Temat

Obliczenia kalendarzowe

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:

4) wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.

Cele szczegółowe

1. Obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach i latach.

2. Rozwiązywanie zadań tekstowych dotyczących obliczeń kalendarzowych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- wykonuje obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach i latach,

- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczących obliczeń kalendarzowych.

Metody kształcenia

1. Gra dydaktyczna.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca w parach.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie podają przykłady sytuacji związanych z pojęciami: kalendarz, rok, miesiąc, dzień, wiek, dzisiaj, wczoraj, jutro.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje, że uczniowie będą doskonalić umiejętności wykonywania obliczeń kalendarzowych.

Uczniowie pracują w parach. Pary biorą udział w grze „Z kalendarzem za pan brat”. Odpowiadają na pytania. Wygrywa para, która bezbłędnie i w najkrótszym czasie udzieli odpowiedzi.

1. Ile miesięcy ma rok?
2. Ile dni ma rok przestępny?
3. Ile dni może mieć luty?
4. Ile dni ma październik?
5. Które miesiące mają 31 dni?
6. Które miesiące mają 30 dni?
7. Ile lat ma wiek?

[Slideshow]

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie sposobu wykonywania obliczeń kalendarzowych.

Uczniowie ustalają, ile dni mają poszczególne kwartały roku. Zapisują wniosek.

Wniosek:

- Rok to 4 kwartały, kwartał to 3 miesiące.
- I kwartał ma 90 lub 91 dni, II kwartał ma 91 dni, III kwartał ma 92 dni i IV kwartał ma 92 dni.

Uczniowie wykorzystują uzyskane wiadomości w zadaniach.

Polecenie 1

Określ jaki dzień tygodnia:

a) będzie za 3 dni,
b) będzie za 2 tygodnie i 5 dni,
c) będzie za 40 dni,
d) był 5 dni temu,
e) był 3 tygodnie i 1 dzień temu,
f) 12 dni temu.

Polecenie 2

Pierwszym dniem czternastodniowego obozu był 29 czerwca. Którego dnia obóz się skończył?

Polecenie 3

Określ, który to wiek.

a)   432 r.
b)  1025 r.
c)   1410 r.
d)  1996 r.
e)  2000 r.
f)   2018 r.

Polecenie dla chętnych:

Pierwszy stycznia pewnego roku przestępnego wypadł w czwartek. W jaki dzień tygodnia wypadł 1 stycznia w następnym roku?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

- Rok zwykły ma 365 dni.
- Rok przestępny ma 366 dni.
- Rok to 4 kwartały, kwartał to 3 miesiące.
- I kwartał ma 90 lub 91 dni, II kwartał ma 91 dni, III kwartał ma 92 dni i IV kwartał ma 92 dni.
- Wiek to 100 lat.