Temat

Funkcja wykładnicza i jej własności

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

V. Funkcja. Uczeń:
4. odczytuje z wykresu funkcji dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
14. posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.

Cele szczegółowe

1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

2. Sporządzanie wykresu funkcji f(x)=ax.

3. Określanie własności funkcji f(x)=ax na podstawie jej wykresu.

Efekty uczenia

Uczeń:

- sporządza wykres funkcji f(x)=ax,

- określa własności funkcji f(x)=ax na podstawie jej wykresu.

Metody kształcenia

1. Mapa myśli.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w małych grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie pracują w małych grupach. Ich zadaniem jest usystematyzowanie poznanych wcześniej wiadomości na temat funkcji i sposobu jej opisywania. Zebrane informacje przedstawiają w postaci mapy myśli.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie wykresu i własności funkcji f(x)=ax, gdzie a>0a1.

Uczniowie, pracując w dwóch  grupach, sporządzają wykresy funkcji typu f(x)=ax.

Polecenie dla grupy 1
Korzystając z tabelki naszkicuj wykres funkcji f(x)=3x,xR.

[Tabela 1]

Polecenie dla grupy 2
Korzystając z tabelki naszkicuj wykres funkcji f(x)=(13)x,xR.

[Tabela 2]

Prezentując wyniki swojej pracy, uczniowie omawiają również jaki jest zbiór wartości funkcji, której wykres sporządzali, czy funkcja posiada miejsce zerowe, czy funkcja jest monotoniczna.

Nauczyciel informuje uczniów, że funkcja f(x)=ax, gdzie a>0a1 nosi nazwę funkcji wykładniczej. Podaje uczniom definicję tej funkcji.

Definicja
Funkcję f(x)=ax, gdzie a>0 , a1 i xR , nazywamy funkcją wykładniczą.

Uczniowie, pracując samodzielnie, analizują aplet przedstawiający wykresy funkcji wykładniczych. Na podstawie wykresów określają ich  własności. Formułują odpowiedni wniosek.

Polecenie

Przeanalizuj materiał zawarty w opisie. Omów własności funkcji f(x)=ax w zależności od wartości
a(a>1luba(0,1)).

[Geogebra aplet]

Uczniowie powinni zauważyć, że:

- Wykres funkcji f(x)=ax, gdzie a>0 i a1 znajduje się w pierwszej i drugiej ćwiartce układu współrzędnych.

- Przecina oś Y w punkcie o współrzędnych (0,1) .

- Dziedziną funkcji są wszystkie liczby rzeczywiste.

- Zbiorem wartości jest przedział (0,+).

- Funkcja jest rosnąca dla a>0 , malejąca dla 0<a<1.

- Asymptotą wykresu funkcji jest oś X.

Uczniowie wykorzystują poznane wiadomości do rozwiązywania zadań.

Polecenie
Naszkicuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji f(x)=2x , xR oraz g(x)=(12)x , xR . Jak są położone względem siebie wykresy tych funkcji? Sformułuj odpowiedni wniosek.

Wniosek
Wykres funkcji f(x)=2x jest symetryczny do wykresu funkcji g(x)=(12)x względem osi Y.

Polecenie
Naszkicuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji f(x)=4xg(x)=-4x. Jak są położone względem siebie wykresy tych funkcji? Sformułuj odpowiedni wniosek.

Wniosek
Wykres funkcji f(x)=4x jest symetryczny do wykresu funkcji g(x)=-4x względem osi X.

Polecenie
Jaka jest największa, a jaka najmniejsza wartość funkcji f(x)=-(15)x w przedziale -12,32?

Polecenie
Do wykresu funkcji wykładniczej f(x)=ax należy punkt K(-2,9). Zbadaj, czy do wykresu tej funkcji należy także punkt M(12,33).

Polecenie dla chętnych
Rozwiąż graficznie nierówność (12)x>8.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające i wspólnie podsumowują zajęcia formułując definicję  do zapamiętania.

Funkcję f(x)=ax, gdzie a>0a1 określoną dla xR nazywamy funkcją wykładniczą.