Students consider the problem by approximation of the prism to the cylinder model. They create a hypothesis and verify it against available sources of information - for example on the Internet. They form a formula for the volume of the cylinder.
Students work individually using computers. Their task is to calculate the surface area and volume of the cylinder.
Students use acquired knowledge to solve word problems.
Task 1 [Illustration 1]
Calculate the volume of each of the cylinders shown in the figure.
Task 2 What is the volume of a cylinder whose diagonal of the axial section has a length of , and the diameter of the base is equal to the height of the cylinder?
Task 3 The axial section of the cylinder is a rectangle in which one of the sides, equal to the diameter of the cylinder, is twice as long as the other side. Calculate the volume of this cylinder if its surface area is equal to cmIndeks górny 22.
Task 4 Can you fit 4 litres of paint in a can of the shape of a cylinder with a diameter of 20 cm and a height of 30 cm?
Task for volunteers In a cylinder with a height of 30 cm and a diameter of the base 26 cm, a cylindrical whole was drilled in the middle with the radius of 4 cm. What volume does the resulting solid have?
Jak policzyć, ile wody zmieści się do szklanki w kształcie walca?
me01210373f597a70_1528449000663_0
Objętość walca
me01210373f597a70_1528449084556_0
Trzeci
me01210373f597a70_1528449076687_0
X. Stereometria. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
me01210373f597a70_1528449068082_0
45 minut
me01210373f597a70_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
me01210373f597a70_1528449552113_0
1. Obliczanie objętości walca.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me01210373f597a70_1528450430307_0
Uczeń:
- Oblicza objętość walca.
me01210373f597a70_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
me01210373f597a70_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
me01210373f597a70_1528450135461_0
me01210373f597a70_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać objętość walca.
me01210373f597a70_1528446435040_0
Dyskusja – jak policzyć, ile wody zmieści się do szklanki w kształcie walca?
Uczniowie rozważają problem, przybliżając model walca graniastosłupami. Stawiają hipotezy i sprawdzają ich prawdziwość w dostępnych źródłach informacji – np. w Internecie. Formułują wzór na objętość walca.
Wniosek Objętość V walca o promieniu podstawy r jest równa iloczynowi pola podstawy PIndeks dolny pp walca przez jego wysokość H.
[Geogebra applet]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obliczanie pola powierzchni i objętości walca.
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie 1 [Ilustracja 1]
Oblicz objętość każdego z walców przedstawionych na rysunku.
Polecenie 2 Jaka jest objętość walca, którego przekątna przekroju osiowego ma długość , a średnica podstawy jest równa wysokości walca?
Polecenie 3 Przekrój osiowy walca jest prostokątem, w którym jeden z boków równy średnicy walca jest dwukrotnie dłuższy od drugiego boku. Oblicz objętość tego walca, jeżeli jego pole powierzchni jest równe cmIndeks górny 22.
Polecenie 4 Czy w puszce, która ma kształt walca o średnicy 20 cm i wysokości 30 cm zmieszczą się 4 litry farby?
Polecenie dla chętnych W walcu o wysokości 30 i średnicy podstawy 26 wywiercono w środku otwór w kształcie walca o promieniu 4. Jaką objętość ma powstała bryła?
me01210373f597a70_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Objętość V walca o promieniu podstawy r jest równa iloczynowi pola podstawy PIndeks dolny pp walca przez jego wysokość H.