Scenariusz
Temat
Liczby ujemne na osi liczbowej
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
III. Liczby całkowite.
Uczeń:
1) podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych,
2) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej,
3) porównuje liczby całkowite.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1) Zaznaczanie liczb ujemnych całkowitych na osi liczbowej.
2) Porównywanie liczb całkowitych za pomocą osi liczbowej.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zaznacza liczby ujemne całkowite na osi liczbowej,
- odczytuje współrzędne punktów zaznaczonych na osi liczbowej określone liczbami ujemnymi.
Metody kształcenia
1) Gra dydaktyczna.
2) Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1) Praca indywidualna.
2) Praca w parach.
3) Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie podają przykłady liczb dodatnich i ujemnych, w szczególności liczb przeciwnych. Zaznaczają te liczby na osi liczbowej.
Każdy uczeń przynosi na lekcję pionki do gry oraz dwa komplety kartoników. Na kartonikach pierwszego kompletu zapisane są odpowiednio liczby: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 – na każdym kartoniku inna liczba. Na kartonikach drugiego kompletu zapisane są odpowiednio liczby: -1, -2, -3, -4, -5, -6, -7, -8, -9 – na każdym kartoniku inna liczba.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputera. Celem analizy animacji jest zaobserwowanie, gdzie na osi liczbowej zaznaczane są liczby ujemne.
[Slideshow]
Uczniowie pracują w parach, wykorzystując przygotowane wcześniej kartoniki. Najpierw rysują na kartce oś liczbową i zaznaczają na niej kilka punktów odpowiadających liczbom całkowitym. Kolorem zielonym zaznaczają liczby całkowite dodatnie, a kolorem niebieskim – liczby całkowite ujemne. Liczbę zero zaznaczają kolorem czarnym - nie jest to liczba ani dodatnia, ani ujemna.
[Ilustracja 1]
Teraz każdy uczeń losuje jedną liczbę z przygotowanego kompletu kartoników i ustawia swój kartonik w odpowiednim miejscu na osi liczbowej. Uczniowie porównują wylosowane liczby i zapisują otrzymane nierówności w zeszycie. Kto wylosował większą liczbę, wygrywa.
Uczniowie porównują liczby ujemne.
Polecenie
W miejsce kropek wstaw odpowiedni znak:<, > lub =.
a)– 25 …….– 23
b) 7 …….-36
c) -87 ….-78
Ponownie uczniowie pracują w parach. Tasują przygotowane kartoniki. Wykładają po jednej liczbie i na zmianę wskazują, która
z wyłożonych liczb jest większa.
Uczniowie wraz z nauczycielem formułują wnioski:
- Każda liczba dodatnia jest większa od liczby ujemnej.
- Zero jest większe od każdej liczby ujemnej i mniejsze od każdej liczby dodatniej.
- W przypadku dwóch liczb ujemnych, ta jest większa, która znajduje się bliżej zera na osi liczbowej.
Polecenie
Uczniowie porządkują liczby od najmniejszej do największej:
2; -9; 0; 4; -6; 1; -4; 3; 5.
Polecenie
Uczniowie rysują oś liczbową. Zaznaczają na niej pary liczb przeciwnych:
4 i – 4;
- 7 i 7;
2 i – 2;
- 5 i 5.
Polecenie dla chętnych
Jaką liczbę zaznaczono kropką na osi liczbowej?
[ilustracja 2]
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Każda liczba dodatnia jest większa od liczby ujemnej.
- Zero jest większe od każdej liczby ujemnej i mniejsze od każdej liczby dodatniej.
- W przypadku dwóch liczb ujemnych, ta jest większa, która znajduje się bliżej zera na osi liczbowej.