Working in pairs, the students prepare mind maps containing all the information about the ballballball that they have already acquired. They pay special attention to the definition of the ball, the sphere and the elements of the ball.
Then, they present their posters. The teacher verifies the information and explains doubts.
The students recollect the information about the ballballball – the method of obtaining the ball and its elements.
The teacher informs the students that the aim of the class is calculating the surface area of the ballsurface area of the ballsurface area of the ball and getting to know the sections of the ball.
The students work individually guessing what shape a section of the ballballball has. They formulate hypotheses and compare them with appropriate models. They formulate the conclusion.
The teacher informs the students that the section of the ball which passes through the centre of the ball is called the great circle of the ballgreat circle of the ballgreat circle of the ball.
[Illustration 1]
The students use the information to do the task together.
Task The radius of the ballradius of the ballradius of the ball equals 20 cm. The cross sectioncross sectioncross section of the ballballball was drawn 12 cm away from the great circle of the ballgreat circle of the ballgreat circle of the ball. Calculate the circumference of this section.
Students work in groups analysing the Slideshow presenting the formula for the surface area of the ballsurface area of the ballsurface area of the ball. They write down the formula.
The students work in pairs looking for the relation between the surface area of the great circlecirclecircle and the surface area of the ball. They formulate the conclusion.
Conclusion:
The surface area of the ballsurface area of the ballsurface area of the ball is four times bigger than the surface areasurface areasurface area of the great circle.
The students use the information to do the tasks individually.
Task A part of the ballballball, whose radiusradiusradius is 8 cm, was cut off 5 cm away from the centre of the ball. Calculate the ratio of the section to the area of the great circle of the ballgreat circle of the ballgreat circle of the ball.
Task The circle, whose diameterdiameterdiameter is cm, was cut into four identical parts. One of these sectors of the circlecirclecircle was revolved around its radiusradiusradius. Calculate the surface areasurface areasurface area of the obtained solid.
Task Two parallel planes cut a ballballball and form two sections, whose surface areas equal and respectively. The distance between the planes is 9. Calculate the surface area of the ballsurface area of the ballsurface area of the ball.
Task The ratio of the surface areas of two balls is 4, and the difference between their radii is 15 cm. Calculate the radii of these balls.
Task The ratio of the diameters of two balls is 6 : 5. What is the ratio of the surface areasurface areasurface area of these balls? Justify your answer.
An extra task Let’s make an assumption that the Earth is a ballballball and the length of the equator is 40 000 000 m. We surrounded the Earth along the equator with a band measuring 40 000 100 m. What is the distance between the band and the surface of the Earth?
- Pole powierzchni kuli jest cztery razy większe od pola powierzchni koła wielkiego.
ma2a48ed1ba8bcf58_1528449000663_0
Przekroje kuli, pole powierzchni kuli
ma2a48ed1ba8bcf58_1528449084556_0
Trzeci
ma2a48ed1ba8bcf58_1528449076687_0
X. Stereometria. Uczeń:
6. oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
ma2a48ed1ba8bcf58_1528449068082_0
45 minut
ma2a48ed1ba8bcf58_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
ma2a48ed1ba8bcf58_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie przekrojów kuli.
3. Obliczanie pola powierzchni kuli
ma2a48ed1ba8bcf58_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje przekroje kuli,
- blicza pole powierzchni kuli.
ma2a48ed1ba8bcf58_1528449534267_0
1. Mapa myśli.
2. Analiza sytuacyjna.
ma2a48ed1ba8bcf58_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
ma2a48ed1ba8bcf58_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, tworzą mapy myśli zawierające poznane dotychczas informacje na temat kuli. Zwracają uwagę na definicję kuli i sfery oraz elementów kuli.
Po skończonej pracy prezentują swoje plansze. Nauczyciel weryfikuje informacje, wyjaśnia wątpliwości.
ma2a48ed1ba8bcf58_1528446435040_0
Uczniowie przypominają poznane wiadomości o kuli – sposób jej otrzymywania, elementy budowy.
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest obliczanie pola powierzchni kuli oraz poznanie przekrojów kuli.
Uczniowie pracując samodzielnie zastanawiają się jaki kształt ma dowolny przekrój kuli. Stawiają hipotezy i sprawdzają je na odpowiednich modelach. Formułują wniosek.
Wniosek:
Każdy przekrój kuli jest kołem.
Nauczyciel informuje uczniów, że przekrój kuli przechodzący przez jej środek nosi nazwę koła wielkiego kuli.
[Ilustracja 1]
Uczniowie wspólnie rozwiązują zadanie, wykorzystując uzyskane informacje.
Polecenie Promień kuli jest równy 20 cm. W odległości 12 cm od płaszczyzny koła wielkiego tej kuli poprowadzono przekrój. Oblicz obwód tego przekroju.
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, analizują Slideshow zawierający wzór na pole powierzchni kuli. Zapisują odpowiedni wzór.
[Slideshow]
Wzór na pole powierzchni kuli:
P – pole powierzchni kuli,
R – promień kuli.
Uczniowie, pracując w grupach, szukają zależności między polem powierzchni koła wielkiego a polem powierzchni kuli. Formułują odpowiedni wniosek.
Wniosek:
Pole powierzchni kuli jest cztery razy większe od pola powierzchni koła wielkiego.
Uczniowie, pracując samodzielnie, wykorzystują poznane wiadomości do rozwiązywania zadań.
Polecenie Z kuli o promieniu 8 cm odcięto część kuli w odległości 5 cm od jej środka. Oblicz stosunek pola powierzchni otrzymanego przekroju do pola koła wielkiego tej kuli.
Polecenie Koło o średnicy cm przecięto na cztery równe części. Jeden z tak otrzymanych wycinków koła obrócono wokół promienia. Oblicz pole powierzchni otrzymanej bryły.
Polecenie Dwie równoległe płaszczyzny przecinają kulę i wyznaczają przekroje o polach równych odpowiednio i . Odległość między tymi płaszczyznami jest równa 9. Oblicz pole powierzchni kuli.
Polecenie Stosunek pól powierzchni dwóch kul jest równy 4, a różnica ich promieni wynosi 15 cm. Oblicz promienie tych kul.Odp. 15 cm, 30 cm.PolecenieŚrednice dwóch kul pozostają w stosunku 6 : 5. W jakim stosunku pozostają pola powierzchni tych kul? Odpowiedź uzasadnij.
Polecenie dla chętnych Przyjmijmy, że Ziemia jest kulą i długość równika wynosi 40 000 000 m. Ziemię otoczyliśmy wzdłuż równika obręczą o długości 40 000 100 m. Jaka jest odległość między tą obręczą a powierzchnią Ziemi?
ma2a48ed1ba8bcf58_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania:
- Każdy przekrój kuli jest kołem.
- Pole powierzchni kuli jest cztery razy większe od pola powierzchni koła wielkiego.