The teacher informs the students they are going to develop the ability of doing the operations with the fractions .
The students work in pairs using the cards they have prepared.
One of the person draws two fractions, the other one chooses the operation which he is going to complete ( addition, subtraction, multiplication, division). Them he writes the appropriate calculations using the fractions which he has drawn. They check in pairs if the result is correct . Next, the student change their roles and repeat the activity.
[Slideshow]
Task 1
The students work individually using their computers. They analyse the animation presenting the order of the operations with the common fractions.
They come up with the conclusion:
The order of the operations with the fractions:
Firstly we do the operations in brackets.
Then exponentiation, multiplication or division (in order they appear).
Finally the addition or subtraction (in order they appear).
Students use the information above to do the following calculations:
Task 2
Calculate:
a)
b)
c)
d)
Task 3
In a bottle there is of a litre of juice, in a jug of a litre more. How much more of the juice is in the jug than in the bottle?
In a class of all the students go to the swimming lesson, and four students more what means half a class attend the dancing classes. How many students are there in that class?
Następnie potęgowanie, mnożenie lub dzielenie (w kolejności występowania).
Na końcu dodawanie lub odejmowanie (w kolejności występowania).
m7c7a06cbe5fc5ba3_1527752256679_0
RatK62OovsNTV1
Michał zebrał litra poziomek, Janek litra, a Tomek litra. Czy trzej przyjaciele zebrali razem mniej, czy więcej niż litr poziomek?
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528449000663_0
Działania na ułamkach zwykłych
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528449084556_0
Drugi
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528449076687_0
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane;
6) oblicza kwadraty i sześciany ułamków zwykłych i dziesiętnych oraz liczb mieszanych;
7) oblicza wartość prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528449068082_0
45 minut
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528449552113_0
1. Działania na ułamkach zwykłych.
2. Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528450430307_0
Uczeń:
- rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych,
- oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, stosując odpowiedni kolejność wykonywania działań.
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528449534267_0
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
3. Praca z całą klasą.
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528450135461_0
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528450127855_0
Uczniowie przynoszą na lekcję karty z zapisanymi na nich ułamkami:
Na każdej karcie zapisana jest tylko jedna liczba.
Nauczyciel informuje, że uczniowie będą doskonalić umiejętności wykonywania działań na ułamkach.
Uczniowie pracują w parach, korzystając z przyniesionych kart.
Jedna osoba z pary losuje dwie karty. Druga osoba wybiera działanie, które wykona (dodawanie, odejmowanie, mnożenie lub dzielenie). Zapisuje odpowiednie obliczenia, wykorzystując wylosowane ułamki. Uczniowie sprawdzają w parach, czy wynik jest poprawny. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.
[Slideshow]
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Analizują animację, obserwując jaka jest kolejność wykonywania działań na ułamkach zwykłych.
Formułują wniosek:
Kolejność wykonywania działań na ułamkach:
Najpierw wykonujemy działania w nawiasach.
Następnie potęgowanie, mnożenie lub dzielenie (w kolejności występowania).
Na końcu dodawanie lub odejmowanie (w kolejności występowania).
Uzyskane wiadomości, uczniowie wykorzystują w obliczeniach.
Polecenie 2
Oblicz:
a)
b)
c)
d)
Polecenie 3
W butelce jest l soku, a w dzbanku o l więcej. Ile razy więcej soku jest w dzbanku niż w butelce?
Polecenie 4
Oblicz:
a)
b)
Polecenie 5
Michał zebrał litra poziomek, Janek litra, a Tomek litra. Czy trzej przyjaciele zebrali razem mniej, czy więcej niż litr poziomek?
Polecenie dla chętnych:
W pewnej klasie wszystkich uczniów chodzi na basen, a o 4 uczniów więcej, czyli dokładnie połowa klasy, uczęszcza na kurs tańca. Ilu uczniów liczy ta klasa?
m7c7a06cbe5fc5ba3_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Wykonując działania na ułamkach zwykłych:
Najpierw wykonujemy działania w nawiasach.
Następnie potęgowanie, mnożenie lub dzielenie (w kolejności występowania).
Na końcu dodawanie lub odejmowanie (w kolejności występowania).