Temat

Porównywanie różnicowe i ilorazowe liczb naturalnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:

3) porównuje liczby naturalne;

II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:

6) porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu;

Czas

45 minut

Ogólny cel kształcenia

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

1. Porównywanie różnicowe liczb naturalnych.

2. Porównywanie ilorazowe liczb naturalnych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

- porównuje liczby naturalne,

- odpowiada na pytania: O ile więcej?, O ile mniej?, Ile razy więcej?, Ile razy mniej?

Metody kształcenia

1. Burza mózgów.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w parach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Każdy uczeń przygotowuje na lekcję centymetr. Będzie on potrzebny podczas wykonywania ćwiczeń utrwalających.

Uczniowie przypominają, jak porównuje się liczby naturalne.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest porównywanie liczb naturalnych z wykorzystaniem ich różnicy i ilorazu.

Polecenie 1

Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie ilustracji interaktywnych dotyczących porównywania różnicowego i ilorazowego.  

a) Porównywanie różnicowe liczb.

Rysunek przedstawia dziewczynkę i jej tatę.

[Grafika interaktywna 1]

b) Porównywanie ilorazowe liczb.

Rysunek przedstawia ceny artykułów w pewnym sklepie.

[Grafika interaktywna 2]

Dyskusja: Co należy zrobić, aby porównać różnicowo dwie liczby? Co należy zrobić, aby porównać ilorazowo dwie liczby?

Uczniowie powinni wyciągnąć wnioski:

- Porównując różnicowo dwie liczby, wykorzystujemy odejmowanie.
- Porównując ilorazowo dwie liczby, wykorzystujemy dzielenie. 

Na podstawie zdobytych informacji, uczniowie wykonują polecenie 2.

Polecenie 2

Rysunek A przedstawia papugi siedzące na płocie, a rysunek B, papugi siedzące na drzewie.

[Ilustracja 1]

Ile razy więcej papug siedzi na drzewie, niż na płocie?

O ile mniej papug siedzi na płocie, niż na drzewie?

Uczniowie pracują w parach, rozwiązując zadania.

Polecenie 3

Darek ma 9 lat. Siostra Darka jest starsza od niego o 8 lat. Marcin ma 12 lat. Siostra Marcina jest starsza od niego o 6 lat. Która z sióstr jest starsza i o ile lat?

Polecenie 4

Karolina kupiła 17 cukierków, a Marysia cztery razy więcej. Ile cukierków kupiły razem? O ile więcej cukierków kupiła Marysia?

Polecenie 5

Pan Adam ma konia karego, konia gniadego i kurę. Kura waży 2 kg. Łączna waga koni jest 800 razy większa od wagi kury. Koń kary waży tyle samo, co koń gniady.

a) Ile waży kary koń?
b) Ile razy więcej od kury waży gniady koń?
c) Ile razy mniej od karego konia waży kura?

Polecenie dla chętnych:

Darek, Adam i Paweł zapisali na kartce po jednej liczbie naturalnej. Liczba zapisana przez Pawła była 30 razy większa od liczby zapisanej przez Darka. A liczba zapisana przez Darka była o 30 mniejsza od liczby zapisanej przez Adama. Jaką liczbę zapisał Adam, jeżeli Paweł zapisał liczbę 4500?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

- Porównując różnicowo dwie liczby, wykorzystujemy odejmowanie.
- Porównując ilorazowo dwie liczby, wykorzystujemy dzielenie.