4) Calculates the areaareaarea of the polygons using the method for dividing into smaller polygons or completing to the larger ones as in the following situations:
[Illustration 1]
VI. The elements of algebra. The student:
2) uses letter marking of unknown numerical values and writes down simple algebraic expressions on the basis by the information in a practical context, for example writes the perimeterperimeterperimeter of the triangle with the sides of: a, a+2, b.
The students look closer at the construction of the tangramtangramtangram, then, they answer the following questions:
Which tans have the equal areas?
How many times the area of the largest triangle larger than the areaareaarea of the smallest one?
How many times the areaareaarea of the smaller triangle less than the area of the squaresquaresquare?
The students should come up with the following conclusions:
- the areaareaarea of the middle triangle equals the area of the parallelogramparallelogramparallelogram and the square,
- the area of the large triangle is four times bigger than the area of the small triangle,
- the area of the squaresquaresquare is twice as big as the areaareaarea of the small triangle.
Task
The students work individually using their computers. They are going to create the green polygonpolygonpolygon using all the seven tans.
[Geogebra applet]
After completing the task the students answer the questions:
Do the arranged polygons have the same area?
How can we calculate the areaareaarea of the complex shaped polygonpolygonpolygon?
Do the arranged polygons have the same perimeterperimeterperimeter?
The students are supposed to draw the following conclusions:
- the arranged polygons have the same areas because the identical figures were used to make them,
- the area of the complex – shaped polygons can be calculated by dividing it into the polygons whose areaareaarea we are able to calculate,
- the arranged polygons have different perimeters.
The students prepare the tangrams they have brought to the class.
Task
a) Use the tangramtangramtangram to arrange the figures presented below. Use all the tans.
b) Assume that the lengths of the sides of the smallest tantantan are d, d, s. Write the algebraic expressions which describe the perimeters of the arranged figures.
[Illustration 3]
An extra task
Use the tangramtangramtangram to arrange the following figures. Use all the tans.
Tangram to kwadrat podzielony na 7 części. Są to: 2 duże trójkąty prostokątne, 1 średni trójkąt prostokątny, 2 małe trójkąty prostokątne, 1 kwadrat, 1 równoległobok. Każda część nazywa się tanem.
- tangram to łamigłówka, kwadrat podzielony na 7 części (tanów): 2 duże trójkąty prostokątne, 1 średni trójkąt prostokątny, 2 małe trójkąty prostokątne, 1 kwadrat, 1 równoległobok,
- pola figur ułożonych ze wszystkich tanów są równe polu całego tangramu. Ich obwody mogą być różne.
m657f585f82572fd7_1528449000663_0
Tangramy
m657f585f82572fd7_1528449084556_0
drugi
m657f585f82572fd7_1528449076687_0
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
4) oblicza pola wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów jak w sytuacjach:
[Ilustracja 1]
VI. Elementy algebry. Uczeń:
2) stosuje oznaczenia literowe nieznanych wielkości liczbowych i zapisuje proste wyrażenia algebraiczne na podstawie informacji osadzonych w kontekście praktycznym, na przykład zapisuje obwód trójkąta o bokach: a, a+2, b.
m657f585f82572fd7_1528449068082_0
45 minut
m657f585f82572fd7_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
m657f585f82572fd7_1528449552113_0
1. Obliczanie pola wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m657f585f82572fd7_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza pola wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty,
Uczeń przynosi na lekcję tangram. Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach dowiedzą się czym jest tangram i jakie własności mają jego elementy.
m657f585f82572fd7_1528446435040_0
Nauczyciel opisuje tangram:
Tangram to łamigłówka. Pochodzi z Chin. Znana jest od 3000 lat. Pierwsze europejskie wzmianki o tangramie pochodzą z XVIII wieku.
Tangram to kwadrat podzielony na 7 części. Są to: 2 duże trójkąty prostokątne, 1 średni trójkąt prostokątny, 2 małe trójkąty prostokątne, 1 kwadrat, 1 równoległobok. Każda część nazywa się tanem.
[Ilustracja 2]
Polecenie
Uczniowie przyglądają się budowie tangramu, a następnie odpowiadają na pytania:
Które tany mają równe pola?
Ile razy pole największego trójkąta jest większe od pola najmniejszego trójkąta?
Ile razy pole najmniejszego trójkąta jest mniejsze od pola kwadratu?
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- pole średniego trójkąta jest równe polu równoległoboku oraz polu kwadratu,
- pole dużego trójkąta jest cztery razy większe od pola małego trójkąta,
- pole kwadratu jest dwukrotnie większe od pola małego trójkąta.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest ułożenie zielonego wielokąta ze wszystkich siedmiu tanów.
[Geogebra aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie odpowiadają na pytania:
Czy ułożone wielokąty mają takie samo pole?
W jaki sposób można obliczyć pole wielokąta o złożonym kształcie?
Czy ułożone wielokąty mają taki sam obwód?
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- ułożone wielokąty mają takie same pola, ponieważ do ich ułożenia wykorzystano takie same figury,
- pole wielokąta o złożonym kształcie można obliczyć dzieląc go na wielokąty, których pola potrafimy policzyć,
- ułożone wielokąty mają różne obwody.
Uczniowie przygotowują przyniesione na lekcję tangramy.
Polecenie
a) Użyj tangramu, by ułożyć przedstawione figury. Wykorzystaj wszystkie tany.
b) Przyjmij, że długości boków najmniejszego tanu wynoszą d, d, s. Zapisz wyrażenia algebraiczne opisujące obwody ułożonych figur.
[Ilustracja 3]
Polecenie dla chętnych
Użyj tangramu, by ułożyć przedstawione figury. Wykorzystaj wszystkie tany.
[Ilustracja 4]
m657f585f82572fd7_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- tangram to łamigłówka, kwadrat podzielony na 7 części (tanów): 2 duże trójkąty prostokątne, 1 średni trójkąt prostokątny, 2 małe trójkąty prostokątne, 1 kwadrat, 1 równoległobok,
- pola figur ułożonych ze wszystkich tanów są równe polu całego tangramu. Ich obwody mogą być różne.