The students give the examples of the positive and negative numbers in particular the opposite numbers. They indicate them on the number linenumber linenumber line.
Every student brings the pawns and two sets of cards. The cards of the first set have the following numbers: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 – there is different number on each card. The other set of cards has the numbers: -1, -2, -3, -4, -5, -6, -7, -8, -9 – written in the same way , one number on each card.
Students work individually using their computers. They are going to watch where the negative numbers are marked on the number linenumber linenumber line.
[Slideshow]
The students work in pairs using the cards they have prepared earlier. First they draw the number linenumber linenumber line and indicate some integers. They mark positive numbers with green and negative numbers with blue. They mark zero with black as it is neither positive nor negative number.
[Ilustration 1]
Now every student draws one card of the set of cards and puts his card in the appropriate place on the number linenumber linenumber line. The students compare their numbers and write the inequalities in their notebooks. The winner is the person who has drawn the greater number.
The students compare negative numbers.
Task Fill the gaps with the following signs: <, > or =.
a) – 25 …….– 23
b) 7 …….-36
c) -87 ….-78
The students work in pairs again. They shuffle the cards, take one of them and say which of the cards is greater.
The students and the teacher draw following conclusion:
- Każda liczba dodatnia jest większa od liczby ujemnej. - Zero jest większe od każdej liczby ujemnej i mniejsze od każdej liczby dodatniej. - W przypadku dwóch liczb ujemnych, ta jest większa, która znajduje się bliżej zera na osi liczbowej.
1) podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych,
2) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej,
3) porównuje liczby całkowite.
mf999ee030741450a_1528449068082_0
45 minut
mf999ee030741450a_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
mf999ee030741450a_1528449552113_0
1) Zaznaczanie liczb ujemnych całkowitych na osi liczbowej.
2) Porównywanie liczb całkowitych za pomocą osi liczbowej.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mf999ee030741450a_1528450430307_0
Uczeń:
- zaznacza liczby ujemne całkowite na osi liczbowej,
- odczytuje współrzędne punktów zaznaczonych na osi liczbowej określone liczbami ujemnymi.
mf999ee030741450a_1528449534267_0
1) Gra dydaktyczna.
2) Analiza sytuacyjna.
mf999ee030741450a_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca w parach.
3) Praca grupowa.
mf999ee030741450a_1528450127855_0
Uczniowie podają przykłady liczb dodatnich i ujemnych, w szczególności liczb przeciwnych. Zaznaczają te liczby na osi liczbowej.
Każdy uczeń przynosi na lekcję pionki do gry oraz dwa komplety kartoników. Na kartonikach pierwszego kompletu zapisane są odpowiednio liczby: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 – na każdym kartoniku inna liczba. Na kartonikach drugiego kompletu zapisane są odpowiednio liczby: -1, -2, -3, -4, -5, -6, -7, -8, -9 – na każdym kartoniku inna liczba.
mf999ee030741450a_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputera. Celem analizy animacji jest zaobserwowanie, gdzie na osi liczbowej zaznaczane są liczby ujemne.
[Slideshow]
Uczniowie pracują w parach, wykorzystując przygotowane wcześniej kartoniki. Najpierw rysują na kartce oś liczbową i zaznaczają na niej kilka punktów odpowiadających liczbom całkowitym. Kolorem zielonym zaznaczają liczby całkowite dodatnie, a kolorem niebieskim – liczby całkowite ujemne. Liczbę zero zaznaczają kolorem czarnym - nie jest to liczba ani dodatnia, ani ujemna.
[Ilustracja 1]
Teraz każdy uczeń losuje jedną liczbę z przygotowanego kompletu kartoników i ustawia swój kartonik w odpowiednim miejscu na osi liczbowej. Uczniowie porównują wylosowane liczby i zapisują otrzymane nierówności w zeszycie. Kto wylosował większą liczbę, wygrywa.
Uczniowie porównują liczby ujemne.
Polecenie W miejsce kropek wstaw odpowiedni znak:<, > lub =.
a)– 25 …….– 23
b) 7 …….-36
c) -87 ….-78
Ponownie uczniowie pracują w parach. Tasują przygotowane kartoniki. Wykładają po jednej liczbie i na zmianę wskazują, która z wyłożonych liczb jest większa.
Uczniowie wraz z nauczycielem formułują wnioski:
- Każda liczba dodatnia jest większa od liczby ujemnej. - Zero jest większe od każdej liczby ujemnej i mniejsze od każdej liczby dodatniej. - W przypadku dwóch liczb ujemnych, ta jest większa, która znajduje się bliżej zera na osi liczbowej.
Polecenie Uczniowie porządkują liczby od najmniejszej do największej:
2; -9; 0; 4; -6; 1; -4; 3; 5.
Polecenie Uczniowie rysują oś liczbową. Zaznaczają na niej pary liczb przeciwnych:
4 i – 4;
- 7 i 7;
2 i – 2;
- 5 i 5.
Polecenie dla chętnych Jaką liczbę zaznaczono kropką na osi liczbowej?
[ilustracja 2]
mf999ee030741450a_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Każda liczba dodatnia jest większa od liczby ujemnej.
- Zero jest większe od każdej liczby ujemnej i mniejsze od każdej liczby dodatniej.
- W przypadku dwóch liczb ujemnych, ta jest większa, która znajduje się bliżej zera na osi liczbowej.