V. Operations on common and decimal fractions. The student:
2) adds, subtracts, multiplies and divides decimal fractions mentally (in simplest examples), using the long method and the calculator (in more difficult examples);
4) compares fractions using their difference;
8) does operations of decimal fractions using own, correct strategies or using the calculator.
Students revise the most important information about decimal fractions.
- Fractions of denominators 10, 100, 1000… are called decimal fractions. - Decimal fractions can be written in two ways: as a common fractions or using a comacomacoma, that is a decimal form.
Students work individually, using computers. They open the slideshow and revise how to do operations on decimal fractionsoperations on decimal fractionsoperations on decimal fractions.
After having completed the exercise, they present results of their observations.
The teacher divides students into 4 persons groups that work using the jigsaw method. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
- Działania pisemne na ułamkach dziesiętnych wykonujemy tak, jak na liczbach naturalnych. Należy pamiętać o postawieniu przecinka we właściwym miejscu. - Przed rozpoczęciem dzielenia należy dzielną i dzielnik pomnożyć przez 10, 100, 1000… tak, aby dzielnik był liczbą całkowitą.
Oblicz pisemnie. Uporządkuj otrzymane liczby od najmniejszej do największej.
m1d406ca3d1ed1f98_1528449000663_0
Działania na ułamkach dziesiętnych
m1d406ca3d1ed1f98_1528449084556_0
Drugi
m1d406ca3d1ed1f98_1528449076687_0
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych);
4) porównuje ułamki z wykorzystaniem ich różnicy;
8) wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.
m1d406ca3d1ed1f98_1528449068082_0
45 minut
m1d406ca3d1ed1f98_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m1d406ca3d1ed1f98_1528449552113_0
1. Porównywanie ułamki dziesiętnych z wykorzystaniem ich różnicy.
2. Wykonywanie działań na ułamkach dziesiętnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m1d406ca3d1ed1f98_1528450430307_0
Uczeń:
- porównuje ułamki dziesiętne z wykorzystaniem ich różnicy,
- wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych.
m1d406ca3d1ed1f98_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
m1d406ca3d1ed1f98_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m1d406ca3d1ed1f98_1528450127855_0
Uczniowie przypominają najważniejsze informacje o ułamkach dziesiętnych.
- Ułamek o mianowniku 10, 100, 1000… nazywamy ułamkiem dziesiętnym. - Ułamek dziesiętny można zapisać dwoma sposobami: jako ułamek zwykły lub z wykorzystaniem przecinka, czyli w postaci dziesiętnej.
m1d406ca3d1ed1f98_1528446435040_0
[Slideshow]
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i przypominają w jaki sposób wykonujemy działania na ułamkach dziesiętnych.
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
- Działania pisemne na ułamkach dziesiętnych wykonujemy tak, jak na liczbach naturalnych. Należy pamiętać o postawieniu przecinka we właściwym miejscu. - Przed rozpoczęciem dzielenia należy dzielną i dzielnik pomnożyć przez 10, 100, 1000… tak, aby dzielnik był liczbą całkowitą.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe, które pracują metodą JIGSAW. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania.
Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie 1
Oblicz pisemnie. Uporządkuj otrzymane liczby od najmniejszej do największej.
a) b) c) d)
Polecenie 2
Połącz w pary. Zapisz odpowiednie działania pisemne.
1. 2. 3. 4.
a) b) c) d)
Polecenie 3
Oblicz. Zapisz odpowiednie działania pisemne.
a) b) c) d)
Polecenie 4
Uzupełnij tabelkę. Zapisz odpowiednie działania pisemne.
[Tabela 1]
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grup.
Polecenie dla chętnych
O ile iloraz liczby 2,6 przez liczbę 5,2 jest mniejszy od iloczynu tych liczb.
m1d406ca3d1ed1f98_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:
- Działania pisemne na ułamkach dziesiętnych wykonujemy tak, jak na liczbach naturalnych. Należy pamiętać o postawieniu przecinka we właściwym miejscu. - Przed rozpoczęciem dzielenia należy dzielną i dzielnik pomnożyć przez 10, 100, 1000… tak, aby dzielnik był liczbą całkowitą.
operations on decimal fractions1
operations on decimal fractions
działania na ułamkach dziesiętnych
RC0rJbrDYeHeA1
wymowa w języku angielskim: operations on decimal fractions
wymowa w języku angielskim: operations on decimal fractions