The teacher introduces the topic of the class: learning to multiply an algebraic sumalgebraic sumalgebraic sum by a monomial.
Task Students work individually, using computers. Their task is to notice how to multiply an algebraic sumalgebraic sumalgebraic sum by a monomial using the distributive property of multiplication over additiondistributive property of multiplication over additiondistributive property of multiplication over addition.
[Geogebra applet]
Using the obtained information, students do the exercises and formulate conclusions.
Task Change the following products into sums. Use the formulaformulaformula.
Students do the multiplication using the same method.
Task Multiply the monomial by the following algebraic sums.
a)
b)
c)
Task Fill in the blanks in such a way that the following equations are correct.
a)
b)
c)
The teacher announces the task contest. The group which does correctly all the exercises as first gets the highest mark.
Task Match the following operations and the corresponding results.
a)
b)
c)
d)
Task There are 18 animals in the backyard: x are hens and the other are dogs. How many legs do all the animals have?
An extra task: The shorter base of the trapezoid has the length x + 3. The longer one is longer by 5y. The altitude equals 3xy. Calculate the area of the trapezoid.
IV Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Sumy algebraiczne i działania na nich.
Uczeń:
3) mnoży sumy algebraiczne przez jednomian i dodaje wyrażenia powstałe z mnożenia sum algebraicznych przez jednomiany.
ma17809ce6a64ccf9_1528449068082_0
45 minut
ma17809ce6a64ccf9_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
ma17809ce6a64ccf9_1528449552113_0
1. Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
ma17809ce6a64ccf9_1528450430307_0
Uczeń mnoży sumę algebraiczną przez jednomian.
ma17809ce6a64ccf9_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
ma17809ce6a64ccf9_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
ma17809ce6a64ccf9_1528450135461_0
ma17809ce6a64ccf9_1528450127855_0
Uczniowie przypominają prawo rozdzielności mnożenia względem dodawania. Ilustrują wypowiedzi przykładami.
ma17809ce6a64ccf9_1528446435040_0
Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie kształtowanie umiejętności mnożenia jednomianu przez sumę algebraiczną.
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak korzystając z rozdzielności mnożenia względem dodawania, pomnożyć jednomian przez sumę algebraiczną.
[Geogebra aplet]
Korzystając ze zdobytych wiadomości, rozwiązują zadania i formułują wniosek.
Polecenie Zamień iloczyny na sumy. Skorzystaj ze wzoru.
Wzór.
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie.
Aby pomnożyć sumę algebraiczną przez jednomian, należy ten jednomian pomnożyć przez każdy wyraz tej sumy i dodać otrzymane iloczyny.
Uczniowie wykonują mnożenie ustalonym sposobem.
Polecenie Pomnóż jednomian przez sumę algebraiczną.
a)
b)
c)
Polecenie
Uzupełnij wolne miejsca tak, aby otrzymane równości były prawdziwe.
a)
b)
c)
Nauczyciel ogłasza konkurs zadaniowy. Grupa, która jako pierwsza rozwiąże poprawnie zadania otrzymuje ocenę bardzo dobry.
Polecenie Połącz w pary działania i wyniki.
a) 1.
b) 2.
c) 3.
d) 4.
Polecenie Na podwórku znajduje się 18 zwierząt, z czego x to kury, a pozostałe zwierzęta to psy. Ile nóg mają łącznie wszystkie zwierzęta na podwórku?
Polecenie dla chętnych Krótsza podstawa trapezu ma długość x+3, dłuższa jest od niej o 5y dłuższa. Wysokość jest równa 3xy. Oblicz pole tego trapezu.
ma17809ce6a64ccf9_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Aby pomnożyć sumę algebraiczną przez jednomian, należy ten jednomian pomnożyć przez każdy wyraz tej sumy i dodać otrzymane iloczyny.