3) uses the units of the areaunits of the areaunits of the area: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, ar, hectare (without the conversion of units).
The teacher introduces the subject of the lesson: measuring the areas of polygons with unconventional methods and the conversion of the units of the areaareaarea.
Students revise the units of the areaunits of the areaunits of the area they learnt before. They establish which ones areareare the most useful ones to calculate the areaareaarea of objects of various sizes, e.g. a piece of paper, the floor in the classroom or a lawn in a park.
If we assume another figurefigurefigure as the unit of the area, will the areaareaarea of the given polygonpolygonpolygon be expressed with the same number?
The conclusion of the discussion should be that while determining the area of the figurethe area of the figurethe area of the figure, it is important to give the unit in which it is expressed.
Task Students search the Internet for information concerning the units of the areaunits of the areaunits of the area of lands, used in farming, forestry and geodesy. Together they order the information. They establish the relations between the units.
Note that:
The units of the area used to determine the size of fields and other agriculture areas. 1 ar (1 a) is the square whose side is equal to 10 m. 1 a = 10 m ⋅ 10 m = 100 mIndeks górny 22. 1 hectare (1 ha) is the square whose side is equal to 100 m. 1 ha = 100 m ⋅ 100 m = 10000 mIndeks górny 22.
Students use the acquired skills in the following exercises:
Task The pitch has the dimensions 110 m and 65 m. How many hectares does this amount to? How many ares does it have?
Uczniowie określają pole powierzchni dywanu, które wynosi 8,4 mIndeks górny 22 o w dmIndeks górny 22 i cmIndeks górny 22.
m939c3555d00a13c7_1528449000663_0
Pole figury Jednostki pola
m939c3555d00a13c7_1528449084556_0
drugi
m939c3555d00a13c7_1528449076687_0
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
3) stosuje jednostki pola: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń).
m939c3555d00a13c7_1528449068082_0
45 minut
m939c3555d00a13c7_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m939c3555d00a13c7_1528449552113_0
1. Wymierzanie pola figury niekonwencjonalnymi metodami.
2. Zamiana jednostek pola.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m939c3555d00a13c7_1528450430307_0
Uczeń:
- wymierza pola figury niekonwencjonalnymi metodami,
- zamienia jednostki pola.
m939c3555d00a13c7_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m939c3555d00a13c7_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m939c3555d00a13c7_1528450135461_0
m939c3555d00a13c7_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wymierzać pola wielokątów niekonwencjonalnymi metodami. Nauczą się również zamieniać jednostki pola.
Uczniowie przypominają znane im jednostki pola. Wskazują najbardziej przydatne jednostki do obliczania pól powierzchni obiektów różnej wielkości – np. kartki papieru, podłogi w klasie, trawnika w parku.
m939c3555d00a13c7_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest obliczenie pola narysowanego wielokąta przyjmując, że bok jednej kratki ma długość 1.
[Geogebra aplet]
Polecenie Uczniowie obliczają pole figury, za jednostkę przyjmując wielokąt przedstawiony poniżej.
[Ilustracja 1]
Dyskusja – gdyby za jednostką pola przyjąć inną figurę – czy pole danego wielokąta wyrażałoby się tą samą liczbą?
Podsumowaniem dyskusji powinien być wniosek, że określając pole figury ważne jest podanie jednostki w której jest ono wyrażone.
Jednostki pola figur.
Polecenie Uczniowie przypominają, że 1, to kwadrat o boku 1m.
Następnie zapisują zależności między jednostkami pola.
Polecenie Uczniowie określają pole powierzchni dywanu, które wynosi 8,4 mIndeks górny 22 o w dmIndeks górny 22 i cmIndeks górny 22.
Jednostki pola powierzchni gruntów.
Polecenie Uczniowie poszukują w zasobach internetowych informacji na temat jednostek pola powierzchni gruntów, używanych w rolnictwie, leśnictwie czy geodezji. Wspólnie porządkują zdobyte wiadomości. Ustalają przy tym relacje między jednostkami.
Ważne:
Jednostki pola powierzchni wykorzystywane do wyznaczania pól powierzchni gruntów rolnych, działek budowlanych.
1 ar (1 a) to kwadrat o boku długości 10 m.
1 a = 10 m⋅10 m = 100 mIndeks górny 22.
1 hektar (1 ha) to kwadrat o boku długości 100 m.
1 ha = 100 m⋅100 m = 10 000 mIndeks górny 22.
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
Polecenie Boisko ma wymiary 110 m na 65 m. Oblicz , ile to hektarów? Ile to arów?
m939c3555d00a13c7_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia .
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Jednostki pola:
Podstawową jednostką pola powierzchni jest 1 metr kwadratowy.