pole trójkąta.
m6aa259f558402cdb_1528449534267_0
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Analiza sytuacyjna.
m6aa259f558402cdb_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m6aa259f558402cdb_1528450135461_0
m6aa259f558402cdb_1528450127855_0
Uczeń przygotowuje przed lekcją papierowe modele dwóch prostokątów o wymiarach odpowiednio 3 cm na 6 cm oraz 5 cm na 5 cm.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają wzór na pole trójkąta.
Uczniowie przypominają definicję wysokości trójkąta oraz wzór na pole prostokąta.
Wysokość trójkąta to odcinek łączący wierzchołek trójkąta z przeciwległym bokiem (lub jego przedłużeniem) pod kątem prostym.
Pole prostokąta jest równe iloczynowi długości jego dwóch sąsiednich boków.
m6aa259f558402cdb_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie przecinają przyniesione prostokąty wzdłuż jednej z przekątnych i odpowiadają na pytania:
Ile jest równe pole każdego z prostokątów?
Jakie figury powstały po przecięciu prostokątów?
Jak nazywamy boki powstałych trójkątów prostokątnych?
Ile wynoszą pola otrzymanych figur?
Uczniowie powinni zauważyć, że:
- po przecięciu prostokąta wzdłuż jego przekątnej otrzymujemy dwa jednakowe trójkąty prostokątne,
- pole każdego z tych trójkątów jest równe połowie pola prostokąta.
I sformułować wniosek:
Pole trójkąta prostokątnego jest równe połowie iloczynu długości jego przyprostokątnych.
[Ilustracja 1]
Polecenie
Korzystając z zapisanego wzoru, uczniowie samodzielnie obliczają pole trójkąta prostokątnego o podanych długościach przyprostokątnych.
Oblicz pole trójkąta prostokątnego o przyprostokątnych długości 9 cm i 12 cm.
Uczniowie poznają teraz wzór na pole dowolnego trójkąta.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, w jaki sposób można zilustrować wzór na pole trójkąta.
[Geogebra aplet]
Po wykonaniu polecenia uczniowie omawiają swoje obserwacje i wspólnie z nauczycielem formułują wniosek:
Pole trójkąta jest równe połowie iloczynu długości jego podstawy oraz wysokości poprowadzonej do tej podstawy. Podstawą trójkąta nazywamy ten bok trójkąta, do którego poprowadzona jest wysokość.
[Ilustracja 2]
Polecenie
Korzystając z zapisanego wzoru, uczniowie samodzielnie obliczają pole trójkąta o podanych długościach podstawy i wysokości.
Oblicz pole trójkąta wiedząc, że:
a) podstawa trójkąta ma długość 11 cm, a wysokość na nią poprowadzona jest równa 6 cm,
b) jedna z wysokości trójkąta ma długość 24 dm, a bok trójkąta, prostopadły do tej wysokości, jest od niej 3 razy krótszy.
Polecenie dla chętnych
Oblicz wysokość trójkąta poprowadzoną na podstawę długości 15 cm wiedząc, że pole tego trójkąta wynosi 52,5 cm.
m6aa259f558402cdb_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- pole trójkąta jest równe połowie iloczynu długości jego podstawy oraz wysokości poprowadzonej do tej podstawy,
- pole trójkąta prostokątnego jest równe połowie iloczynu długości jego przyprostokątnych.