The teacher draws two parallel linesparallel linesparallel lines crossed with a third line. They identify pairs of corresponding, alternate exterior and alternate interior anglesalternate interior anglesalternate interior angles.
[Illustration 1]
The teacher gives the names of the angles:
The angles are pairs of corresponding anglescorresponding anglescorresponding angles.
The angles are pairs of alternate interior anglesalternate interior anglesalternate interior angles.
The angles are pairs of alternate exterior anglesalternate exterior anglesalternate exterior angles.
Task:
Students answer the following question:
What are the measures of corresponding anglescorresponding anglescorresponding angles when the lines are parallel.
[Illustration 2]
The students should draw the following conclusion:
If two parallel linesparallel linesparallel lines are crossed with a third line, then the created angles are equal.
Task:
The students should draw the following conclusion:
What is the measure of the alternate anglesalternate anglesalternate angles when the lines are parallel?
[Illustration 3]
If we cross two parallel linesparallel linesparallel lines with a third line, then the created alternate anglesalternate anglesalternate angles are equal.
[Geogebra applet]
Students work individually, using computers.
Their task is to observe how the location of the lines changes depending on the change of alternate/corresponding angles.
Students answer the following questions:
What is the mutual position of two lines when the corresponding anglescorresponding anglescorresponding angles have the same measure?
What is the mutual position of two lines when the alternate anglesalternate anglesalternate angles have the same measure?
The students should draw the following conclusion:
If two lines are cut with a third line and the corresponding anglescorresponding anglescorresponding angles created in this way are equal, then the lines are parallel.
If two lines are cut with a third line and the alternate anglesalternate anglesalternate angles created in this way are equal, then the lines are parallel.
Task:
Students draw two parallel linesparallel linesparallel lines crossed with a third line. They mark all possible pairs of corresponding anglescorresponding anglescorresponding angles.
Task:
Students draw two parallel linesparallel linesparallel lines crossed with a third line. They mark all possible pairs of alternate interior and exterior angles.
An extra task:
The lines p and r are parallel. Give the measures of the angles ∝, β, γ.
Jeżeli dwie proste równoległe przetniemy trzecią prostą, to tak utworzone kąty odpowiadające są równe.
m3f61278d44b4bc77_1528449000663_0
Kąty utworzone przez dwie proste przecięte trzecią prostą
m3f61278d44b4bc77_1528449084556_0
Drugi
m3f61278d44b4bc77_1528449076687_0
VIII. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie.
Uczeń:
3) korzysta z własności prostych równoległych, w szczególności stosuje równość kątów odpowiadających i naprzemianległych.
m3f61278d44b4bc77_1528449068082_0
45 minut
m3f61278d44b4bc77_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m3f61278d44b4bc77_1528449552113_0
1. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania kątów odpowiadających i naprzemianległych.
2. Kształtowanie umiejętności sprawdzania równoległości prostych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m3f61278d44b4bc77_1528450430307_0
1. Rozpoznaje kąty odpowiadające i naprzemianległe.
2. Stosuje własności kątów odpowiadających i naprzemianległych.
m3f61278d44b4bc77_1528449534267_0
1. analiza sytuacyjna.
2. dyskusja.
m3f61278d44b4bc77_1528449514617_0
1. praca indywidualna.
2. praca zbiorowa.
m3f61278d44b4bc77_1528450135461_0
m3f61278d44b4bc77_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają własności kątów utworzonych przez dwie proste przecięte trzecią prostą.
m3f61278d44b4bc77_1528446435040_0
Polecenie:
Nauczyciel rysuje dwie proste równoległe przecięte trzecią prostą. Wskazuje pary kątów odpowiadających, naprzemianległych wewnętrznych i naprzemianległych zewnętrznych.
[Rysunek 1]
Nauczyciel podaje nazwy kątów:
Kąty to pary kątów odpowiadających.
Kąty to pary kątów naprzemianległych wewnętrznych.
Kąty to pary kątów naprzemianległych zewnętrznych.
Polecenie:
Uczniowie odpowiadają na pytanie: jaka jest miara kątów odpowiadających, gdy proste są równoległe?
[Rysunek 2]
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
Jeżeli dwie proste równoległe przetniemy trzecią prostą, to tak utworzone kąty odpowiadające są równe.
Polecenie:
Uczniowie odpowiadają na pytanie jaka jest miara kątów naprzemianległych, gdy proste są równoległe?
[Rysunek 3]
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
Jeżeli dwie proste równoległe przetniemy trzecią prostą, to tak utworzone kąty naprzemianległe są równe.
Polecenie:
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest obserwacja, jak zmienia się położone prostych, w zależności od zmiany miar kątów odpowiadających/ naprzemianległych.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Jakie jest wzajemne położone dwóch prostych , gdy kąty odpowiadające mają takie same miary?
Jakie jest wzajemne położenie dwóch prostych, gdy kąty naprzemianległe mają takie same miary?
Wniosek, który powinni wyciągnąć uczniowie:
Jeżeli dwie proste przecięte są trzecią prostą i utworzone w ten sposób kąty odpowiadające są równe, to proste te są równoległe.
Jeżeli dwie proste przecięte są trzecią prostą i utworzone w ten sposób kąty naprzemianległe są równe, to proste te są równoległe.
Polecenie:
Uczniowie rysują dwie proste równoległe przecięte trzecią prostą. Zaznaczają wszystkie pary kąty odpowiadających.
Polecenie:
Uczniowie rysują dwie proste równoległe przecięte trzecią prostą. Zaznaczają na rysunku pary kątównaprzemianległych wewnętrznych i zewnętrznych.
Polecenie dla chętnych:
Proste p i r są równoległe. Podaj miary kątów ∝, β, γ.
[Rysunek 4]
m3f61278d44b4bc77_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Jeżeli dwie proste przecięte trzecią prostą są równoległe, to utworzone w ten sposób kąty odpowiadające i naprzemianległe są równe.
Jeżeli dwie proste przecięte są trzecią prostą i utworzone w ten sposób kąty odpowiadające są równe, to proste te są równoległe.
Jeżeli dwie proste przecięte są trzecią prostą i utworzone w ten sposób kąty naprzemianległe są równe, to proste te są równoległe.