2) calculates the areaareaarea of: the triangle, the squaresquaresquare, the rectanglerectanglerectangle, the rhombus, the parallelogram and the trapezium, presented in the figure and in practical situations, including data which require the conversion of units and in situations in which the dimensions are not typical, e.g. the areaareaarea of a triangle with side 1 km and the altitude of 1 mm;
3) uses the units of the areaareaarea: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, are, hectare (without the conversion of the units in calculation).
The teacher introduces the topic of the lesson. The students are going to calculate the areaareaarea of the rectanglerectanglerectangle and the squaresquaresquare and use this ability to solve the tasks.
The students bring the squared paper and the ruler for the lesson.
First, the teacher explains the rules of the game called „As many rectangles as possible”. The students work in pairs.
The students put the squared paper and the ruler on their desks.
Each student is going to draw as many rectangles with the areaareaarea of 16 cm2, 12 cm2, 18 cm2, 36 cm2 or 24 cm2 as possible. The sides of the rectangles have to be expressed by the integer number of centimeters. The students should write the dimensions of the rectanglerectanglerectangle, its perimeter and the areaareaarea under each drawing.
The winner is the student who draws the greatest number of the rectangles.
The students repeat the activity for at least three times.
After completing the game the students discuss the correlation between the areaareaarea and the perimeter of the rectanglerectanglerectangle.
The students should come up with the conclusion:
The rectangles with different dimensions have the same areaareaarea.
[Slideshow]
The students work individually using their computers. They are going to revise the method of calculatingcalculatingcalculating the areaareaarea of the rectanglerectanglerectangle.
The students and the teacher draw the conclusion:
The areaareaarea of the rectanglerectanglerectangle with the sides of a and b equals .
The students solve the tasks using the formula they have learned.
Task 1 In you notebook draw a rectanglerectanglerectangle whose one side is 6 cm, and the other is 3 cm longer. Calculate the areaareaarea of the rectanglerectanglerectangle.
Task 2 In your notebook draw a squaresquaresquare with the side of 8 cm. Next, calculate the areaareaarea of the squaresquaresquare.
The students write down the formula of the areaareaarea of the squaresquaresquare in a form of the algebraic expression. The areaareaarea of the squaresquaresquare with the side of a is expressed by the formula: or .
Task 3 The students calculate the areaareaarea of the rectanglerectanglerectangle in the practical situations.
There is a carpet on the floor in Eva’s room . It is in a shape of the rectanglerectanglerectangle with dimensions 5 m and 3 m. The carpet on the floor in Adam’s room , in a shape of squaresquaresquare has the side of 4 m. What carpet has the larger areaareaarea? And how much larger is it?
An extra task: The side of the squaresquaresquare SOWA is 8m long. One side of the rectanglerectanglerectangle PIES is 16 cm. Both the rectanglerectanglerectangle PIES and the squaresquaresquare SOWA have the same areas.
Calculate the perimeter of the rectanglerectanglerectangle PIES.
2) oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami, na przykład pole trójkąta o boku 1 km i wysokości 1 mm;
3) stosuje jednostki pola: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń).
mf173efd790ce5b99_1528449068082_0
45 minut
mf173efd790ce5b99_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
mf173efd790ce5b99_1528449552113_0
1. Obliczanie pola prostokąta oraz pola kwadratu.
2. Wymierzanie pola prostokąta za pomocą kwadratów jednostkowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mf173efd790ce5b99_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza pole prostokąta/kwadratu, gdy znane są długości jego boków,
- posługuje się symbolami literowymi, obliczając pole prostokąta/kwadratu.
mf173efd790ce5b99_1528449534267_0
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
mf173efd790ce5b99_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
3. Praca grupowa.
mf173efd790ce5b99_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać pole prostokąta i kwadratu oraz rozwiązywać zadania, w których ta umiejętność będzie wykorzystywana.
Uczniowie przynoszą na lekcję kartkę w kratkę oraz linijkę.
mf173efd790ce5b99_1528446435040_0
Na początku nauczyciel objaśnia uczniom zasady gry „Jak najwięcej prostokątów”. Uczniowie pracują w parach.
Uczniowie kładą na ławce przygotowaną kartkę w kratkę i linijkę.
Zadaniem każdego ucznia jest narysowanie jak największej liczby prostokątów o polu: 16 cmIndeks górny 22, 12 cmIndeks górny 22, 18 cmIndeks górny 22, 36 cmIndeks górny 22 lub 24 cmIndeks górny 22. Boki prostokątów muszą wyrażać się całkowitą liczbą centymetrów. Pod każdym rysunkiem należy zapisać wymiary prostokąta, jego obwód i pole.
Wygrywa uczeń, któremu udało się narysować więcej prostokątów.
Całą procedurę uczniowie powtarzają co najmniej trzykrotnie.
Po skończonej grze, uczniowie rozmawiają o zależności między polem a obwodem prostokąta.
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć:
Prostokąty mogą mieć różne wymiary, ale takie samo pole.
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest przypomnienie w jaki sposób obliczamy pole prostokąta.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują wniosek:
Pole prostokąta o bokach długości a i b jest równe .
Uczniowie rozwiązują zadania, korzystając z poznanego wzoru.
Polecenie 1 Narysuj w zaszycie prostokąt, którego jeden z boków ma długość 6 cm, a drugi jest o 3 cm dłuższy. Oblicz pole tego prostokąta.
Polecenie 2 Narysuj w zeszycie kwadrat o boku długości 8 cm. Następnie oblicz pole tego kwadratu.
Uczniowie zapisują wzór na pole kwadratu w postaci wyrażenia algebraicznego.
Pole kwadratu o boku długości a wyraża się wzorem lub .
Polecenie 3 Uczniowie obliczają pole prostokąta w sytuacjach praktycznych.
Na podłodze w pokoju Ewy leży dywan, który ma kształt prostokąta o wymiarach 5 m i 3 m. Dywan leżący na podłodze w pokoju Adama ma kształt kwadratu o boku długości 4 m. Który dywan ma większe pole powierzchni? O większą?
Polecenie dla chętnych: Bok kwadratu SOWA ma długość 8 cm. Jeden bok prostokąta PIES ma długość 16 cm. Prostokąt PIES i kwadrat SOWA mają takie same pola.
Oblicz obwód prostokąta PIES.
mf173efd790ce5b99_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Pole prostokąta o bokach długości a i b wyraża się wzorem .
- Pole kwadratu o boku długości a wyraża się wzorem lub .