9) converts common fractions whose denominators are divisors of numbers 10, 100, 1000 etc into finite decimals using any method (extension or simplification of decimal fractions, dividing the numerator by the denominatordenominatordenominator mentally, using the long method or using the calculator);
10) writes common fractions of denominators different than those listed in point 9 in the form of infinite decimals (using the ellipsis after the last digit), obtained as a result of dividing the numerator by the denominator mentally, using the long method or using the calculator.
1. Developing skills of converting common fractionswhose denominators are divisors of numbers 10, 100, 1000 etc into finite decimals by extension or simplification.
2. Developing skills of converting common fractions into decimals by division of the numerator by the denominator.
3. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
- develops skills of converting common fractions whose denominators are divisors of numbers 10, 100, 1000 etc into finite decimals by extension or simplification,
- develops skills of converting common fractions into decimals by division of the numerator by the denominatordenominatordenominator.
Students work individually using computers. Their task is to get to know the interactive illustration memorise information about decimal expansions of common fractions.
[Interactive illustration]
Students work using the task tables method. In groups they do exercises prepared by the teacher. Each group gets point for correct solutions and for the time of solving the exercise. The group that collects the most points gets grades from class activity.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
Common, simplified fraction has decimal expansion:
- finite, if the only divisors of its denominatordenominatordenominator are numbers 2 or 5, - infinite if the denominator can be divided by a prime number different than 2 or 5.
A recurring set of digits in the infinite decimal expansioninfinite decimal expansioninfinite decimal expansion is called its period. To simplify such expansion, we write it in parentheses.
Selected words and expressions used in the lesson plan
a) Piąta cyfra po przecinku w liczbie 0,(24), to……………
b) Siódma cyfra po przecinku w liczbie 2,(125), to……………
c) Czternasta cyfra po przecinku w liczbie 12,(7896), to……………
d) Dziesiąta cyfra po przecinku w liczbie 5,(852), to……………
m3534050d605873fa_1528449000663_0
Rozwinięcia dziesiętne ułamka zwykłego – rozwiązywanie zadań
m3534050d605873fa_1528449084556_0
Drugi
m3534050d605873fa_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
9) zamienia ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1 000 itd. na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie lub skracanie ułamków zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora);
10) zapisuje ułamki zwykłe o mianownikach innych niż wymienione w pkt 9 w postaci rozwinięcia dziesiętnego nieskończonego (z użyciem wielokropka po ostatniej cyfrze), uzyskane w wyniku dzielenia licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora.
m3534050d605873fa_1528449068082_0
45 minut
m3534050d605873fa_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m3534050d605873fa_1528449552113_0
1. Rozwijanie umiejętności zamiany ułamków zwykłych o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1 000 na ułamki dziesiętne przez rozszerzanie lub skracanie.
2. Rozwijanie umiejętności zamiany ułamków zwykłych na ułamki dziesiętne przez dzielenie licznika przez mianownik.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m3534050d605873fa_1528450430307_0
Uczeń:
- rozwija umiejętność zamiany ułamków zwykłych o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1 000 na ułamki dziesiętne przez rozszerzanie lub skracanie,
- rozwija umiejętność zamiany ułamków zwykłych na ułamki dziesiętne przez dzielenie licznika przez mianownik.
m3534050d605873fa_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Stoliki zadaniowe.
m3534050d605873fa_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m3534050d605873fa_1528450127855_0
Uczniowie przypominają informacje na temat rozwinięć dziesiętnych ułamków zwykłych.
m3534050d605873fa_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną i utrwalenie informacji o rozwinięciach dziesiętnych ułamków zwykłych.
[Grafika interaktywna]
Uczniowie pracują metodą stolików zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela.
Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.
Członkowie grupy, która zebrała największą liczbę punktów, otrzymują oceny z aktywności.
Polecenie 1
Uzupełnij tabelkę według podanego wzoru.
[Tabela 1]
Polecenie 2
Korzystając z kalkulatora, znajdź rozwinięcia dziesiętne ułamków. Zapisz okres ułamka w nawiasie.
a)
b)
c)
d)
Polecenie 3
Uzupełnij zdania.
a) Piąta cyfra po przecinku w liczbie 0,(24), to……………
b) Siódma cyfra po przecinku w liczbie 2,(125), to……………
c) Czternasta cyfra po przecinku w liczbie 12,(7896), to……………
d) Dziesiąta cyfra po przecinku w liczbie 5,(852), to……………
Polecenie 4
Ułóż liczby zapisane na kartkach w kolejności niemalejącej.
[Tabela 2]
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Podaj przykład liczby a spełniającej warunek 0,(4) < a < 0,(5).
m3534050d605873fa_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :
Ułamek zwykły nieskracalny ma rozwinięcie dziesiętne
- skończone, jeśli jedynymi dzielnikami jego mianownika są liczby 2 lub 5;
- nieskończone, jeśli mianownik tego ułamka jest podzielny przez liczbę pierwszą różną od 2 i 5.
Powtarzający się układ cyfr w rozwinięciu dziesiętnym nieskończonym ułamka nazywamy jego okresem. Aby uprościć zapis takiego rozwinięcia, okres zapisujemy w nawiasie.