Scenariusz
Temat
Pole prostokąta i kwadratu
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
2) oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami, na przykład pole trójkąta o boku 1 km i wysokości 1 mm;
3) stosuje jednostki pola: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie pola prostokąta oraz pola kwadratu.
2. Wymierzanie pola prostokąta za pomocą kwadratów jednostkowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza pole prostokąta/kwadratu, gdy znane są długości jego boków,
- posługuje się symbolami literowymi, obliczając pole prostokąta/kwadratu.
Metody kształcenia
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
3. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać pole prostokąta i kwadratu oraz rozwiązywać zadania, w których ta umiejętność będzie wykorzystywana.
Uczniowie przynoszą na lekcję kartkę w kratkę oraz linijkę.
Realizacja lekcji
Na początku nauczyciel objaśnia uczniom zasady gry „Jak najwięcej prostokątów”. Uczniowie pracują w parach.
Uczniowie kładą na ławce przygotowaną kartkę w kratkę i linijkę.
Zadaniem każdego ucznia jest narysowanie jak największej liczby prostokątów o polu: 16 cmIndeks górny 22, 12 cmIndeks górny 22, 18 cmIndeks górny 22, 36 cmIndeks górny 22 lub 24 cmIndeks górny 22. Boki prostokątów muszą wyrażać się całkowitą liczbą centymetrów. Pod każdym rysunkiem należy zapisać wymiary prostokąta, jego obwód i pole.
Wygrywa uczeń, któremu udało się narysować więcej prostokątów.
Całą procedurę uczniowie powtarzają co najmniej trzykrotnie.
Po skończonej grze, uczniowie rozmawiają o zależności między polem a obwodem prostokąta.
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć:
Prostokąty mogą mieć różne wymiary, ale takie samo pole.
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest przypomnienie w jaki sposób obliczamy pole prostokąta.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują wniosek:
Pole prostokąta o bokach długości a i b jest równe .
Uczniowie rozwiązują zadania, korzystając z poznanego wzoru.
Polecenie 1
Narysuj w zaszycie prostokąt, którego jeden z boków ma długość 6 cm, a drugi jest o 3 cm dłuższy. Oblicz pole tego prostokąta.
Polecenie 2
Narysuj w zeszycie kwadrat o boku długości 8 cm. Następnie oblicz pole tego kwadratu.
Uczniowie zapisują wzór na pole kwadratu w postaci wyrażenia algebraicznego.
Pole kwadratu o boku długości a wyraża się wzorem lub .
Polecenie 3
Uczniowie obliczają pole prostokąta w sytuacjach praktycznych.
Na podłodze w pokoju Ewy leży dywan, który ma kształt prostokąta o wymiarach 5 m i 3 m. Dywan leżący na podłodze w pokoju Adama ma kształt kwadratu o boku długości 4 m. Który dywan ma większe pole powierzchni? O większą?
Polecenie dla chętnych:
Bok kwadratu SOWA ma długość 8 cm. Jeden bok prostokąta PIES ma długość 16 cm. Prostokąt PIES i kwadrat SOWA mają takie same pola.
Oblicz obwód prostokąta PIES.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Pole prostokąta o bokach długości a i b wyraża się wzorem .
- Pole kwadratu o boku długości a wyraża się wzorem lub .