- answers the following questions: How muchhow much?How much more? How much less? How many timeshow many times?How many times more? How many times less?
The teacher introduces the topic of the lesson: comparing the natural numbers by using the difference and the quotient.
Task 1
The students work individually using their computers. They are going to analyse the interactive illustration concerning the difference and quotient comparisonquotient comparisonquotient comparison.
a) Difference comparisondifference comparisonDifference comparison of natural numbers.
The drawing presents the girl and her father.
[Interactive graphics 1]
b) Quotient comparison of numbers.
The drawing presents the price of goods in the shop.
[Interactive graphics 2]
Discussion: What should be done to carry out the difference comparisondifference comparisondifference comparison of two numbers? What should be done to carry out the quotient comparisonquotient comparisonquotient comparison of two numbers?
The students should draw the following conclusions:
- When we carry out the difference comparison of two numbers we use the subtraction. - When we carry out the quotient comparison of two numbers we use the quotient.
On the basis of gained information the students complete the following tasks.
Task 2
Drawing A presents the parrots sitting on the fence and in drawing B we can see the parrots sitting on a tree.
[Illustration 1]
How muchhow much?How much less parrots sit on the fence in comparison to the tree?
How many timeshow many times?How many times more parrots sit on the tree in comparison to the fence?
The students work in pairs solving the tasks.
Task 3
Darek is nine, his sister is 8 years older. Marcin is 12 years old, his sister is 6 years older. Which sister is older and how many years more?
Darek, Adam and Paweł have written one natural number on the sheet of paper. The number written by Paweł was 30 times largerlargerlarger than the number of Darek. And the number written by Darek is less by 30 in comparison to Adam’s number. What number has Adam written down if Paweł has written the number of 4500?
Pan Adam ma konia karego, konia gniadego i kurę. Kura waży 2 kg. Łączna waga koni jest 800 razy większa od wagi kury. Koń kary waży tyle samo, co koń gniady.
a) Ile waży kary koń?
b) Ile razy więcej od kury waży gniady koń?
c) Ile razy mniej od karego konia waży kura?
m53573bd06f958111_1528449000663_0
Porównywanie różnicowe i ilorazowe liczb naturalnych
m53573bd06f958111_1528449084556_0
Drugi
m53573bd06f958111_1528449076687_0
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
3) porównuje liczby naturalne;
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
6) porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu;
m53573bd06f958111_1528449068082_0
45 minut
m53573bd06f958111_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m53573bd06f958111_1528449552113_0
1. Porównywanie różnicowe liczb naturalnych.
2. Porównywanie ilorazowe liczb naturalnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m53573bd06f958111_1528450430307_0
Uczeń:
- porównuje liczby naturalne,
- odpowiada na pytania: O ile więcej?, O ile mniej?, Ile razy więcej?, Ile razy mniej?
m53573bd06f958111_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
m53573bd06f958111_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
m53573bd06f958111_1528450135461_0
m53573bd06f958111_1528450127855_0
Każdy uczeń przygotowuje na lekcję centymetr. Będzie on potrzebny podczas wykonywania ćwiczeń utrwalających.
Uczniowie przypominają, jak porównuje się liczby naturalne.
m53573bd06f958111_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest porównywanie liczb naturalnych z wykorzystaniem ich różnicy i ilorazu.
Polecenie 1
Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie ilustracji interaktywnych dotyczących porównywania różnicowego i ilorazowego.
a) Porównywanie różnicowe liczb
Rysunek przedstawia dziewczynkę i jej tatę.
[Grafika interaktywna 1]
b) Porównywanie ilorazowe liczb
Rysunek przedstawia ceny artykułów w pewnym sklepie.
[Grafika interaktywna 2]
Dyskusja: Co należy zrobić, aby porównać różnicowo dwie liczby? Co należy zrobić, aby porównać ilorazowo dwie liczby?
Uczniowie powinni wyciągnąć wnioski:
- Porównując różnicowo dwie liczby, wykorzystujemy odejmowanie. - Porównując ilorazowo dwie liczby, wykorzystujemy dzielenie.
Na podstawie zdobytych informacji, uczniowie wykonują polecenie 2.
Polecenie 2
Rysunek A przedstawia papugi siedzące na płocie, a rysunek B, papugi siedzące na drzewie.
[Ilustracja 1]
Ile razy więcej papug siedzi na drzewie, niż na płocie?
O ile mniej papug siedzi na płocie, niż na drzewie?
Uczniowie pracują w parach, rozwiązując zadania.
Polecenie 3
Darek ma 9 lat. Siostra Darka jest starsza od niego o 8 lat. Marcin ma 12 lat. Siostra Marcina jest starsza od niego o 6 lat. Która z sióstr jest starsza i o ile lat?
Polecenie 4
Karolina kupiła 17 cukierków, a Marysia cztery razy więcej. Ile cukierków kupiły razem? O ile więcej cukierków kupiła Marysia?
Polecenie 5
Pan Adam ma konia karego, konia gniadego i kurę. Kura waży 2 kg. Łączna waga koni jest 800 razy większa od wagi kury. Koń kary waży tyle samo, co koń gniady.
a) Ile waży kary koń? b) Ile razy więcej od kury waży gniady koń? c) Ile razy mniej od karego konia waży kura?
Polecenie dla chętnych:
Darek, Adam i Paweł zapisali na kartce po jednej liczbie naturalnej. Liczba zapisana przez Pawła była 30 razy większa od liczby zapisanej przez Darka. A liczba zapisana przez Darka była o 30 mniejsza od liczby zapisanej przez Adama. Jaką liczbę zapisał Adam, jeżeli Paweł zapisał liczbę 4500?
m53573bd06f958111_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Porównując różnicowo dwie liczby, wykorzystujemy odejmowanie. - Porównując ilorazowo dwie liczby, wykorzystujemy dzielenie.
comparison of the natural numbers1
comparison of the natural numbers
porównywanie liczb naturalnych
RT2naGzVD3Nei1
wymowa w języku angielskim: comparison of the natural numbers
wymowa w języku angielskim: comparison of the natural numbers