Today you are going to read and determine the numbers on the number linenumber linenumber line.
Choose the cards with numbers -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3 and the arrow sign . Put them in front of you in the ascending order. Place the card with the highest number on the right side of the card with the sign of an arrow , the line with specified orientation, the arbitrary point 0 (the beginning) and the unit segment is called the number line.
What numbers are at the same distance from the beginning on the number line? How are they called?
Where can we use the models of the number lines in our everyday life?
Now choose the cards with numbers‑10, -8, -4, -2, 0, 2, 4 and the sign of an arrow . Put them in the ascending order. Place the card with the sign of an arrow , on the right side of the card with the highest number.
Discuss the examples of the numbers on the number line among the numbers -10, -8, -4, -2, 0, 2, 4. Do the same with the numbers -9, -6, -3, 0, 3, 6, 9.
Think of any examples of the numbers on the number line among the numbers -9, -6, -3, 0, 3, 6, 9.
The numbers on the number linenumber linenumber line are put in the systematic way.
The orientation of the axisorientation of the axisorientation of the axis shows the ascending order of numbers.
The numbers which are at the same distance to the origin but lie at the opposite sides on the number linenumber linenumber line are called the opposite numbersopposite numbersopposite numbers.
Use the numbers -300, -250, -200, -150, -100, -50, 0, 50, 100, -0.4, -0.2, 0, 0.2, 0.4, 0.6, 0.8, 1, 1.2 written on the sticky notes. Draw two number lines. Mark the points corresponding with the numbers on the sticky notes. Stick the notes with the numbers in the appropriate places. Mark the opposite numbersopposite numbersopposite numbers with the same colour.
Draw the number linenumber linenumber line. Determine the points 0, 1, 2, 3, 4, 5 and their opposite numbers.
RroZduwEqbXbn1
Rysunek przedstawia oś liczbową, na której kropkami zaznaczono punkty -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5. Punkty ujemne i dodatnie wyróżniono dwoma różnymi kolorami.
Rysunek przedstawia oś liczbową, na której zaznaczone są liczby -10, 0 i 10. Między liczbami 0 i 10 jest 5 odcinków. Powyżej napis M = 6.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1WDuqODjdNcm1
Rysunek przedstawia oś liczbową, na której zaznaczone są liczby -10, 0 i 10. Między liczbami 0 i 10 jest 5 odcinków. Powyżej napis M = 6. Na osi zaznaczony puntk M o współrzędnej równej 6.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1AdaanwLsBBG1
Rysunek przedstawia oś liczbową, na której zaznaczone są liczby -10, 0 i 10. Między liczbami 0 i 10 jest 5 odcinków. Powyżej napis M = -14.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RYFaCF1tdCIUV1
Rysunek przedstawia oś liczbową, na której zaznaczone są liczby -10, 0 i 10. Między liczbami 0 i 10 jest 5 odcinków. Powyżej napis M = -14. Na osi zaznaczony puntk M o współrzędnej równej -14.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
A hint: The negative numbers lie on the left side of 0, the positive ones on the right side of 0.
Rysunek przedstawia oś liczbową, na której zaznaczono liczby 0 i 20 oraz punkt A. Między liczbami 0 i 20 są cztery odcinki. Między liczbą 0 a punktem A są dwa odcinki.
Rysunek przedstawia oś liczbową, na której zaznaczono liczby 0 i 35 oraz punkt A. Między liczbami 0 i 35 jest pięć odcinków. Między liczbą 0 a punktem A są dwa odcinki.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RscESB7rH3ZtD1
Rysunek przedstawia oś liczbową, na której zaznaczono liczby 0 i 72 oraz punkt A. Między liczbami 0 i 72 są trzy odcinki. Między liczbą 0 a punktem A są dwa odcinki.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Task 5
An extra task:
Draw the number linenumber linenumber line and determine:
all integersintegersintegers greater then -6 and not smaller then 4,
all positive multiple of the number 13 smaller than 100,
the opposite numbersopposite numbersopposite numbers to the numbers
The line with the specified direction, an arbitrary pointpointpoint 0 (the beginning) and the unit segment is called the number line.
The number assigned to the point is called its coordinatecoordinatecoordinate.
Do the summarising tasks.
Exercises
Exercise 1
R9IYb6s3hSroL1
Rysunek przedstawia oś liczbową, na której zaznaczono liczby 0 i 76 oraz punkt A. Między liczbami 0 i 76 są cztery odcinki. Między liczbą 0 a punktem A są dwa odcinki.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R17YAJIF0LyCb
Wersja alternatywna ćwiczenia: Read the coordinates of Point A: Możliwe odpowiedzi: 1. 38, 2. 19, 3. 39, 4. 57
Wersja alternatywna ćwiczenia: Read the coordinates of Point A: Możliwe odpowiedzi: 1. 38, 2. 19, 3. 39, 4. 57
Read the coordinates of Point A:
38
19
39
57
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2
Draw the appropriate number lines and indicate the points of following coordinates:
a) E = 90, M = -150, O = -120, S = 0, U = -60,
b) E = 60, H = -36, O = -12, R = 0, S = 24,
c) T = -1,2, I = -0,8, G = 0,4, E = 1,2, R = 1,6,
d) E = , K = , M = , N = , O = , Y = .
Hint :
a) The key word: MOUSE.
b) The key word: HORSE.
c) The key word: TIGER.
d) The key word: MONKEY.
Exercise 3
Describe the position of the points A, D, K, S, T, W on the number line in English.
R5ikoxc9q18xC1
Rysunek przedstawia oś liczbową od -12 do 12 z odcinkiem jednostkowym 1, na której zaznaczono punkty A, D, K, S, T, W. Punkt T zaznaczono dziesięć odcinków jednostkowych w lewo od 0, punkt W zaznaczono sześć odcinków jednostkowych w lewo od 0, punkt A zaznaczono dwa odcinki jednostkowe w lewo od 0, punkt K zaznaczono dwa odcinki jednostkowe w prawo od 0, punkt D zaznaczono dziewięć odcinków jednostkowych w prawo od 0, punkt S zaznaczono dziesięć odcinków jednostkowych w prawo od 0.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Hint: A = -2, D = 9, K = 2, S = 10, T = -10, W = -6.
R1QByz1aYsOtE
Exercise 4
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. oś liczbowa - number line, 2. zwrot osi - orientation of the axis, 3. odcinek jednostkowy - unit length, 4. punkt - point, 5. prosta - position, 6. liczby całkowite - opposite numbers
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. oś liczbowa - number line, 2. zwrot osi - orientation of the axis, 3. odcinek jednostkowy - unit length, 4. punkt - point, 5. prosta - position, 6. liczby całkowite - opposite numbers
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
oś liczbowa - number line
zwrot osi - orientation of the axis
odcinek jednostkowy - unit length
punkt - point
prosta - position
liczby całkowite - opposite numbers
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RH2oAcHGqj6I21
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
oś liczbowa
unit length
odcinek jednostkowy
orientation of the axis
point
współrzędna punktu
number line
zwrot osi
coordinate
punkt
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.