6) calculates the volume and surface area of prisms, pyramids, cylindercylindercylinder, cone and sphere, also with the use of trigonometry and theorems learned.
The teacher informs the students that during the lesson they will determine the elements of the cylindercylindercylinder construction and calculate its surface area.
Discussion - What figure will we get by rotating a rectangle around a line containing one of its sides?
Work in groups.meda53df7bebb944a_1527752256679_0Work in groups.
Students create mind maps, on which they put information related to the cylinder, known from the elementary school. They mark the elements of the cylindercylindercylinder construction and its sections in the drawing.
Task Students work individually using computers. Their task is to observe how the change of the height and radius of the cylinder basecylinder basecylinder base affect the dimensions of the figures forming the cylinder net.
- The surface area P of the cylindercylindercylinder, with the height H and the radius of the base r, is equal:
where: - the base area, - lateral surface area.
Hence:
Students use the acquired knowledge to solve word problems.
Task How many cmIndeks górny 22 of sheet were used to make a metal can in the shape of a cylindercylindercylinder with a height of 15 cm and a radius of 5 cm? Let’s assume .
Task A square with a diagonal of 4 cm is rotated around a straight line with a square side. Specify the height, radius of the base of the resulting cylinder and calculate its surface area.
Task The diagonal of the axial section of a cylindercylindercylinder has a length of 3 cm and forms with one of the sides of a rectangle, being an axial section of a cylinder, an angle of 30Indeks górny oo. Calculate the total cylindercylindercylinder area.
Task The axial section of the cylinder is a rectangle with the area 80 and the length 10. Calculate the base radius and the height of the cylindercylindercylinder. Consider two cases.
An extra task: The lateral surface of the cylinder when unfolded on the plane is a rectangle with dimensions of 12 cm x 8 cm. Calculate the total cylindercylindercylinder area. Consider two cases.
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
meda53df7bebb944a_1528449068082_0
45 minut
meda53df7bebb944a_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
meda53df7bebb944a_1528449552113_0
1. Omówienie budowy walca.
2. Obliczanie pola powierzchni walca.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
meda53df7bebb944a_1528450430307_0
Uczeń:
- zna budowę walca,
- oblicza pole powierzchni walca.
meda53df7bebb944a_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Mapa mentalna.
meda53df7bebb944a_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
meda53df7bebb944a_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wyznaczać elementy budowy walca oraz obliczać jego pole powierzchni.
meda53df7bebb944a_1528446435040_0
Dyskusja – jaką figurę otrzymamy obracając prostokąt wokół prostej zawierającej jeden z jego boków?
Praca w grupach.
Uczniowie tworzą mapy mentalne, na których obrazują wiadomości związane z walcem, znane ze szkoły podstawowej. Zaznaczają na rysunku elementy budowy walca i jego przekroje.
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja, jak wraz ze zmianą wysokości i promienia podstawy walca, zmieniają się wymiary figur tworzących siatkę walca.
[Geogebra aplet]
Wnioski:
[Illustracja 1]
- Pole powierzchni walca, jest równe polu powierzchni siatki tego walca.
- Pole P powierzchni walca o wysokości H i promieniu podstawy r jest równe:
gdzie: - pole podstawy, - pole powierzchni bocznej.
Stąd:
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie Ile cmIndeks górny 22 blachy zużyto na wykonanie metalowej puszki w kształcie walca o wysokości 15 cm i promieniu 5 cm? Przyjmij .
Polecenie Kwadrat o przekątnej długości 4 cm obracamy wokół prostej, zawierającej bok kwadratu. Określ wysokość, promień podstawy tak powstałego walca i oblicz jego pole powierzchni.
Polecenie Przekątna przekroju osiowego walca ma długość 3 cm i tworzy z jednym z boków prostokąta, będącego przekrojem osiowym kat o mierze 30Indeks górny oo. Oblicz pole powierzchni całkowitej walca.
Polecenie Przekrój osiowy walca jest prostokątem o polu 80 i długości 10. Oblicz promień podstawy i wysokość walca. Rozważ dwa przypadki.
Polecenie dla chętnych: Powierzchnia boczna walca po rozwinięciu na płaszczyźnie jest prostokątem o wymiarach 12 cm x 8 cm. Oblicz pole powierzchni całkowitej walca. Rozważ dwa przypadki.
meda53df7bebb944a_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Walec jest to figura, którą otrzymamy obracając prostokąt wokół prostej zawierającej jeden z jego boków.
- Pole P powierzchni walca o wysokości H i promieniu podstawy r jest równe:
gdzie: - pole podstawy, - pole powierzchni bocznej.