3) multiplies and divides the natural number by a one-, two- or three‑digit natural number with the use of column method, by a mental calculation method (in the easiest examples) and using a calculator (in more complex examples).
Discussion - is it easy to divide large numbers in your head? In what cases do we talk about division with the remainder? How to do these operations without a calculator?
The teacher informs students that during the lesson they will learn the most common method of division in columns.
Students work individually using computers. They open the SLIDESHOW and observe how we divide the natural numbers by one‑digit numbersone‑digit numbersone‑digit numbers.
After finishing the task, they present the results of their observations: - to divide a multi‑digit number by a one‑digit number we write the dividenddividenddividend and thedivisordivisordivisorside by side, we draw a line above the dividend, - we divide the dividend digits sequentially by the one‑digit number, starting with the number of the highest order, - we write down the result under the line in the appropriate rows.
The teacher distributes worksheets. Students work individually. They perform calculations using the learned methods. They answer questions and formulate conclusions.
Student worksheet
1. Perform the division using the grids provided. a) 74: 5 b) 986: 4 c) 4690: 7
[Illustration 1]
2. What pattern analogous to previous operations, can be noticeed in example c?
3. How can we check the correctness of the performed operations without using a calculator?
4. Do the column divisioncolumn divisioncolumn division and check the correctness of the operations. a) 785: 5 b) 854: 6 c) 2584: 4
5. Solve the following word problems: write down the appropriate operations and check if they are correct. Write down the solutions. a) Kasia brought candies to school and shared them with her three friends. How many candies did each girl get, if Kasia had 48 candies in her purse? b) For 6 days the cyclist rode 215 km. Calculate how many kilometers he/she travelled every day, if it is known that for the first five days he/ she travelled the same distance, and on the last day he/ she travelled the shortest distance.
Pupils discuss their tasks, clarify doubts and provide answers to questions.
Conclusions: - we check the correctness of the division using multiplication.
The teacher summarizes the students' work, and marks students’ activity with grades.
Dziadek dał swoim wnukom, Kasi i Tomkowi, 386 zł. Jak dzieci powinny podzielić pieniądze między siebie, aby każde z nich miało taka samą kwotę? Jak wykonać takie dzielenie, jeśli kwota otrzymana od dziadka będzie większa? Jak wykonać takie działanie, jeśli będzie więcej dzieci?
- aby podzielić liczbę wielocyfrową przez liczbę jednocyfrową zapisujemy dzielną i dzielnik obok siebie, nad dzielną rysujemy kreskę, - dzielimy liczby utworzone z kolejno dopisywanych cyfr dzielnej, poczynając od cyfry najwyższego rzędu, przez liczbę jednocyfrową, - wyniki zapisujemy nad kreską w odpowiednich rzędach, - poprawność dzielenia sprawdzamy za pomocą mnożenia.
ma39cbcf8201580ed_1528449000663_0
Dzielenie pisemne przez liczby jednocyfrowe
ma39cbcf8201580ed_1528449084556_0
Drugi
ma39cbcf8201580ed_1528449076687_0
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
3) mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach).
ma39cbcf8201580ed_1528449068082_0
45 minut
ma39cbcf8201580ed_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
ma39cbcf8201580ed_1528449552113_0
1. Dzielenie sposobem pisemnym liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe.
2. Dzielenie z resztą sposobem pisemnym liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
ma39cbcf8201580ed_1528450430307_0
Uczeń:
- dzieli liczby naturalne przez liczby jednocyfrowe sposobem pisemnym,
- dzieli z resztą liczby naturalne przez liczby jednocyfrowe sposobem pisemnym.
ma39cbcf8201580ed_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
ma39cbcf8201580ed_1528449514617_0
1. Praca całą klasą.
2. Praca indywidualna.
ma39cbcf8201580ed_1528450135461_0
ma39cbcf8201580ed_1528450127855_0
Uczniowie przypominają informacje dotyczące dzielenia liczb naturalnych.
Polecenie
Rozwiąż zadanie:
Dziadek dał swoim wnukom, Kasi i Tomkowi, 386 zł. Jak dzieci powinny podzielić pieniądze między siebie, aby każde z nich miało taka samą kwotę? Jak wykonać takie dzielenie, jeśli kwota otrzymana od dziadka będzie większa? Jak wykonać takie działanie, jeśli będzie więcej dzieci?
Dyskusja – czy łatwo jest dzielić w pamięci duże liczby? W jakich przypadkach mówimy o dzieleniu z resztą? Jak wykonać takie działanie bez kalkulatora?
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają najbardziej znaną metodę dzielenia pisemnego.
ma39cbcf8201580ed_1528446435040_0
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób dzielimy pisemnie liczby naturalne przez liczby jednocyfrowe.
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji:
- aby podzielić liczbę wielocyfrową przez liczbę jednocyfrową zapisujemy dzielną i dzielnik obok siebie, nad dzielną rysujemy kreskę, - dzielimy kolejno cyfry dzielnej, poczynając od cyfry najwyższego rzędu, przez liczbę jednocyfrową, - wyniki zapisujemy nad kreską w odpowiednich rzędach.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Uczniowie pracują indywidualnie. Wykonują obliczenia, wykorzystując poznane metody. Odpowiadają na pytania, formułują wnioski.
Karta pracy dla ucznia:
1. Wykonaj dzielenie, wykorzystując narysowany diagram. a) 74 :5 b) 986 : 4 c) 4690 :7
[Ilustracja 1]
2. Jaką własność, analogiczną do wcześniej wykonywanych działań, można zauważyć w przykładzie c?
3. W jaki sposób, bez użycia kalkulatora, możemy sprawdzić poprawność wykonanego działania?
4. Wykonaj pisemnie dzielenie i sprawdź poprawność wykonanych działań. a) 785 : 5 b) 854 : 6 c) 2584 : 4
5. Rozwiąż zadania tekstowe: zapisz odpowiednie działania pisemne i sprawdź poprawność wykonanych działań. Zapisz odpowiedzi. a) Kasia przyniosła do szkoły cukierki i podzieliła się nimi z trzema koleżankami. Po ile cukierków dostała każda z dziewczynek, jeśli Kasia miała w torebce 48 cukierków? b) Turysta pokonał na rowerze trasę długości 215 km w ciągu 6 dni. Oblicz ile kilometrów przejeżdżał każdego dnia, jeśli wiadomo, że przez pierwsze pięć dni pokonywał takie same odległości, a ostatniego dnia przejechał najkrótszy odcinek drogi.
Uczniowie omawiają zadania, dyskutują o wątpliwościach, przedstawiają odpowiedzi na pytania.
Wniosek: - poprawność dzielenia sprawdzamy za pomocą mnożenia.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wpisuje oceny z aktywności tym, którzy pracowali w wyróżniający się sposób.
Polecenie dla chętnych:
Znajdź liczbę x, jeśli: 1692 : x = 564
ma39cbcf8201580ed_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- aby podzielić liczbę wielocyfrową przez liczbę jednocyfrową zapisujemy dzielną i dzielnik obok siebie, nad dzielną rysujemy kreskę, - dzielimy liczby utworzone z kolejno dopisywanych cyfr dzielnej, poczynając od cyfry najwyższego rzędu, przez liczbę jednocyfrową, - wyniki zapisujemy nad kreską w odpowiednich rzędach, - poprawność dzielenia sprawdzamy za pomocą mnożenia.