V. Functions. Student: 4. reads the domaindomaindomain, the set of valuesset of valuesset of values, roots, monotonicity intervals, intervals in which the function has greater (not less) or less (not greater) values than the given number, the least and greatest values of the function (if exist) in a given closed interval and arguments at which the function is minimized or maximized; 14. uses exponential and logarithmic functions, including their graphs, to describe and interpret issues related to practical applications.
To interpret, analyse and manipulate information presented in the text, both mathematical and popular science, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students work in small groups. Their task is to systematize previously acquired knowledge about functions and the ways of defining them. They present their ideas in the form of a mind map.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to get to know the graph and properties of the function , where and .
Students work in two groups and together prepare graphs of function.
Task - Group 1 Using the table, draw the graph of the following function.
[Table 1]
Task - Group 1 Using the table, draw the graph of the following function.
[Table 2]
Students present the results of their work and discuss the set of valuesset of valuesset of values of function whose graph they drew, and define where zeros of the function are, or where it is monotonic.
The teacher informs students that the function , where and is called the exponential functionexponential functionexponential function. He / She gives students a definition of this function.
Students work independently and analyze the applet presenting graphs of exponential functions. Based on the graphs, they determine their properties. They draw their own conclusions.
Task
Analyze the material contained in the description. Discuss the properties of the function depending on the value of or
[Geogebra applet]
Students should note that:
- The graph of the function , where and is in the first and second quadrant of the coordinate system.
- It intersects the Y axis at the point of coordinates (0,1).
- The domaindomaindomain of this function is all real numbers.
- The set of valuesset of valuesset of values is the interval .
- The function is increasing for , decreasing for .
- The asymptote of the graph of this function is the X axis.
Students use the acquired knowledge to solve the following tasks.
Task Draw graphs of the functions , and , in one coordinate system. How are the graphs of these functions located relative to each other? Formulate the appropriate conclusion.
Task Draw graphs of the functions and in one coordinate system. How are the graphs of these functions located relative to each other? Formulate the appropriate conclusions.
Task What is the largest and the smallest value of the function in the range of ?
Task The graph of the exponential functionexponential functionexponential function includes the point . Check whether the point also belongs to the graph of this function.
Students do revision exercises and together summarize the lesson formulating the rule to remember. The function , where and specified for is called the exponential functionexponential functionexponential function.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Wykres funkcji jest symetryczny do wykresu funkcji względem osi X.
m9e7c415affae5ce8_1528449000663_0
Funkcja wykładnicza i jej własności
m9e7c415affae5ce8_1528449084556_0
Trzeci
m9e7c415affae5ce8_1528449076687_0
V. Funkcja. Uczeń: 4. odczytuje z wykresu funkcji dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane; 14. posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.
m9e7c415affae5ce8_1528449068082_0
45 minut
m9e7c415affae5ce8_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m9e7c415affae5ce8_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Sporządzanie wykresu funkcji .
3. Określanie własności funkcji na podstawie jej wykresu.
m9e7c415affae5ce8_1528450430307_0
Uczeń:
- sporządza wykres funkcji ,
- określa własności funkcji na podstawie jej wykresu.
m9e7c415affae5ce8_1528449534267_0
1. Mapa myśli.
2. Analiza sytuacyjna.
m9e7c415affae5ce8_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m9e7c415affae5ce8_1528450135461_0
m9e7c415affae5ce8_1528450127855_0
Uczniowie pracują w małych grupach. Ich zadaniem jest usystematyzowanie poznanych wcześniej wiadomości na temat funkcji i sposobu jej opisywania. Zebrane informacje przedstawiają w postaci mapy myśli.
m9e7c415affae5ce8_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie wykresu i własności funkcji , gdzie i .
Uczniowie, pracując w dwóch grupach, sporządzają wykresy funkcji typu .
Polecenie dla grupy 1 Korzystając z tabelki naszkicuj wykres funkcji .
[tabelka]
Polecenie dla grupy 2 Korzystając z tabelki naszkicuj wykres funkcji .
[tabelka]
Prezentując wyniki swojej pracy, uczniowie omawiają również jaki jest zbiór wartości funkcji, której wykres sporządzali, czy funkcja posiada miejsce zerowe, czy funkcja jest monotoniczna.
Nauczyciel informuje uczniów, że funkcja , gdzie i nosi nazwę funkcji wykładniczej. Podaje uczniom definicję tej funkcji.
Definicja Funkcję , gdzie i i , nazywamy funkcją wykładniczą.
Uczniowie, pracując samodzielnie, analizują aplet przedstawiający wykresy funkcji wykładniczych. Na podstawie wykresów określają ich własności. Formułują odpowiedni wniosek.
Polecenie
Przeanalizuj materiał zawarty w opisie. Omów własności funkcji w zależności od wartości
[Gepgebra aplet]
Uczniowie powinni zauważyć, że:
- Wykres funkcji , gdzie i znajduje się w pierwszej i drugiej ćwiartce układu współrzędnych.
- Przecina oś Y w punkcie o współrzędnych (0,1) .
- Dziedziną funkcji są wszystkie liczby rzeczywiste.
- Zbiorem wartości jest przedział .
- Funkcja jest rosnąca dla , malejąca dla .
- Asymptotą wykresu funkcji jest oś X.
Uczniowie wykorzystują poznane wiadomości do rozwiązywania zadań.
Polecenie Naszkicuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji , oraz , . Jak są położone względem siebie wykresy tych funkcji? Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wniosek Wykres funkcji jest symetryczny do wykresu funkcji względem osi Y.
Polecenie Naszkicuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji i . Jak są położone względem siebie wykresy tych funkcji? Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wniosek Wykres funkcji jest symetryczny do wykresu funkcji względem osi X.
Polecenie Jaka jest największa, a jaka najmniejsza wartość funkcji w przedziale ?
Polecenie Do wykresu funkcji wykładniczej należy punkt . Zbadaj, czy do wykresu tej funkcji należy także punkt .
Polecenie dla chętnych Rozwiąż graficznie nierówność .
m9e7c415affae5ce8_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające i wspólnie podsumowują zajęcia formułując definicję do zapamiętania.
- Funkcję , gdzie i określoną dla nazywamy funkcją wykładniczą.