6) uses the concept of the number interval, marks intervals on the number linenumber linenumber line.
7) applies geometric and algebraic interpretation of the absolute valueabsolute valueabsolute value, does equations and inequalities of the following type:
Students work individually, using computers. Their task is to know the interactive illustration, that describes the absolute valueabsolute valueabsolute value of a number.
[Interactive illustration]
After having completed the exercise, they present results of their observations:
Mark on the number linnumber linenumber line all numbers x that satisfy the inequality, using the example presented in the frame. Write the proper number interval.
[Illustration 2]
a) ,
b) .
Station 3.
Task 3
Mark on the number line all numbers x that satisfy the inequality, using the example presented in the frame. Write the proper number interval.
[Illustration 3]
a) ,
b) .
Station 4.
Task 4
Solve equations using information presented in the frame.
The distance between numbers a and b on the number linedistance between numbers a and b on the number linedistance between numbers a and b on the number line is equal to the absolute valueabsolute valueabsolute value of their difference . The form means that the distance between the number x and number 2 is equal to 4.
[Illustration 4]
Therefore x = -2 or x = 6.
a) ,
b) .
The teacher evaluates students’ work and clarifies doubts.
- odległość liczby a od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną liczby a i oznaczamy , - dla dowolnej liczby rzeczywistej a, , - dla dowolnej liczby rzeczywistej a, .
Rozwiąż równania, korzystając z przykładu przedstawionego w ramce.
m8f78fcb876bc54d9_1528449000663_0
Wartość bezwzględna - definicja
m8f78fcb876bc54d9_1528449084556_0
Trzeci
m8f78fcb876bc54d9_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy. Uczeń:
6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej;
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu:
m8f78fcb876bc54d9_1528449068082_0
45 minut
m8f78fcb876bc54d9_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m8f78fcb876bc54d9_1528449552113_0
1. Wykorzystywanie geometrycznej i algebraicznej interpretacji wartości bezwzględnej liczby.
2. Rozwiązywanie równań i nierówności typu:
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m8f78fcb876bc54d9_1528450430307_0
Uczeń:
- wykorzystuje geometryczną i algebraiczną interpretację wartości bezwzględnej liczby,
- rozwiązuje równania i nierówności typu:
m8f78fcb876bc54d9_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Stoliki zadaniowe.
m8f78fcb876bc54d9_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m8f78fcb876bc54d9_1528450135461_0
m8f78fcb876bc54d9_1528450127855_0
Uczniowie przypominają informacje o przedziałach liczbowych – rodzaje, sposoby zaznaczania na osi liczbowej i zapisywanie przedziałów liczbowych.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji zapoznają się z pojęciem wartości bezwzględnej liczby.
m8f78fcb876bc54d9_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, opisującą wartość bezwzględną liczby.
[Ilustracja interaktywna]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji:
- odległość liczby a od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną liczby a i oznaczamy , - dla dowolnej liczby rzeczywistej a, , - dla dowolnej liczby rzeczywistej a, .
STACJE ZADANIOWE
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela.
Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.
Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny z aktywności.
Stacja 1.
Polecenie 1
Rozwiąż równania, korzystając z przykładu przedstawionego w ramce.
[Ilustracja 1]
a) ,
b) ,
c) .
Stacja 2.
Polecenie 2
Zaznacz na osi liczbowej wszystkie liczby x, spełniające nierówność, korzystając z przykładu przedstawionego w ramce. Zapisz odpowiedni przedział liczbowy.
[Ilustracja 2]
a) ,
b) .
Stacja 3.
Polecenie 3
Zaznacz na osi liczbowej wszystkie liczby x, spełniające nierówność, korzystając z przykładu przedstawionego w ramce. Zapisz odpowiedni przedział liczbowy.
[Ilustracja 3]
a) ,
b) .
Stacja 4.
Polecenie 4
Rozwiąż równania, korzystając z informacji przedstawionych w ramce.
Odległość liczb a i b na osi liczbowej jest równa wartości bezwzględnej ich różnicy . Zapis oznacza, że odległość liczby x od liczby 2 wynosi 4.
[Ilustracja 4]
A zatem x = -2 lub x = 6.
a) ,
b) .
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
Rozwiąż równanie: .
m8f78fcb876bc54d9_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania:
- odległość liczby a od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną liczby a i oznaczamy , - dla dowolnej liczby rzeczywistej a, , - dla dowolnej liczby rzeczywistej a, .