Scenariusz
Temat
Objętość walca
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
X. Stereometria. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie objętości walca.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza objętość walca.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać objętość walca.
Realizacja lekcji
Dyskusja – jak policzyć, ile wody zmieści się do szklanki w kształcie walca?
Uczniowie rozważają problem, przybliżając model walca graniastosłupami. Stawiają hipotezy i sprawdzają ich prawdziwość w dostępnych źródłach informacji – np. w Internecie. Formułują wzór na objętość walca.
Wniosek
Objętość V walca o promieniu podstawy r jest równa iloczynowi pola podstawy PIndeks dolny pp walca przez jego wysokość H.
[Geogebra applet]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obliczanie pola powierzchni i objętości walca.
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie 1
[ilustracja 1]
Oblicz objętość każdego z walców przedstawionych na rysunku.
Polecenie 2
Jaka jest objętość walca, którego przekątna przekroju osiowego ma długość , a średnica podstawy jest równa wysokości walca?
Polecenie 3
Przekrój osiowy walca jest prostokątem, w którym jeden z boków równy średnicy walca jest dwukrotnie dłuższy od drugiego boku. Oblicz objętość tego walca, jeżeli jego pole powierzchni jest równe cmIndeks górny 22.
Polecenie 4
Czy w puszce, która ma kształt walca o średnicy 20 cm i wysokości 30 cm zmieszczą się 4 litry farby?
Polecenie dla chętnych
W walcu o wysokości 30 i średnicy podstawy 26 wywiercono w środku otwór w kształcie walca o promieniu 4. Jaką objętość ma powstała bryła?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Objętość V walca o promieniu podstawy r jest równa iloczynowi pola podstawy PIndeks dolny pp walca przez jego wysokość H.