The students give the examples of situations connected with expressions: calendarcalendarcalendar, yearyearyear, month, day, week, centurycenturycentury, todaytodaytoday, yesterdayyesterdayyesterday, tomorrowtomorrowtomorrow.
The teacher introduces the topic of the lesson: developing the skills of doing the calendar calculations.
The students work in pairs. They take part in a game called „With the calendar on the best terms” and answer the questions. The winner is the pair who gives the correct answers in the shortest time.
1. How many months are there in the yearyearyear? 2. How many days are there in a leap year? 3. How many days are there in February? 4. How many days are there in October? 5. What months have got 31 days? 6. What months have got 30 days? 7. How many years are there in the centurycenturycentury?
[Slideshow]
The students work individually using their computers. They are going to watch the methods of calendarcalendarcalendar calculations.
The students estimate how many days there are in the particular quarters. They write the conclusion.
The students use the information they have got to solve the tasks.
Task 1
Specify the day of the week which:
a) will be in three days’ time, b) will be in two weeks and 5 days, c) will be in 40 days, d) was 5 days ago, e) was 3 weeks and one day ago, f) was twelve days ago.
Task 2
The first day of the fourteen‑day camp was 29th of June. When did the camp finish?
- Rok zwykły ma 365 dni. - Rok przestępny ma 366 dni. - Rok to 4 kwartały, kwartał to 3 miesiące. - I kwartał ma 90 lub 91 dni, II kwartał ma 91 dni, III kwartał ma 92 dni i IV kwartał ma 92 dni.- Wiek to 100 lat.
- Rok to 4 kwartały, kwartał to 3 miesiące. - I kwartał ma 90 lub 91 dni, II kwartał ma 91 dni, III kwartał ma 92 dni i IV kwartał ma 92 dni.
m8f2bc87aa53f8ded_1528449000663_0
Obliczenia kalendarzowe
m8f2bc87aa53f8ded_1528449084556_0
Drugi
m8f2bc87aa53f8ded_1528449076687_0
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
4) wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach.
m8f2bc87aa53f8ded_1528449068082_0
45 minut
m8f2bc87aa53f8ded_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
m8f2bc87aa53f8ded_1528449552113_0
1. Obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach i latach.
2. Rozwiązywanie zadań tekstowych dotyczących obliczeń kalendarzowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m8f2bc87aa53f8ded_1528450430307_0
Uczeń:
- wykonuje obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach i latach,
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczących obliczeń kalendarzowych.
m8f2bc87aa53f8ded_1528449534267_0
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
m8f2bc87aa53f8ded_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
m8f2bc87aa53f8ded_1528450127855_0
Uczniowie podają przykłady sytuacji związanych z pojęciami: kalendarz, rok, miesiąc, dzień, wiek, dzisiaj, wczoraj, jutro.
m8f2bc87aa53f8ded_1528446435040_0
Nauczyciel informuje, że uczniowie będą doskonalić umiejętności wykonywania obliczeń kalendarzowych.
Uczniowie pracują w parach. Pary biorą udział w grze „Z kalendarzem za pan brat”. Odpowiadają na pytania. Wygrywa para, która bezbłędnie i w najkrótszym czasie udzieli odpowiedzi.
1. Ile miesięcy ma rok? 2. Ile dni ma rok przestępny? 3. Ile dni może mieć luty? 4. Ile dni ma październik? 5. Które miesiące mają 31 dni? 6. Które miesiące mają 30 dni? 7. Ile lat ma wiek?
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie sposobu wykonywania obliczeń kalendarzowych.
Uczniowie ustalają, ile dni mają poszczególne kwartały roku. Zapisują wniosek.
Wniosek:
- Rok to 4 kwartały, kwartał to 3 miesiące. - I kwartał ma 90 lub 91 dni, II kwartał ma 91 dni, III kwartał ma 92 dni i IV kwartał ma 92 dni.
Uczniowie wykorzystują uzyskane wiadomości w zadaniach.
Polecenie 1
Określ jaki dzień tygodnia:
a) będzie za 3 dni, b) będzie za 2 tygodnie i 5 dni, c) będzie za 40 dni, d) był 5 dni temu, e)był 3 tygodnie i 1 dzień temu, f) 12 dni temu.
Polecenie 2
Pierwszym dniem czternastodniowego obozu był 29 czerwca. Którego dnia obóz się skończył?
Polecenie 3
a) 432 r. b) 1025 r. c) 1410 r. d) 1996 r. e) 2000 r. f) 2018 r.
Polecenie dla chętnych:
Pierwszy stycznia pewnego roku przestępnego wypadł w czwartek. W jaki dzień tygodnia wypadł 1 stycznia w następnym roku?
m8f2bc87aa53f8ded_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Rok zwykły ma 365 dni. - Rok przestępny ma 366 dni. - Rok to 4 kwartały, kwartał to 3 miesiące. - I kwartał ma 90 lub 91 dni, II kwartał ma 91 dni, III kwartał ma 92 dni i IV kwartał ma 92 dni. - Wiek to 100 lat.