1) recognizes and names: acute triangles, right triangles, obtuse triangles, equilateral triangles and isosceles triangles;
5) knows the most important properties of a squaresquaresquare, a rectangle, a rhombus, parallelogramparallelogramparallelogram and a trapezium, recognizes axially symmetric figures and indicates the axis of symmetry of figures.
A short test on types of polygons. The students work individually. The teacher shoes cardboard models – first, quadrangles, and later various polygons. The students write down their names (e.g. a trapezium, a squaresquaresquare, a heptagon). Then, the teacher gives correct answers and explains doubts. The students assess themselves.
The teacher informs that polygons have fascinated the scientists for ages. 3000 years ago a puzzlepuzzlepuzzle, called the tangram, was invented in China. It consists of 7 polygons, called tans, which were produced by cutting a squaresquaresquare.
During the class the student will build various geometric figures with the tans.
The teacher shows some examples of figures that may be formed using the tans.
Task 1 Students' task is to arrange figures using all the tan. First, observe the character you want to form carefully, then prepare the strategy and eventually create it.
[Geogebra applet]
Task 2 Working in small groups. The students get the tangrams made of adhesive paper. They use some diagrams showing figures that can be formed with the tans and assemble some of the figures. They may also invent their own polygons. They stick their figures onto the cardboard.
The students invent a story and use mini‑drama technique to act out a scene. They act using the figures. They can invent any plot, but they have to use the properties of the polygons that they have formed.
“The audience” chooses the best story – one of the criteria is the correct and appropriate use of the properties of polygons (e.g. the measure of their angles, the position of the side in relation to one another).
An extra task: Use 14 elements of an old Greek puzzlepuzzlepuzzle called ostomachion to assemble a squaresquaresquare.
Tangram to starochińska łamigłówka, składająca się z 7 elementów (tanów) powstałych przez pocięcie kwadratu.
m5839b1f486a17ef2_1528449000663_0
Tangram
m5839b1f486a17ef2_1528449084556_0
Drugi
m5839b1f486a17ef2_1528449076687_0
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:
1) rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne, równoboczne i równoramienne;
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur.
m5839b1f486a17ef2_1528449068082_0
45 minut
m5839b1f486a17ef2_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m5839b1f486a17ef2_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznychi podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Rozpoznawanie i nazywanie wielokątów.
3. Wykorzystywanie własności wielokątów w zadaniach geometrycznych.
m5839b1f486a17ef2_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa wielokąty,
- wykorzystuje własności wielokątów, tworząc z nich określone figury geometryczne.
m5839b1f486a17ef2_1528449534267_0
1. Gra dydaktyczna.
2. Mini – drama.
m5839b1f486a17ef2_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m5839b1f486a17ef2_1528450127855_0
Krótki sprawdzian – przypomnienie rodzajów wielokątów. Uczniowie pracują indywidualnie. Nauczyciel pokazuje kolejno wycięte z kartonu modele - najpierw czworokątów, a następnie dowolnych wielokątów. Uczniowie zapisują ich nazwy (np. trapez, kwadrat, siedmiokąt). Po skończonym ćwiczeniu, nauczyciel podaje poprawne odpowiedzi, wyjaśnia wątpliwości. Uczniowie dokonują samooceny.
Nauczyciel informuje, że wielokąty od wieków fascynowały uczonych. Już 3000 lat temu wymyślono w Chinach łamigłówkę, zwaną tangramem. Składa się ona z 7 wielokątów, zwanych tanami, powstałych przez rozcięcie kwadratu.
W czasie zajęć uczniowie będą z nich budowali określone figury geometryczne.
m5839b1f486a17ef2_1528446435040_0
Praca w grupach. Każda grupa otrzymuje tangram i określa jakie kształty mają jego poszczególne elementy. Uczniowie powinni zauważyć, że tangram składa się z: - 5 trójkątów prostokątnych, - kwadratu, - równoległoboku. Nauczyciel pokazuje przykłady figur, jakie można zbudować z tanów.
Polecenie 1
Zadaniem uczniów jest ułożenie figur przy użyciu wszystkich tanów. Najpierw obserwuj postać, którą chcesz uformować ostrożnie, a następnie przygotuj strategię i ostatecznie ją utwórz.
[Geogebra aplet]
Polecenie 2 Praca w małych grupach. Uczniowie otrzymują tangramy wycięte z papieru samoprzylepnego. Wykorzystując plansze, ilustrujące figury, które można ułożyć z tangramu, układają kilka z tych figur. Mogą też zbudować wielokąty według własnych pomysłów. Utworzone figury naklejają na kartony.
Metodą mini – dramy, prezentują wymyśloną przez siebie historyjkę, wcielając się w utworzone figury. Kanwa historyjki może być dowolna, ale należy wykorzystać własności wielokątów, z których zbudowane są figury.
„Publiczność” wybiera najlepszą inscenizację - jednym z głównych kryteriów jest tu poprawne i celowe wykorzystanie własności wielokątów (np. miar ich kątów, wzajemnego położenia boków).
Zadanie dla chętnych Ułóż kwadrat, z 14 części starogreckiej łamigłówki, zwanej stomachionem.
m5839b1f486a17ef2_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Tangram to starochińska łamigłówka, składająca się z 7 elementów (tanów) powstałych przez pocięcie kwadratu.
- Z tanów można budować różne figury geometryczne.