Humans are not able to directly communicate with machines. In order to make the communication possible, a device must be equipped with the appropriate user interface.
Discussion: The teacher ask the students how they communicate with devices in their surroundings, i.e. with a smartphone, a tablet, a computer, but also with a TV set, a washing machine or an oven.
The students give the definition of a user interfaceuser interfaceuser interface.
Definition (user interface): It is a method of interaction between a human and an electronic device.
The basic aim of the design of the user interfaceuser interfaceuser interface is to create a software which makes the computer easier to operate for the user.
Graphical user interfaceuser interfaceuser interface, pointing devices: We must use a handheld pointing device in order to operate a graphical user interfaceuser interfaceuser interface. On desktop computers the most common pointing device is the mouse, which transforms the movement on a surface across which it is slid into the movement of the pointer on the screen. On notebooks a touchpad is used as a pointing device, while on mobile devices we usually use a touchscreen. Apart from moving the cursor, the role of the mouse is to perform other operations with one or more buttons. The mouse is often equipped with a scroll wheel, which for example enables scrolling the windowwindowwindow content.
The basic elements of the graphical user interface:
The desktop is an area forming the background and the workspace for all elements of the operating system. The icons representing programmes, directories and documents are displayed on the desktop.
An iconiconicon is a graphical element that represents a file, a directory or other specialized object. The standardization of the icon’s design helps computer users identify files.
A taskbartaskbartaskbar is an element of a graphical user interfaceuser interfaceuser interface usually placed at the bottom of the screen which contains the icons of the programmes that are currently running in the operating system. The taskbartaskbartaskbar includes also a button that invokes the main menu of the operating system, which enables running programmes and the basic configuration of the system.
Running programmes: Current operating systems offer several methods of running programmesrunning programmesrunning programmes:
– the main menu (Windows – the Start Menu), – the Run command, – a programme shortcut, – opening a document associated with the application that supports it, – finding the iconiconicon of the programme file and running it.
A user interface is a part of a device which is responsible for its interaction with the user, i.e. for the methods of communication between the user and the device.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Okno – prostokątny obiekt graficzny umieszczony na pulpicie, zawierający dodatkowe obiekty umożliwiające jego modyfikowanie (np. przenoszenie, ukrywanie, zmianę rozmiaru).
Podstawowe elementy okna:
– krawędź okna, – pasek tytułu, – paski przewijania (poziomy i pionowy), – pasek stanu, – przycisk do zamykania okna, – przycisk do minimalizowania/maksymalizowania okna, – przycisk do przywrócenia poprzedniego rozmiaru okna, – obszar roboczy okna, – pasek zadań, – pasek menu.
Wszystkie dane i programy są przechowywane na komputerze w plikach. Każdy plik ma swoje oznaczenie, która składa się z dwóch części: nazwy i rozszerzenia, które określa typ pliku, rozdzielonych kropką.
Większość programów zapisuje swoje dokumenty, automatycznie nadając plikom właściwe rozszerzenia. W celu uporządkowania wielu plików znajdujących się dyskach komputera stosowane są specjalne kontenery, zwane folderami lub katalogami. Część folderów, zwana bibliotekami, przeznaczona jest do przechowywania dokumentów użytkownika (dokumenty, moje obrazy, moje wideo). Każdy użytkownik komputera może zaprojektować i wykorzystywać swoją własną, unikalną strukturę folderów, odpowiadającą jego potrzebom.
m659e00c2773afd32_1528449000663_0
Podstawowe działania w systemach operacyjnych
m659e00c2773afd32_1528449084556_0
Drugi
m659e00c2773afd32_1528449076687_0
Klasy IV‑VI
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) opisuje funkcje podstawowych elementów komputera i urządzeń zewnętrznych.
m659e00c2773afd32_1528449068082_0
45 minut
m659e00c2773afd32_1528449523725_0
Posługiwanie się komputerem.
m659e00c2773afd32_1528449552113_0
1. Obsługiwanie graficznego systemu operacyjnego.
2. Rozpoznawanie elementów GUI.
m659e00c2773afd32_1528450430307_0
Uczeń:
- obsługuje graficzny system operacyjny,
- rozpoznaje elementy GUI.
m659e00c2773afd32_1528449534267_0
1. Uczenie się przez obserwację.
2. Dyskusja.
m659e00c2773afd32_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z cała klasą.
m659e00c2773afd32_1528450135461_0
m659e00c2773afd32_1528450127855_0
Człowiek nie jest zdolny do bezpośredniej komunikacji z maszynami.
Aby komunikacja była możliwa, urządzenie musi być wyposażone w odpowiedni interfejs użytkownika.
Dyskusja:
Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób komunikują się z urządzeniami w swoim otoczeniu, np. ze smartfonem, tabletem, komputerem, ale również z telewizorem, pralką czy piekarnikiem.
Definicja (Interfejs użytkownika): Jest to metoda interakcji pomiędzy człowiekiem a urządzeniem elektronicznym.
m659e00c2773afd32_1528446435040_0
Podstawowym celem projektowania interfejsu użytkownika jest stworzenie takiego oprogramowania, które ułatwia użytkownikowi sterowanie komputerem.
[Slideshow]
Graficzny interfejs użytkownika, urządzenia wskazujące.
Do obsługi graficznego interfejsu użytkownika musimy użyć ręcznego urządzenia wskazującego. W komputerach stacjonarnych najczęściej wykorzystujemy mysz, która zamienia ruch po powierzchni, na której się znajduje, na ruch wskaźnika po ekranie monitora. W notebookach urządzeniem wskazującym jest touchpad, a w urządzeniach mobilnych najczęściej korzystamy z ekranu dotykowego. Oprócz przesuwania kursora rolą myszy jest wykonywanie innych dodatkowych operacji za pomocą jednego lub kilku przycisków. Często myszki wyposażone są w scroll, umożliwiający np. przesuwanie zawartości okna.
Podstawowe obiekty graficznego interfejsu użytkownika:
Pulpit – jest to obszar stanowiący tło oraz pole robocze dla wszystkich elementów systemu operacyjnego. Na pulpicie znajdują się ikony reprezentujące programy, foldery lub dokumenty.
Okno – prostokątny obiekt graficzny umieszczony na pulpicie, zawierający dodatkowe obiekty umożliwiające jego modyfikowanie (np. przenoszenie, ukrywanie, zmianę rozmiaru).
Podstawowe elementy okna:
– krawędź okna, – pasek tytułu, – paski przewijania (poziomy i pionowy), – pasek stanu, – przycisk do zamykania okna, – przycisk do minimalizowania/maksymalizowania okna, – przycisk do przywrócenia poprzedniego rozmiaru okna, – obszar roboczy okna, – pasek zadań, – pasek menu.
Ikona – element graficzny stanowiący graficzną reprezentację pliku, folderu lub innego specjalistycznego obiektu. Standaryzacja wyglądu ikon ułatwia użytkownikom rozpoznawanie plików.
Pasek zadań – element graficznego interfejsu użytkownika znajdujący się najczęściej na dole ekranu, zawierający ikony uruchomionych obecnie w systemie operacyjnym aplikacji. Pasek zadań zawiera również przycisk odsłaniający główne menu systemu operacyjnego, umożliwiające uruchamianie programów i podstawową konfigurację systemu.
Uruchamianie programów: Współczesne systemy operacyjne oferują wiele metod uruchamiania programów:
– menu główne (Windows – Menu Start), – polecenie Uruchom, – skrót do programu, – otwarcie dokumentu skojarzonego z aplikacją go obsługującą, – samodzielne odszukanie ikony pliku programu.
Pliki i foldery: Wszystkie dane i programy są przechowywane na komputerze w plikach. Każdy plik ma swoje oznaczenie, która składa się z dwóch części: nazwy i rozszerzenia, które określa typ pliku, rozdzielonych kropką.
Większość programów zapisuje swoje dokumenty, automatycznie nadając plikom właściwe rozszerzenia. W celu uporządkowania wielu plików znajdujących się dyskach komputera stosowane są specjalne kontenery, zwane folderami lub katalogami. Część folderów, zwana bibliotekami, przeznaczona jest do przechowywania dokumentów użytkownika (dokumenty, moje obrazy, moje wideo). Każdy użytkownik komputera może zaprojektować i wykorzystywać swoją własną, unikalną strukturę folderów, odpowiadającą jego potrzebom.
[Ilustracja 1]
m659e00c2773afd32_1528450119332_0
Zapamiętaj:
Interfejs użytkownika to część urządzenia odpowiedzialna za interakcję z użytkownikiem, czyli za metody komunikacji użytkownika z urządzeniem.