Scenariusz
Temat
Funkcja wykładnicza i jej własności
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcja. Uczeń:
4. odczytuje z wykresu funkcji dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
14. posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Sporządzanie wykresu funkcji .
3. Określanie własności funkcji na podstawie jej wykresu.
Efekty uczenia
Uczeń:
- sporządza wykres funkcji ,
- określa własności funkcji na podstawie jej wykresu.
Metody kształcenia
1. Mapa myśli.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie pracują w małych grupach. Ich zadaniem jest usystematyzowanie poznanych wcześniej wiadomości na temat funkcji i sposobu jej opisywania. Zebrane informacje przedstawiają w postaci mapy myśli.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie wykresu i własności funkcji , gdzie i .
Uczniowie, pracując w dwóch grupach, sporządzają wykresy funkcji typu .
Polecenie dla grupy 1
Korzystając z tabelki naszkicuj wykres funkcji .
[Tabela 1]
Polecenie dla grupy 2
Korzystając z tabelki naszkicuj wykres funkcji .
[Tabela 2]
Prezentując wyniki swojej pracy, uczniowie omawiają również jaki jest zbiór wartości funkcji, której wykres sporządzali, czy funkcja posiada miejsce zerowe, czy funkcja jest monotoniczna.
Nauczyciel informuje uczniów, że funkcja , gdzie i nosi nazwę funkcji wykładniczej. Podaje uczniom definicję tej funkcji.
Definicja
Funkcję , gdzie , i , nazywamy funkcją wykładniczą.
Uczniowie, pracując samodzielnie, analizują aplet przedstawiający wykresy funkcji wykładniczych. Na podstawie wykresów określają ich własności. Formułują odpowiedni wniosek.
Polecenie
Przeanalizuj materiał zawarty w opisie. Omów własności funkcji w zależności od wartości
.
[Geogebra aplet]
Uczniowie powinni zauważyć, że:
- Wykres funkcji , gdzie i znajduje się w pierwszej i drugiej ćwiartce układu współrzędnych.
- Przecina oś Y w punkcie o współrzędnych (0,1) .
- Dziedziną funkcji są wszystkie liczby rzeczywiste.
- Zbiorem wartości jest przedział .
- Funkcja jest rosnąca dla , malejąca dla .
- Asymptotą wykresu funkcji jest oś X.
Uczniowie wykorzystują poznane wiadomości do rozwiązywania zadań.
Polecenie
Naszkicuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji , oraz , . Jak są położone względem siebie wykresy tych funkcji? Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wniosek
Wykres funkcji jest symetryczny do wykresu funkcji względem osi Y.
Polecenie
Naszkicuj w jednym układzie współrzędnych wykresy funkcji i . Jak są położone względem siebie wykresy tych funkcji? Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wniosek
Wykres funkcji jest symetryczny do wykresu funkcji względem osi X.
Polecenie
Jaka jest największa, a jaka najmniejsza wartość funkcji w przedziale ?
Polecenie
Do wykresu funkcji wykładniczej należy punkt . Zbadaj, czy do wykresu tej funkcji należy także punkt .
Polecenie dla chętnych
Rozwiąż graficznie nierówność .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające i wspólnie podsumowują zajęcia formułując definicję do zapamiętania.
Funkcję , gdzie i określoną dla nazywamy funkcją wykładniczą.