Doing calculations on real numbers, also using the calculator, applying mathematical laws of operation during transforming algebraic expressions and using this abilities in theoretical and realistic problems.
1. Applying theorems about the product and the quotient of powers with the same bases and the theorem about the exponentiation of powersexponentiation of powersexponentiation of powers.
2. Calculating values of powers while using theorems about the product and the quotient of powers with the same bases and the theorem about the exponentiation of powers.
3. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
- applies theorems about the product and the quotient of powers with the same bases and the theorem about the exponentiation of powers,
- calculates values of powers while using theorems about the product and the quotient of powers with the same bases and the theorem about the exponentiation of powersexponentiation of powersexponentiation of powers.
The teacher introduces the subject of the lesson – applying rules of operations on powersoperations on powersoperations on powers with integer exponents.
Wzorując się na odpowiednich twierdzeniach dotyczących działań na potęgach o wykładniku naturalnym formułują twierdzenia o działaniach na potęgach o wykładniku całkowitym. Pierwsza grupa, która poprawnie wypisze wszystkie wzory otrzymuje plusy.
Uczniowie, korzystając z komputera zapoznają się z twierdzeniem dotyczącym dzielenia potęg o takich samych wykładnikach.
m1ebb89c67a5e5272_1528449000663_0
Działania na potęgach o wykładniku całkowitym
m1ebb89c67a5e5272_1528449084556_0
Trzeci
m1ebb89c67a5e5272_1528449076687_0
I Liczby rzeczywiste. Uczeń:
4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach.
m1ebb89c67a5e5272_1528449068082_0
45 minut
m1ebb89c67a5e5272_1528449523725_0
Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.
m1ebb89c67a5e5272_1528449552113_0
1. Stosowanie twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
2. Obliczanie wartości potęg z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m1ebb89c67a5e5272_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje twierdzenia o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach,
- oblicza wartości potęg z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
m1ebb89c67a5e5272_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Konkurs tematyczny.
m1ebb89c67a5e5272_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m1ebb89c67a5e5272_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą stosować prawa działań na potęgach o wykładniku całkowitym.
m1ebb89c67a5e5272_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie, korzystając z komputera zapoznają się z twierdzeniem dotyczącym dzielenia potęg o takich samych wykładnikach.
[Slideshow]
Uczniowie w grupach, wzorując się na odpowiednich twierdzeniach dotyczących działań na potęgach o wykładniku naturalnym formułują twierdzenia o działaniach na potęgach o wykładniku całkowitym. Pierwsza grupa, która poprawnie wypisze wszystkie wzory otrzymuje plusy.
Twierdzenie
- Jeśli a i b są liczbami różnymi od zera, x – liczba całkowita, to:
a)
b)
Uczniowie dzielą się na grupy. Nauczyciel zadaje kolejno każdej z grup po jednym pytaniu, odpowiednio z polecenia 2, 3, 4, 5.
Czas na odpowiedź na jedno pytanie - 1 min. Grupa, która bezbłędnie w określonym czasie odpowie na wszystkie zadane pytania, otrzymuje trzy „plusy” lub ocenę.
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie Uzupełnij podstawę potęgi.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie Zakładając, że zapisz wyrażenie w postaci jednej potęgi.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie W wykropkowane miejsce wpisz odpowiedni znak <, >, =.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie dla chętnych: Oblicz
.
m1ebb89c67a5e5272_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Jeśli a i b są liczbami różnymi od zera, x – liczba całkowita, to: