Temat

Tworzenie cyfrowych obrazów

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy IV–VI

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:

a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,

Czas

45 minut

Cel ogólny

Poznanie podstawowych możliwości tworzenia obrazów cyfrowych.

Cele szczegółowe

1. Poznanie możliwości tworzenia obrazu cyfrowego w programie Paint.

2. Poznanie interfejsu programu Paint.

3. Wykonanie obrazka cyfrowego.

Efekty uczenia

Uczeń:

- potrafi posługiwać się programem paint,

- potrafi stworzyć prosty obrazek cyfrowy.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Ćwiczenia praktyczne przy komputerze.

Formy pracy

1. Praca własna ucznia.

2. Praca w grupie.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Odpowiedz na pytania wprowadzające:

1. Czy obrazy można malować tylko na kartonie?

2. Czy można stworzyć własny obraz w komputerze?

3. Czy tworzenie obrazu cyfrowego wymaga specjalnych urządzeń?

4. Czy tworzenie obrazu cyfrowego wymaga specjalistycznego oprogramowania?

Przedyskutujcie odpowiedzi na forum klasy.

Realizacja lekcji

Na lekcjach zajęć plastycznych wiele razy malowaliście bądź rysowaliście różne obrazy. Tym razem przyszła kolej na narysowanie obrazu z wykorzystaniem komputera. Każdy obraz wyświetlany na ekranie monitor składa się z wielu pojedynczych punktów zwanych pikselami i jest obrazem cyfrowym. Aby wyświetlić obraz wystarczy zrobić zdjęcie aparatem cyfrowym, albo wyświetlić któryś z milionów dostępnych w Internecie. Jednakże warto poznać możliwości jakie daje nam komputer w zakresie tworzenia takich obrazów.

W zasobach Internetu jest wiele bezpłatnych programów do tworzenia grafik. My skupimy się na obsłudze programu Paint dostępnego dla każdego użytkownika systemu Windows. Dla systemu Windows 10 przygotowany też został program Paint 3D umożliwiający tworzenie własnych trójwymiarowych obrazków. Obrazy wykonane z wykorzystaniem tego edytora graficznego są przykładami grafiki rastrowej, gdyż każdemu pikselowi przyporządkowana jest barwa. Obraz składa się z wielu pikseli i na dysku komputera zapisywany jest w postaci mapy bitowej. Możesz to sprawdzić wybierając ikonę lupy w pasku narzędziowym w programie Paint. W przyszłości poznasz też edytory graficzne do tworzenia grafik wektorowych.

Wykorzystując ten program możesz narysować wiele grafik potrzebnych do projektów szkolnych bądź do opublikowania np. na portalach społecznościowych. 

Otwórz program Paint, a następnie wykonaj poniższe polecenia. Jeśli nie masz ikony programu na pulpicie to dla użytkowników systemu Windows dostępny jest po przejściu następującej ścieżki:
Start > Wszystkie programy > Akcesoria Systemu > Paint.

Polecenie

Zapoznaj się widokiem strony głównej programu Paint.

[Grafika interaktywna]

Polecenie

Klikając ikonę litery wybierz możliwość napisania swojego imienia i nazwiska.

Napisz swoje dane wykorzystując różne czcionki i kolory. Obok spróbuj napisać swoje hobby wybierając ołówek z menu narzędziowego.

W programie Paint można narysować figury geometryczne w trzech trybach:

1. rysując same krawędzie.

2. rysując krawędzie i wypełniając tło tym samym kolorem.

3. rysując krawędzie jednym kolorem a wypełniając tło innym.

Powyższe efekty możemy uzyskać wybierając odpowiednie ikony z menu narzędziowego Kontur bądź Wypełnienie. Możesz wybrać również grubość linii z menu Rozmiar. Kolejna możliwość to wybór narzędzia którego możesz używać do wykonania rysunku. Tym razem sprawdź co kryje sie pod ikoną Pędzle.

Nie zapomnij zapisać swojego obrazka w odpowiednim formacie (*.jpg, *bmp, *.png, *tiff).

Polecenie

Wykorzystując dostępne podstawowe figury geometryczne narysuj domek ze ścieżką. Obrazek pokoloruj.

Polecenie

Wykorzystując możliwości jakie daje program Paint narysuj poniższy obrazek. Być może będziesz musiał skorzystać z innych funkcji programu np. obrotu. Testuj różne możliwości.

[Ilustracja 1]

Polecenie

W programie Paint stwórz własną emotikonkę.

Przykłady znajdziesz poniżej.

[Ilustracja 2]

Polecenie

Stwórz własną postać komiksową wykorzystując możliwości programu Paint.

Przykładowa postać i kroki jej narysowania są przedstawione na rysunku poniżej.

[Ilustracja 3]

Podsumowanie lekcji

Wykorzystując edytory graficzne można stworzyć własny obraz. Wykorzystując je można również modyfikować w podstawowym zakresie obrazy pozyskane ze skanera czy zrobione za pomocą aparatu cyfrowego.