10) indicates basic points of interest in triangles: the incentre of the inscribed centre of the triangletriangletriangle, the circumcentrecircumcentrecircumcentre of the triangle’s circumcircletriangle’s circumcircletriangle’s circumcircle, the centroid and uses their properties.
The teacher informs the students that the aim of the class is getting to know the structure if a circumscribed triangletriangletriangle.
Discussion – what is a circumscribed polygon? What is the property of the circumcentrecircumcentrecircumcentre of this circlecirclecircle? The students formulate hypotheses and check them making appropriate diagrams. They formulate their conclusions.
The teacher informs the students that the circumcentrecircumcentrecircumcentre of a circumcircle of a polygon is the intersection of the bisectors of the sides of this polygon.
Task for group 1 Draw an acute triangleacute triangleacute triangle. Draw the bisectors of the sides of this triangletriangletriangle. What can you notice? Write down your conclusion.
Task for group 2 Draw an obtuse triangleobtuse triangleobtuse triangle. Draw the bisectors of the sides of this triangle. What can you notice? Write down your conclusion.
Task for group 3 Draw a right triangleright triangleright triangle. Draw the bisectors of the sides of this triangletriangletriangle. What can you notice? Write down your conclusion.
Having finished, the representatives of the groups present their conclusions.
The conclusion that should be formulated:
- The bisectors of the sides of any triangletriangletriangle intersect at one point. The intersection point of the bisectors of the sides of the triangleintersection point of the bisectors of the sides of the triangleintersection point of the bisectors of the sides of the triangle is the circumcentre of the triangle circumscribed on a circlecirclecircle.
Task The students work individually, analyzing the applet, which illustrates the method of finding the circumcentrecircumcentrecircumcentre of a triangle. They answer the question: What is the location of the circumcentre in a given type of a triangletriangletriangle? They formulate hypotheses and conclusions.
The students use the information to solve the tasks.
Task Calculate the circumradius of the circlecirclecircle circumscribed on an equilateral triangletriangletriangle, whose side is 9 cm long. Answer: cm.
Task Calculate the circumradius of the circlecirclecircle circumscribed on a right triangleright triangleright triangle, whose legs are 25 cm and 15 cm long. Answer: cm.
Task One of the legs of a right triangleright triangleright triangle is 50 cm long, and the altitude led to the hypotenuse equals 40 cm. Calculate the circumradius of the circle circumscribed on this triangletriangletriangle. Answer: cm.
Task Calculate the surface area of the circlecirclecircle circumscribed on an equilateral triangletriangletriangle, whose area equals cm. Answer: cmIndeks górny 22.
Having finished all the tasks, the students present their results. The teacher assesses their work and explains any doubts.
An extra task In an isosceles triangletriangletriangle the angle at the base equals . Prove that że bisectors of the legs of this triangle form an angle which measures .
- Mówimy, że okrąg jest opisany na wielokącie, jeżeli wszystkie wierzchołki wielokąta leżą na okręgu.
- Środek okręgu opisanego na wielokącie znajduje się w tej samej odległości od każdego z wierzchołków wielokąta.
- Symetralne boków dowolnego trójkąta przecinają się w jednym punkcie, który jest środkiem okręgu opisanego na tym trójkącie.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie ostrokątnym znajduje się wewnątrz tego trójkąta.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym jest środkiem przeciwprostokątnej.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie rozwartokątnym znajduje się na zewnątrz tego trójkąta.
maa161a5a8e823029_1528449000663_0
Okrąg opisany na trójkącie
maa161a5a8e823029_1528449084556_0
Trzeci
maa161a5a8e823029_1528449076687_0
I. Planimetria. Uczeń:
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności.
maa161a5a8e823029_1528449068082_0
45 minut
maa161a5a8e823029_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
maa161a5a8e823029_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie twierdzenia o symetralnych boków trójkąta.
3. Poznanie konstrukcji i własności okręgu opisanego na trójkącie.
maa161a5a8e823029_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje twierdzenie o symetralnych boków trójkąta,
- poznaje konstrukcję i własności okręgu opisanego na trójkącie.
maa161a5a8e823029_1528449534267_0
1. Otwarte ucho.
2. Dyskusja problemowa.
maa161a5a8e823029_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
maa161a5a8e823029_1528450127855_0
Uczniowie metodą „otwarte ucho” przypominają poznane dotychczas wiadomości na temat symetralnej odcinka i jej własności.
maa161a5a8e823029_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie konstrukcji okręgu opisanego na trójkącie.
Dyskusja - co to znaczy, że okrąg jest opisany na wielokącie? Jaką własność posiada środek takiego okręgu? Uczniowie stawiają hipotezy i sprawdzają je wykonując odpowiednie rysunki. Formułują wnioski.
Wnioski:
- Mówimy, że okrąg jest opisany na wielokącie, jeżeli wszystkie wierzchołki wielokąta leżą na okręgu.
- Środek okręgu opisanego na wielokącie znajduje się w tej samej odległości od każdego z wierzchołków wielokąta.
Nauczyciel informuje uczniów, że środek okręgu opisanego na wielokącie jest punktem przecięcia symetralnych boków tego wielokąta.
Uczniowie, pracując w grupach, sprawdzają, czy w trójkącie istnieje punkt przecięcia symetralnych boków.
Polecenie dla grupy pierwszej Narysuj dowolny trójkąt ostrokątny. Wykreśl symetralne boków tego trójkąta. Co zauważasz? Zanotuj odpowiedni wniosek.
Polecenie dla grupy drugiej Narysuj dowolny trójkąt rozwartokątny. Wykreśl symetralne boków tego trójkąta. Co zauważasz? Zanotuj odpowiedni wniosek.
Polecenie dla grupy trzeciej Narysuj dowolny trójkąt prostokątny. Wykreśl symetralne boków tego trójkąta. Co zauważasz? Zanotuj odpowiedni wniosek.
Po wykonaniu zadania, przedstawiciele grup przedstawiają wyniki. Wspólnie formułują swoje spostrzeżenia.
Wniosek, który powinni sformułować:
- Symetralne boków dowolnego trójkąta przecinają się w jednym punkcie.
- Punkt przecięcia symetralnych boków trójkąta jest środkiem okręgu opisanego na tym trójkącie.
Polecenie Uczniowie, pracując samodzielnie, analizują aplet ilustrujący sposób wyznaczania środka okręgu opisanego na trójkącie. Odpowiadają na pytanie: jakie jest położenie środka okręgu w danym typie trójkątów? Stawiają hipotezy. Formułują wniosek.
[Geogebra aplet]
Wniosek:
- Środek okręgu opisanego na trójkącie ostrokątnym znajduje się wewnątrz tego trójkąta.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym jest środkiem przeciwprostokątnej.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie rozwartokątnym znajduje się na zewnątrz tego trójkąta.
Uczniowie, korzystając z nowych wiadomości, rozwiązują zadania.
Polecenie Oblicz promień okręgu opisanego na trójkącie równobocznym, którego bok ma długość 9 cm. Odp.: cm.
Polecenie Oblicz promień okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym, którego przyprostokątne mają długości 25 cm i 15 cm. Odp.: cm.
Polecenie W trójkącie prostokątnym jedna z przyprostokątnych ma długość 50 cm, a wysokość poprowadzona na przeciwprostokątną jest równa 40 cm. Oblicz promień okręgu opisanego na tym trójkącie. Odp.: cm.
Polecenie Oblicz pole koła opisanego na trójkącie równobocznym, którego pole jest równe cm. Odp.: cmIndeks górny 22.
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki.
Nauczyciel ocenia ich prace, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych W trójkącie równoramiennym kąt przy podstawie jest równy . Wykaż, że symetralne ramion tego trójkąta tworzą kąt, którego miara jest równa .
maa161a5a8e823029_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Mówimy, że okrąg jest opisany na wielokącie, jeżeli wszystkie wierzchołki wielokąta leżą na okręgu.
- Środek okręgu opisanego na wielokącie znajduje się w tej samej odległości od każdego z wierzchołków wielokąta.
- Symetralne boków dowolnego trójkąta przecinają się w jednym punkcie, który jest środkiem okręgu opisanego na tym trójkącie.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie ostrokątnym znajduje się wewnątrz tego trójkąta.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym jest środkiem przeciwprostokątnej.
- Środek okręgu opisanego na trójkącie rozwartokątnym znajduje się na zewnątrz tego trójkąta.