Performing uncomplicated calculations with mental maths skills or in more difficult examples in writing, and the use of these skills in practical situations.
- When adding decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions mentally, add the whole to the whole, and the tenth parts to the tenth parts ...
Example:
[Illustration 1]
Task
Students calculate mentally.
a) 4.25 + 2.45
b) 3.50 + 4.20
c) 4.60 + 5.20
d) 10.30 +.050
Task
Students work individually using computers. They open the slideshow and observe how we add decimals in a written method.
After finishing the task, they present the results of their observations.
[Slide show]
Students should draw the following conclusions:
- Adding decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions in a written manner is done just like the written addition of natural numbersnatural numbersnatural numbers.
- The numbers should be written in such a way that the decimal points in both numbers are placed one under the other.
- We add the wholeswholeswholes to the wholeswholeswholes, tenth parts to tenth parts, hundredth parts to hundredth parts. etc.
Task
Students perform the addition of decimals in a written manner.
a) 1.46 + 12.38
b) 16.8 + 9.74
c) 42.8 + 76.49
d) 19.4 + 6.728
e) 7.28 + 14.56
Students solve the word problem. They do the addition of decimals in a written form and write down their solutions.
Then they summarize the lesson together and formulate conclusions to remember:
- When adding decimal fractionsnatural numbersdecimal fractions mentally, add the wholeswholeswholes to the wholeswholeswholes, tenthstenthstenths to tenthstenthstenths, hundredth parts to hundredth parts etc.
- Adding decimal numbers in a written manner is done just like the column addition of natural numbersnatural numbersnatural numbers.
- The numbers should be written in such a way that the decimal points in both numbers are placed one below the other and add the wholeswholeswholes to the wholeswholeswholes, tenthstenthstenths to tenthstenthstenths, hundredthshundredthshundredths to hundredthshundredthshundredths, etc.
Selected words and expressions used in the lesson plan
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych);
8) wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.
m882829f756df8d21_1528449068082_0
45 minut
m882829f756df8d21_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m882829f756df8d21_1528449552113_0
1. Pamięciowe dodawanie ułamków dziesiętnych.
2. Pisemne dodawanie ułamków dziesiętnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m882829f756df8d21_1528450430307_0
Uczeń:
- wykonuje w pamięci nieskomplikowane dodawanie ułamków dziesiętnych.
- dodaje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym.
m882829f756df8d21_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m882829f756df8d21_1528449514617_0
1. Praca grupowa.
2. Praca indywidualna.
m882829f756df8d21_1528450127855_0
Uczniowie dyskutują, gdzie najczęściej w życiu codziennym spotykamy dodawaniem ułamków dziesiętnych.
Nauczyciel podaje uczniom przykładowe ceny produktów spożywczych.
[Tabela]
Na podstawie tabelki uczniowie tworzą pytania i odpowiadają na nie.
Przykłady pytań:
- Ile trzeba zapłacić za chleb i masło?
- Ile trzeba zapłacić za sok i batonik?
- Ile trzeba zapłacić za mleko i serek?
Uczniowie rozmawiają o tym, w jaki sposób dodawali odpowiednie ułamki dziesiętne, odpowiadając na pytania.
m882829f756df8d21_1528446435040_0
Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:
- Dodając w pamięci ułamki dziesiętne, dodajemy całości do całości, a części dziesiąte do części dziesiątych…
Przykład:
[Rysunek 1]
Polecenie
Uczniowie obliczają w pamięci.
a) 4,25 + 2,45
b) 3,50 + 4,20
c) 4,60 + 5,20
d) 10,30 + 0, 50
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób dodajemy pisemnie ułamki dziesiętne.
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[Slide show]
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym wykonujemy podobnie jak pisemne dodawanie liczb naturalnych.
- Liczby należy zapisać tak, by przecinki w obu liczbach znalazły się jeden pod drugim.
- Dodajemy całości do całości, części dziesiąte do dziesiątych, części setne do setnych itd.
Polecenie
Uczniowie wykonują dodawanie sposobem pisemnym.
a) 1,46 + 12,38
b) 16,8 + 9,74
c) 42,8 + 76,49
d) 19,4 + 6,728
e) 7,28 + 14,56
Uczniowie rozwiązują zadanie z treścią. Wykonują pisemne dodawanie i zapisują odpowiedź.
Polecenie
Babcia robi zapasy na zimę. Zamówiła 230,5 kg ziemniaków, 27,5 kg marchwi i 12,7 kg kapusty. Ile ważyły zakupy?
Polecenie
Marysia robiła zakupy w trzech sklepach.
W pierwszym sklepie wydała 15,20 zł, w drugim 9,63 zł a w ostatnim 6,45 zł. Ile w sumie wydała?
Zadanie dla chętnych
Oblicz odjemną:
x – 28,95 = 23,8
m882829f756df8d21_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Dodając w pamięci ułamki dziesiętne, dodajemy całości do całości, a, części dziesiąte do dziesiątych, części setne do setnych itd.
- Dodawanie liczb dziesiętnych sposobem pisemnym wykonujemy podobnie jak pisemne dodawanie liczb naturalnych.
- Liczby należy zapisać tak, by przecinki w obu liczbach znalazły się jeden pod drugim i dodajemy całości do całości, części dziesiąte do dziesiątych, części setne do setnych itd.