Scenariusz
Temat
Wartość bezwzględna - definicja
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy. Uczeń:
6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej;
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania
i nierówności typu:
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Wykorzystywanie geometrycznej i algebraicznej interpretacji wartości bezwzględnej liczby.
2. Rozwiązywanie równań i nierówności typu:
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykorzystuje geometryczną i algebraiczną interpretację wartości bezwzględnej liczby,
- rozwiązuje równania i nierówności typu:
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Stoliki zadaniowe.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają informacje o przedziałach liczbowych – rodzaje, sposoby zaznaczania na osi liczbowej i zapisywanie przedziałów liczbowych.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji zapoznają się z pojęciem wartości bezwzględnej liczby.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się
z ilustracją interaktywną, opisującą wartość bezwzględną liczby.
[Ilustracja interaktywna]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji:
- odległość liczby a od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną liczby a
i oznaczamy ,
- dla dowolnej liczby rzeczywistej a, ,
- dla dowolnej liczby rzeczywistej a, .
STACJE ZADANIOWE
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują
w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela.
Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.
Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny z aktywności.
Stacja 1.
Polecenie 1
Rozwiąż równania, korzystając z przykładu przedstawionego w ramce.
[Ilustracja 1] |
a) ,
b) ,
c) .
Stacja 2.
Polecenie 2
Zaznacz na osi liczbowej wszystkie liczby x, spełniające nierówność, korzystając z przykładu przedstawionego w ramce. Zapisz odpowiedni przedział liczbowy.
[Ilustracja 2] |
a) ,
b) .
Stacja 3.
Polecenie 3
Zaznacz na osi liczbowej wszystkie liczby x, spełniające nierówność, korzystając z przykładu przedstawionego w ramce. Zapisz odpowiedni przedział liczbowy.
[Ilustracja 3] |
a) ,
b) .
Stacja 4.
Polecenie 4
Rozwiąż równania, korzystając z informacji przedstawionych w ramce.
Odległość liczb a i b na osi liczbowej jest równa wartości bezwzględnej ich różnicy . Zapis |
a) ,
b) .
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
Rozwiąż równanie: .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania:
- odległość liczby a od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną liczby a i oznaczamy
,
- dla dowolnej liczby rzeczywistej a, ,
- dla dowolnej liczby rzeczywistej a, .