Scenariusz
Temat
Działania na ułamkach dziesiętnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych);
4) porównuje ułamki z wykorzystaniem ich różnicy;
8) wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Porównywanie ułamki dziesiętnych z wykorzystaniem ich różnicy.
2. Wykonywanie działań na ułamkach dziesiętnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- porównuje ułamki dziesiętne z wykorzystaniem ich różnicy,
- wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają najważniejsze informacje o ułamkach dziesiętnych.
- Ułamek o mianowniku 10, 100, 1000… nazywamy ułamkiem dziesiętnym.
- Ułamek dziesiętny można zapisać dwoma sposobami: jako ułamek zwykły lub z wykorzystaniem przecinka, czyli w postaci dziesiętnej.
Realizacja lekcji
[Slideshow]
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i przypominają w jaki sposób wykonujemy działania na ułamkach dziesiętnych.
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
- Działania pisemne na ułamkach dziesiętnych wykonujemy tak, jak na liczbach naturalnych. Należy pamiętać o postawieniu przecinka we właściwym miejscu.
- Przed rozpoczęciem dzielenia należy dzielną i dzielnik pomnożyć przez 10, 100, 1000… tak, aby dzielnik był liczbą całkowitą.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe, które pracują metodą JIGSAW. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania.
Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie 1
Oblicz pisemnie. Uporządkuj otrzymane liczby od najmniejszej do największej.
a)
b)
c)
d)
Polecenie 2
Połącz w pary. Zapisz odpowiednie działania pisemne.
1.
2.
3.
4.
a)
b)
c)
d)
Polecenie 3
Oblicz. Zapisz odpowiednie działania pisemne.
a)
b)
c)
d)
Polecenie 4
Uzupełnij tabelkę. Zapisz odpowiednie działania pisemne.
[Tabela 1]
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grup.
Polecenie dla chętnych
O ile iloraz liczby 2,6 przez liczbę 5,2 jest mniejszy od iloczynu tych liczb.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:
- Działania pisemne na ułamkach dziesiętnych wykonujemy tak, jak na liczbach naturalnych. Należy pamiętać o postawieniu przecinka we właściwym miejscu.
- Przed rozpoczęciem dzielenia należy dzielną i dzielnik pomnożyć przez 10, 100, 1000… tak, aby dzielnik był liczbą całkowitą.