Temat

Wartość bezwzględna - definicja

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy. Uczeń:

6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej;

7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania
i nierówności typu: |x+4|=5,|x-2|<3,|x+3|4.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.

Cele szczegółowe

1. Wykorzystywanie geometrycznej i algebraicznej interpretacji wartości bezwzględnej liczby.

2. Rozwiązywanie równań i nierówności typu: |x+4|=5,|x-2|<3,|x+3|4.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- wykorzystuje geometryczną i algebraiczną interpretację wartości bezwzględnej liczby,

- rozwiązuje równania i nierówności typu: |x+4|=5,|x-2|<3,|x+3|4.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Stoliki zadaniowe.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają informacje o przedziałach liczbowych – rodzaje, sposoby zaznaczania na osi liczbowej i zapisywanie przedziałów liczbowych.

Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji zapoznają się z pojęciem wartości bezwzględnej liczby.

Realizacja lekcji

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się
z ilustracją interaktywną, opisującą wartość bezwzględną liczby.

[Ilustracja interaktywna]

Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji:

- odległość liczby a od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną liczby a
i oznaczamy |a|,
- dla dowolnej liczby rzeczywistej a, |a|=|-a|,
- dla dowolnej liczby rzeczywistej a, |a|0.

STACJE ZADANIOWE

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują
w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela.

Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.

Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny z aktywności.

Stacja 1.

Polecenie 1

Rozwiąż równania, korzystając z przykładu przedstawionego w ramce.

|x|=a,a0,x=?

[Ilustracja 1]

|x|=ax=-alubx=a

a) |x|=5,

b) |x-5|=10,

c) |2x+3|=7.

Stacja 2.

Polecenie 2

Zaznacz na osi liczbowej wszystkie liczby x, spełniające nierówność, korzystając z przykładu przedstawionego w ramce. Zapisz odpowiedni przedział liczbowy.

|x|<a,a0,x=?

[Ilustracja 2]

|x|<ax(-a,a)

a) |x|<5,

b) |x|<10.

Stacja 3.

Polecenie 3

Zaznacz na osi liczbowej wszystkie liczby x, spełniające nierówność, korzystając z przykładu przedstawionego w ramce. Zapisz odpowiedni przedział liczbowy.

|x|>a,a0,x=?

[Ilustracja 3]

|x|>ax(-,-a)(a,+)

a) |x|>4,

b) |x|>1.

Stacja 4.

Polecenie 4

Rozwiąż równania, korzystając z informacji przedstawionych w ramce.

Odległość liczb ab na osi liczbowej jest równa wartości bezwzględnej ich różnicy |a-b|. Zapis
|x-2|=4 oznacza, że odległość liczby x od liczby 2 wynosi 4.

[Ilustracja 4]

A zatem x = -2 lub x = 6.

a) |x-5|=3,

b) |x+2|=4.

Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Polecenie dla chętnych

Rozwiąż równanie: |2(x+1)-1|-4=5.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania:

- odległość liczby a od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną liczby a i oznaczamy
|a|,
- dla dowolnej liczby rzeczywistej a, |a|=|-a|,
- dla dowolnej liczby rzeczywistej a, |a|0.