The teacher informs the students they are going to read and mark the numbers on the number linenumber linenumber line.
The teacher chooses at random eight volunteers and gives them the cards with the numbers -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3 and an arrow sign . The students have to stand in the ascending order according to the cards they hold. The student who holds the paper with the sign of an arrow , which means the orientation of the number line, stands to the left of the person holding the card with the greatest number.
The teacher explains to the students that the line with a specified orientation, the arbitrary pointpointpoint 0 (the begining) and the unit segment is called the number line.
The students answer the following questions:
What does the orientation of the arrow tell you about?
What numbers are at the same distance from the beginning on the number line? How are they called?
Where can we use the models of the number lines in our everyday life?
The teacher chooses at random eight volunteers and gives them the cards with the numbers -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3 and an arrow sign . The students have to stand in the ascending order according to the cards they hold. The student who holds the paper with the sign of an arrow , which means the orientation of the number linenumber linenumber line, stands to the left of the person holding the card with the greatest number.
The students discuss the samples of the numbers on the number line: the numbers -10, -8, -4, -2, 0, 2, 4 and the numbers -9, -6, -3, 0, 3, 6, 9.
They should come up with the following conclusions:
The students work in pairs. They use the numbers on the sticky notes.
Task 1
Draw two number lines. Mark the points corresponding to the numbers on the sticky notes. Stick the notes with the numbers in the appropriate places. Mark the opposite numbersopposite numbersopposite numbers with the same colour.
Example 1
Draw the number linenumber linenumber line. Mark the points 0, 1, 2, 3, 4, 5 and their opposite numbers.
[Illustration 1]
The points on the number line are marked with the dot. The number assigned to the point is called its coordinatecoordinatecoordinate.
Task 2
Draw the appropriate number lines and determine the points of the following coordinates:
a)-600, -300, -100, 0, 200,
b)-3, -1,5, 3, 4,5, 6,
c)
Task 3
Place pointpointpoint M on the number linenumber linenumber line in the place specified with a given coordinatecoordinatecoordinate.
[Geogebra applet]
Example 2
Read the coordinatecoordinatecoordinate of point A.
Then, they together sum up the classes drawing the conclusions to memorise:
- The line with the specified direction, an arbitrary pointpointpoint 0 (the beginning) and the unit segment is called the number linenumber linenumber line.
- The number assigned to the point is called its coordinate.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Zauważ, że odległość między liczbami 0 i 20 jest podzielona na cztery równe odcinki. Każdy z tych odcinków jest równy pięciu odcinkom jednostkowym, ponieważ 20 : 4 = 5. Współrzędna punktu A jest zatem równa 10, ponieważ 2 ⋅ 5 = 10.
mc72becb84b16fff3_1528449000663_0
Położenie punktów na osi liczbowej
mc72becb84b16fff3_1528449084556_0
Drugi
mc72becb84b16fff3_1528449076687_0
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
1) zaznacza na osi liczbowej zbiory liczb spełniających warunek taki jak
x ≥ 1,5 lub taki jak
mc72becb84b16fff3_1528449068082_0
45 minut
mc72becb84b16fff3_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
mc72becb84b16fff3_1528449552113_0
1. Odczytywanie położenia punktów na osi liczbowej.
2. Zaznaczanie punktów na osi liczbowej.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mc72becb84b16fff3_1528450430307_0
Uczeń:
- odczytuje położenie punktów na osi liczbowej,
- zaznacza punkty na osi liczbowej.
mc72becb84b16fff3_1528449534267_0
1. Metoda eksponująca.
2. Analiza sytuacyjna.
mc72becb84b16fff3_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
mc72becb84b16fff3_1528450135461_0
mc72becb84b16fff3_1528450127855_0
Uczeń przynosi na lekcję linijkę oraz karteczki samoprzylepne, na których zapisane sa liczby:
- -300, -250, -200, -150, -100, -50, 0, 50, 100;
- -0,4; -0,2; 0; 0,2; 0,4; 0,6; 0,8; 1; 1,2.
Nauczyciel przygotowuje kartki, na których zapisane są liczby:
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą odczytywać i zaznaczać liczby na osi liczbowej.
Nauczyciel wybiera ośmiu chętnych uczniów. Rozdaje im losowo kartki z liczbami -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3 oraz symbolem . Uczniowie mają ustawić się w takiej kolejności, by trzymane przez nich liczby były ułożone rosnąco. Uczeń trzymający kartkę z symbolem , oznaczającym zwrot osi liczbowej, staje po lewej stronie ucznia trzymającego największą liczbę.
Nauczyciel mówi uczniom, że prostą, na której ustalono zwrot, wyróżniono punkt 0 i ustalono odcinek jednostkowy, nazywamy osią liczbową.
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
O czym informuje zwrot strzałki?
Które liczby leżą w tej samej odległości od zera na osi liczbowej? Jak nazywamy takie liczby?
Gdzie, na co dzień, wykorzystujemy modele osi liczbowej?
Nauczyciel wybiera kolejnych ośmiu chętnych uczniów. Rozdaje im losowo kartki z liczbami -10, -8, -4, -2, 0, 2, 4 oraz symbolem . Uczniowie ustawiają się w takiej kolejności, by trzymane przez nich liczby były ułożone rosnąco. Uczeń trzymający kartkę z symbolem , staje po lewej stronie ucznia trzymającego największą liczbę.
Uczniowie zastanawiają się wspólnie nad przykładami liczb leżacych na osi liczbowej między liczbami -10, -8, -4, -2, 0, 2, 4 oraz między liczbami -9, -6, -3, 0, 3, 6, 9.
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Liczby na osi liczbowej są zapisywane w uporządkowany sposób.
- Zwrot osi wskazuje, w którą stronę liczby rosną.
- Liczby leżące w takiej samej odległości od zera, ale po przeciwnych jego stronach, na osi liczbowej nazywamy liczbami przeciwnymi.
Uczniowie pracują w parach. Wykorzystują liczby zapisane na karteczkach samoprzylepnych.
Polecenie 1
Narysuj dwie osie liczbowe. Zaznacz na nich punkty odpowiadające liczbom znajdującym się na karteczkach samoprzylepnych. Przyklej karteczki z liczbami w odpowiednich miejscach. Zaznacz tym samym kolorem liczby przeciwne.
Przykład 1
Narysuj oś liczbową. Zaznacz na niej punkty 0, 1, 2, 3, 4, 5 oraz liczby do nich przeciwne.
[Ilustracja 1]
Punkt na osi liczbowej zaznaczamy kropką. Liczbę, którą przyporządkowano punktowi nazywamy jego współrzędną.
Polecenie 2
Narysuj odpowiednie osie liczbowe i zaznacz na nich punkty o współrzędnych:
a)-600, -300, -100, 0, 200,
b)-3; -1,5; 3; 4,5; 6;
c)
Polecenie 3
Umieść punkt M w odpowiednim miejscu na osi liczbowej tak, aby miał podaną współrzędną.
[Geogebra aplet]
Wskazówka: Liczby ujemne leżą na osi liczbowej po lewej stronie zera, a dodatnie po prawej stronie zera.
Przykład 2
Odczytaj współrzędną punktu A.
[Ilustracja 2]
Zauważ, że odległość między liczbami 0 i 20 jest podzielona na cztery równe odcinki. Każdy z tych odcinków jest równy pięciu odcinkom jednostkowym, ponieważ 20 : 4 = 5. Współrzędna punktu A jest zatem równa 10, ponieważ 2 ⋅ 5 = 10.
Polecenie 4
Odczytaj współrzędne punktu A:
a)
[Ilustracja 3]
b)
[Ilustracja 4]
Polecenie dla chętnych:
Narysuj oś liczbową i zaznacz na niej:
a) wszystkie liczby całkowite większe od - 6 i nie mniejsze od 4,
b) wszystkie dodatnie wielokrotności liczby 13 mniejsze od 100,
c) liczby przeciwne do liczb
mc72becb84b16fff3_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Oś liczbowa to prosta, na której ustalono zwrot, wyróżniono punkt 0 i ustalono odcinek jednostkowy.
- Liczbę, której przyporządkowano dany punkt osi liczbowej, nazywamy współrzędną punktu.