Temat

Liczby ujemne na osi liczbowej

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

III. Liczby całkowite.

Uczeń:

1) podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych,

2) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej,

3) porównuje liczby całkowite.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1) Zaznaczanie liczb ujemnych całkowitych na osi liczbowej.

2) Porównywanie liczb całkowitych za pomocą osi liczbowej.

3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- zaznacza liczby ujemne całkowite na osi liczbowej,

- odczytuje współrzędne punktów zaznaczonych na osi liczbowej określone liczbami ujemnymi.

Metody kształcenia

1) Gra dydaktyczna.

2) Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1) Praca indywidualna.

2) Praca w parach.

3) Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie podają przykłady liczb dodatnich i ujemnych, w szczególności liczb przeciwnych. Zaznaczają te liczby na osi liczbowej.

Każdy uczeń przynosi na lekcję pionki do gry oraz dwa komplety kartoników. Na kartonikach pierwszego kompletu zapisane są odpowiednio liczby: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 – na każdym kartoniku inna liczba. Na kartonikach drugiego kompletu zapisane są odpowiednio liczby: -1, -2, -3, -4, -5, -6, -7, -8, -9 – na każdym kartoniku inna liczba.

Realizacja lekcji

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputera. Celem analizy animacji jest zaobserwowanie, gdzie na osi liczbowej zaznaczane są liczby ujemne.

[Slideshow]

Uczniowie pracują w parach, wykorzystując przygotowane wcześniej kartoniki. Najpierw rysują na kartce oś liczbową i zaznaczają na niej kilka punktów odpowiadających liczbom całkowitym. Kolorem zielonym zaznaczają liczby całkowite dodatnie, a kolorem niebieskim – liczby całkowite ujemne. Liczbę zero zaznaczają kolorem czarnym - nie jest to liczba ani dodatnia, ani ujemna.

[Ilustracja 1]

Teraz każdy uczeń losuje jedną liczbę z przygotowanego kompletu kartoników i ustawia swój kartonik w odpowiednim miejscu na osi liczbowej. Uczniowie porównują wylosowane liczby i zapisują otrzymane nierówności w zeszycie. Kto wylosował większą liczbę, wygrywa.

Uczniowie porównują liczby ujemne.

Polecenie
W miejsce kropek wstaw odpowiedni znak:<, > lub =.

a)– 25 …….– 23

b) 7 …….-36

c) -87 ….-78

Ponownie uczniowie pracują w parach. Tasują przygotowane kartoniki. Wykładają po jednej liczbie i na zmianę wskazują, która
z wyłożonych liczb jest większa.

Uczniowie wraz z nauczycielem formułują wnioski:

- Każda liczba dodatnia jest większa od liczby ujemnej.
- Zero jest większe od każdej liczby ujemnej i mniejsze od każdej liczby dodatniej.
- W przypadku dwóch liczb ujemnych, ta jest większa, która znajduje się bliżej zera na osi liczbowej.

Polecenie
Uczniowie porządkują liczby od najmniejszej do największej:

2; -9; 0; 4; -6; 1; -4; 3; 5.

Polecenie
Uczniowie rysują oś liczbową. Zaznaczają na niej pary liczb przeciwnych:

4 i – 4;

- 7 i 7;

2 i – 2;

- 5 i 5.

Polecenie dla chętnych
Jaką liczbę zaznaczono kropką na osi liczbowej?

[ilustracja 2]

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

- Każda liczba dodatnia jest większa od liczby ujemnej.

- Zero jest większe od każdej liczby ujemnej i mniejsze od każdej liczby dodatniej.

- W przypadku dwóch liczb ujemnych, ta jest większa, która znajduje się bliżej zera na osi liczbowej.