4) recognises and identifies: the square, the rectangle, the rhombus, the parallelogramparallelogramparallelogram and the trapeziumtrapeziumtrapezium.
5) is familiar with the most important properties of the square, the rectangle, the rhombus, the parallelogramparallelogramparallelogram and the trapeziumtrapeziumtrapezium; recognises the figures symmetrical about the axis and indicates the symmetry axes of figures.
Students draw the trapezium in their notebooks according to the suggestions given by the teacher. The trapeziumtrapeziumtrapezium has the equal arms.
The title of the drawing: The isosceles trapeziumisosceles trapeziumisosceles trapezium.
[Illustration 4]
Teacher informs the students that the trapeziumtrapeziumtrapezium which arms are equal and is not a parallelogramparallelogramparallelogram is called an isosceles trapezium.
Then, students draw the diagonals of the isosceles trapeziumisosceles trapeziumisosceles trapezium. After completing the task, they measure their length.
The title of the drawing: The diagonals of the trapeziumtrapeziumtrapezium.
[Illustration 5]
Students should notice that:
The diagonals of the isosceles trapeziumtrapeziumtrapezium are equal.
Students measure the angles of the isosceles trapeziumisosceles trapeziumisosceles trapezium.
[Illustration 6]
After completing the task they should notice that:
The angles at the same base are equal.
Students draw the trapeziumtrapeziumtrapezium in their notebooks according to the suggestions given by the teacher. One armarmarm of the trapezium is perpendicularperpendicularperpendicular to both bases.
[Illustration 7]
Teacher informs students that the trapezium which has at least one armarmarmperpendicularperpendicularperpendicular to both bases is called the right‑angled trapeziumright–angled trapeziumright‑angled trapezium.
Students do the exercises in pairs, using the properties of the trapeziums.
Task
One of the angles of the right trapeziumtrapeziumtrapezium is 30°. Calculate the measure of the other angles of the trapezium.
Task
One of the angles of the isosceles trapeziumisosceles trapeziumisosceles trapezium is 125°. Calculate the measure of the other angles of the trapeziumtrapeziumtrapezium.
An extra exercise
Answer the following questions. If the answer is „yes” draw the example in your notebook, if “no” – explain your answer.
a) Can the trapeziumtrapeziumtrapezium have only one obtuse angle?
b) Can the trapezium have just three equal sides?
c) Can the trapeziumtrapeziumtrapezium have just one right angle?
d) Can the trapezium be the isosceles and the right at the same time?
4) rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii.
me8875366d72d5e17_1528449068082_0
45 minut
me8875366d72d5e17_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
me8875366d72d5e17_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie rodzajów trapezów.
2. Obliczanie kątów trapezu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me8875366d72d5e17_1528450430307_0
Uczeń:
- rysuje trapezy o podanych własnościach,
- oblicza brakujące kąty trapezu.
me8875366d72d5e17_1528449534267_0
1. Mapa myśli.
2. Analiza sytuacyjna.
me8875366d72d5e17_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
me8875366d72d5e17_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają rodzaje trapezów i ich własności.
Uczniowie przypominają definicję trapezu i elementy jego budowy.
Trapez to czworokąt, który ma przynajmniej jedną parę boków równoległych.
[Ilustracja 1]
Równoległe boki trapezu nazywamy podstawami, pozostałe dwa boki – ramionami trapezu.
[Ilustracja 2]
W dowolnym trapezie podstawy są równoległe.
me8875366d72d5e17_1528446435040_0
[Ilustracja 3]
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak zmieniają się miary kątów wewnętrznych w trapezie.
[Geogebra aplet]
Po wykonaniu polecenia odpowiadają na pytania:
Ile wynosi suma miar kątów trapezu, leżących przy tym samym ramieniu?
Ile wynosi suma miar wszystkich kątów w trapezie?
Uczniowie powinni zauważyć, że:
Suma miar kątów leżących przy tym samym ramieniu wynosi 180°.
Suma miar wszystkich kątów trapezu wynosi 360°.
Uczniowie rysują w zeszycie trapez, który ma równe ramiona, według instrukcji podawanej przez nauczyciela.
[Ilustracja 4]
Nauczyciel informuje uczniów, że trapez (niebędący równoległobokiem), którego ramiona są równej długości, nazywamy trapezem równoramiennym.
Następnie uczniowie rysują w trapezie równoramiennym przekątne. Po wykonaniu tego zadania mierzą ich długości.
[Ilustracja 5]
Uczniowie powinni zauważyć, że:
Przekątne trapezu równoramiennego są równej długości.
Uczniowie mierzą kąty w trapezie równoramiennym.
[Ilustracja 6]
Po wykonaniu tego zadania, powinni zauważyć, że:
Kąty przy tej samej podstawie mają równe miary.
Uczniowie rysują w zeszycie trapez, którego jedno ramię jest prostopadłe do obu podstaw, według instrukcji podawanej przez nauczyciela.
[Ilustracja 7]
Nauczyciel informuje uczniów, że trapez, którego przynajmniej jedno ramię jest prostopadłe do obu podstaw, nazywamy trapezem prostokątnym.
Uczniowie rozwiązują w parach zadania, wykorzystując poznane własności trapezów.
Polecenie
Jeden z kątów trapezu prostokątnego ma miarę 30°. Oblicz miary pozostałych kątów tego trapezu.
Polecenie
Jeden z kątów trapezu równoramiennego ma miarę 125°. Oblicz miary pozostałych kątów tego trapezu.
Polecenie dla chętnych
Odpowiedz na pytania. Jeśli odpowiedź brzmi „tak”, narysuj w zeszycie przykład trapezu. Jeśli „nie” – wytłumacz, dlaczego.
a) Czy trapez może mieć dokładnie jeden kąt rozwarty?
b) Czy trapez może mieć dokładnie trzy boki równe?
c) Czy trapez może mieć dokładnie jeden kąt prosty?
d) Czy trapez może być jednocześnie równoramienny i prostokątny?
me8875366d72d5e17_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Suma miar kątów leżących przy tym samym ramieniu trapezu wynosi 180°.
- Suma miar wszystkich kątów trapezu wynosi 360°.
- Trapez, którego ramiona są równej długości i niebędący równoległobokiem, nazywamy trapezem równoramiennym.
- Kąty przy tej samej podstawie w trapezie równoramiennym mają równe miary.
- Przekątne trapezu równoramiennego są równej długości.
- Trapez, którego przynajmniej jedno ramię jest prostopadłe do obu podstaw, nazywamy trapezem prostokątnym.