II. Programming and solving problems by using the computer and other digital devices. The student:
3) develops and presents solutions to problems by using basic applications;
a) text and image editor, a spreadsheet, a programme for creating a multimedia presentation) on the computer or in a cloud to demonstrate the following skills: a) creating illustrations in an image editor: drawing with selected tools, transforming images, adding text to images.
You have painted or sketched various images many times during art classes. Now it's time to draw an image using a computer. Each image displayed on the screen of the monitor consists of many single points called pixels and is a digital imagedigital imagedigital image. To display an image, simply take a photo with a digital camera or view one of the millions available on the Internet. However, it is worth to know the possibilities that the computer gives us in the field of creating such images.
There are many free graphic creation programs on the Internet. We will focus on handling the Paint program available to every Windows user. For Windows 10, the Paint 3D program was also created, allowing you to create your own three‑dimensional images. Images made using this graphic editorgraphic editorgraphic editor are examples of raster graphicsraster graphicsraster graphics, because each pixelpixelpixel is assigned a colour. The image consists of many pixels and is stored in the form of a bitmapbitmapbitmap on the computer disk. You can check this by selecting the magnifying glass iconiconicon in the toolbar in Paint. In the future, you'll also learn graphic editors for creating vector graphicsvector graphicsvector graphics.
Using this program, you can draw a lot of graphics needed for school projects or to publish, for example, on social networks.
Open Paint, and then follow the instructions below. If you do not have the program iconiconicon on your desktop, then for Windows users it is available under: Start > All Programs > Accessories > Paint.
Task 1
Familiarize with the Paint main window view
[Interactive graphics]
Task 2
By clicking on the letter iconiconicon, you can write your name. Write your personal data using different fonts and colours. Then, try to write about your hobby by selecting a pencil from the Tools menu.
In Paint, you can draw geometrical shapes in three modes:
1. drawing only the edges. 2. drawing the edges and filling the backgroundbackgroundbackground with the same colour. 3. drawing the edges with one colour and filling the background with others.
The above effects can be obtained by selecting the appropriate icons from the Outline or Fill tool menutool menutool menu. You can also choose the line thickness from the Size menu. Another option is to choose the tool that you can use to make an image. This time, check what is under the Brushes iconiconicon.
Do not forget to save your image in the appropriate format (* .jpg, * bmp, * .png, * tiff).
Task 3
Using available basic geometrical shapes, draw a house with a path. Colour the image.
Wykorzystując edytory graficzne można stworzyć własny obraz. Wykorzystując je można również modyfikować w podstawowym zakresie obrazy pozyskane ze skanera czy zrobione za pomocą aparatu cyfrowego.
Wykorzystując możliwości jakie daje program Paint narysuj poniższy obrazek. Być może będziesz musiał skorzystać z innych funkcji programu np. obrotu. Testuj różne możliwości.
m9828dcfb77038710_1528449000663_0
Tworzenie cyfrowych obrazów
m9828dcfb77038710_1528449084556_0
Drugi
m9828dcfb77038710_1528449076687_0
Klasy IV–VI
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,
m9828dcfb77038710_1528449068082_0
45 minut
m9828dcfb77038710_1528449523725_0
Poznanie podstawowych możliwości tworzenia obrazów cyfrowych.
m9828dcfb77038710_1528449552113_0
1. Poznanie możliwości tworzenia obrazu cyfrowego w programie Paint.
2. Poznanie interfejsu programu Paint.
3. Wykonanie obrazka cyfrowego.
m9828dcfb77038710_1528450430307_0
Uczeń:
- potrafi posługiwać się programem paint,
- potrafi stworzyć prosty obrazek cyfrowy.
m9828dcfb77038710_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Ćwiczenia praktyczne przy komputerze.
m9828dcfb77038710_1528449514617_0
1. Praca własna ucznia.
2. Praca w grupie.
m9828dcfb77038710_1528450135461_0
m9828dcfb77038710_1528450127855_0
Odpowiedz na pytania wprowadzające:
1. Czy obrazy można malować tylko na kartonie?
2. Czy można stworzyć własny obraz w komputerze?
3. Czy tworzenie obrazu cyfrowego wymaga specjalnych urządzeń?
4. Czy tworzenie obrazu cyfrowego wymaga specjalistycznego oprogramowania?
Przedyskutujcie odpowiedzi na forum klasy.
m9828dcfb77038710_1528446435040_0
Na lekcjach zajęć plastycznych wiele razy malowaliście bądź rysowaliście różne obrazy. Tym razem przyszła kolej na narysowanie obrazu z wykorzystaniem komputera. Każdy obraz wyświetlany na ekranie monitor składa się z wielu pojedynczych punktów zwanych pikselami i jest obrazem cyfrowym. Aby wyświetlić obraz wystarczy zrobić zdjęcie aparatem cyfrowym, albo wyświetlić któryś z milionów dostępnych w Internecie. Jednakże warto poznać możliwości jakie daje nam komputer w zakresie tworzenia takich obrazów.
W zasobach Internetu jest wiele bezpłatnych programów do tworzenia grafik. My skupimy się na obsłudze programu Paint dostępnego dla każdego użytkownika systemu Windows. Dla systemu Windows 10 przygotowany też został program Paint 3D umożliwiający tworzenie własnych trójwymiarowych obrazków. Obrazy wykonane z wykorzystaniem tego edytora graficznego są przykładami grafiki rastrowej, gdyż każdemu pikselowi przyporządkowana jest barwa. Obraz składa się z wielu pikseli i na dysku komputera zapisywany jest w postaci mapy bitowej. Możesz to sprawdzić wybierając ikonę lupy w pasku narzędziowym w programie Paint. W przyszłości poznasz też edytory graficzne do tworzenia grafik wektorowych.
Wykorzystując ten program możesz narysować wiele grafik potrzebnych do projektów szkolnych bądź do opublikowania np. na portalach społecznościowych.
Otwórz program Paint, a następnie wykonaj poniższe polecenia. Jeśli nie masz ikony programu na pulpicie to dla użytkowników systemu Windows dostępny jest po przejściu następującej ścieżki: Start > Wszystkie programy > Akcesoria Systemu > Paint.
Polecenie:
Zapoznaj się widokiem strony głównej programu Paint.
[Grafika interaktywna]
Polecenie 1
Klikając ikonę litery wybierz możliwość napisania swojego imienia i nazwiska.
Napisz swoje dane wykorzystując różne czcionki i kolory. Obok spróbuj napisać swoje hobby wybierając ołówek z menu narzędziowego.
W programie Paint można narysować figury geometryczne w trzech trybach:
1. rysując same krawędzie.
2. rysując krawędzie i wypełniając tło tym samym kolorem.
3. rysując krawędzie jednym kolorem a wypełniając tło innym.
Powyższe efekty możemy uzyskać wybierając odpowiednie ikony z menu narzędziowego Kontur bądź Wypełnienie. Możesz wybrać również grubość linii z menu Rozmiar. Kolejna możliwość to wybór narzędzia którego możesz używać do wykonania rysunku. Tym razem sprawdź co kryje sie pod ikoną Pędzle.
Nie zapomnij zapisać swojego obrazka w odpowiednim formacie (*.jpg, *bmp, *.png, *tiff).
Polecenie 2
Wykorzystując dostępne podstawowe figury geometryczne narysuj domek ze ścieżką. Obrazek pokoloruj.
Polecenie 3
Wykorzystując możliwości jakie daje program Paint narysuj poniższy obrazek. Być może będziesz musiał skorzystać z innych funkcji programu np. obrotu. Testuj różne możliwości.
[Ilustracja 1]
Polecenie 4
W programie Paint stwórz własną emotikonkę.
Przykłady znajdziesz poniżej.
[Ilustracja 2]
Polecenie 5
Stwórz własną postać komiksową wykorzystując możliwości programu Paint.
Przykładowa postać i kroki jej narysowania są przedstawione na rysunku poniżej.
[Ilustracja 3]
m9828dcfb77038710_1528450119332_0
Wykorzystując edytory graficzne można stworzyć własny obraz. Wykorzystując je można również modyfikować w podstawowym zakresie obrazy pozyskane ze skanera czy zrobione za pomocą aparatu cyfrowego.