Scenariusz
Temat
Położenie punktów na osi liczbowej
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
1) zaznacza na osi liczbowej zbiory liczb spełniających warunek taki jak
x ≥ 1,5 lub taki jak x <
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Odczytywanie położenia punktów na osi liczbowej.
2. Zaznaczanie punktów na osi liczbowej.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- odczytuje położenie punktów na osi liczbowej,
- zaznacza punkty na osi liczbowej.
Metody kształcenia
1. Metoda eksponująca.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczeń przynosi na lekcję linijkę oraz karteczki samoprzylepne, na których zapisane są liczby:
- -300, -250, -200, -150, -100, -50, 0, 50, 100;
- -0,4; -0,2; 0; 0,2; 0,4; 0,6; 0,8; 1; 1,2.
Nauczyciel przygotowuje kartki, na których zapisane są liczby:
-10, -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.
i symbol strzałki
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą odczytywać i zaznaczać liczby na osi liczbowej.
Nauczyciel wybiera ośmiu chętnych uczniów. Rozdaje im losowo kartki z liczbami -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3 oraz symbolem . Uczniowie mają ustawić się w takiej kolejności, by trzymane przez nich liczby były ułożone rosnąco. Uczeń trzymający kartkę z symbolem , oznaczającym zwrot osi liczbowej, staje po lewej stronie ucznia trzymającego największą liczbę.
Nauczyciel mówi uczniom, że prostą, na której ustalono zwrot, wyróżniono punkt 0 i ustalono odcinek jednostkowy, nazywamy osią liczbową.
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
O czym informuje zwrot strzałki?
Które liczby leżą w tej samej odległości od zera na osi liczbowej? Jak nazywamy takie liczby?
Gdzie, na co dzień, wykorzystujemy modele osi liczbowej?
Nauczyciel wybiera kolejnych ośmiu chętnych uczniów. Rozdaje im losowo kartki z liczbami -10, -8, -4, -2, 0, 2, 4 oraz symbolem . Uczniowie ustawiają się w takiej kolejności, by trzymane przez nich liczby były ułożone rosnąco. Uczeń trzymający kartkę z symbolem , staje po lewej stronie ucznia trzymającego największą liczbę.
Uczniowie zastanawiają się wspólnie nad przykładami liczb leżących na osi liczbowej między liczbami: -10, -8, -4, -2, 0, 2, 4 oraz między liczbami: -9, -6, -3, 0, 3, 6, 9.
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Liczby na osi liczbowej są zapisywane w uporządkowany sposób.
- Zwrot osi wskazuje, w którą stronę liczby rosną.
- Liczby leżące w takiej samej odległości od zera, ale po przeciwnych jego stronach, na osi liczbowej nazywamy liczbami przeciwnymi.
Uczniowie pracują w parach. Wykorzystują liczby zapisane na karteczkach samoprzylepnych.
Polecenie 1
Narysuj dwie osie liczbowe. Zaznacz na nich punkty odpowiadające liczbom znajdującym się na karteczkach samoprzylepnych. Przyklej karteczki z liczbami w odpowiednich miejscach. Zaznacz tym samym kolorem liczby przeciwne.
Przykład 1
Narysuj oś liczbową. Zaznacz na niej punkty 0, 1, 2, 3, 4, 5 oraz liczby do nich przeciwne.
[Ilustracja 1]
Punkt na osi liczbowej zaznaczamy kropką. Liczbę, którą przyporządkowano punktowi nazywamy jego współrzędną.
Polecenie 2
Narysuj odpowiednie osie liczbowe i zaznacz na nich punkty o współrzędnych:
a) -600, -300, -100, 0, 200,
b) -3; -1,5; 3; 4,5; 6;
c)
Polecenie 3
Umieść punkt M w odpowiednim miejscu na osi liczbowej tak, aby miał podaną współrzędną.
[Geogebra aplet]
Wskazówka: Liczby ujemne leżą na osi liczbowej po lewej stronie zera, a dodatnie po prawej stronie zera.
Przykład 2
Odczytaj współrzędną punktu A.
[Ilustracja 2]
Zauważ, że odległość między liczbami 0 i 20 jest podzielona na cztery równe odcinki. Każdy z tych odcinków jest równy pięciu odcinkom jednostkowym, ponieważ 20 : 4 = 5. Współrzędna punktu A jest zatem równa 10, ponieważ 2 ⋅ 5 = 10.
Polecenie 4
Odczytaj współrzędne punktu A:
a)
[Ilustracja 3]
b)
[Ilustracja 4]
Polecenie dla chętnych:
Narysuj oś liczbową i zaznacz na niej:
a) wszystkie liczby całkowite większe od - 6 i nie mniejsze od 4,
b) wszystkie dodatnie wielokrotności liczby 13 mniejsze od 100,
c) liczby przeciwne do liczb
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Oś liczbowa to prosta, na której ustalono zwrot, wyróżniono punkt 0 i ustalono odcinek jednostkowy.
- Liczbę, której przyporządkowano dany punkt osi liczbowej, nazywamy współrzędną punktu.