Scenariusz
Temat
Dodawanie ułamków dziesiętnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych);
8) wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Pamięciowe dodawanie ułamków dziesiętnych.
2. Pisemne dodawanie ułamków dziesiętnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykonuje w pamięci nieskomplikowane dodawanie ułamków dziesiętnych.
- dodaje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca grupowa.
2. Praca indywidualna.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie dyskutują, gdzie najczęściej w życiu codziennym spotykamy dodawaniem ułamków dziesiętnych.
Nauczyciel podaje uczniom przykładowe ceny produktów spożywczych.
[Tabela]
Na podstawie tabelki uczniowie tworzą pytania i odpowiadają na nie.
Przykłady pytań:
- Ile trzeba zapłacić za chleb i masło?
- Ile trzeba zapłacić za sok i batonik?
- Ile trzeba zapłacić za mleko i serek?
Uczniowie rozmawiają o tym, w jaki sposób dodawali odpowiednie ułamki dziesiętne, odpowiadając na pytania.
Realizacja lekcji
Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:
- Dodając w pamięci ułamki dziesiętne, dodajemy całości do całości, a części dziesiąte do części dziesiątych…
Przykład:
[Rysunek 1]
Polecenie
Uczniowie obliczają w pamięci.
a) 4,25 + 2,45
b) 3,50 + 4,20
c) 4,60 + 5,20
d) 10,30 + 0, 50
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób dodajemy pisemnie ułamki dziesiętne.
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[Slide show]
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym wykonujemy podobnie jak pisemne dodawanie liczb naturalnych.
- Liczby należy zapisać tak, by przecinki w obu liczbach znalazły się jeden pod drugim.
- Dodajemy całości do całości, części dziesiąte do dziesiątych, części setne do setnych itd.
Polecenie
Uczniowie wykonują dodawanie sposobem pisemnym.
a) 1,46 + 12,38
b) 16,8 + 9,74
c) 42,8 + 76,49
d) 19,4 + 6,728
e) 7,28 + 14,56
Uczniowie rozwiązują zadanie z treścią. Wykonują pisemne dodawanie i zapisują odpowiedź.
Polecenie
Babcia robi zapasy na zimę. Zamówiła 230,5 kg ziemniaków, 27,5 kg marchwi i 12,7 kg kapusty. Ile ważyły zakupy?
Polecenie
Marysia robiła zakupy w trzech sklepach.
W pierwszym sklepie wydała 15,20 zł, w drugim 9,63 zł a w ostatnim 6,45 zł. Ile w sumie wydała?
Zadanie dla chętnych
Oblicz odjemną:
x – 28,95 = 23,8
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Dodając w pamięci ułamki dziesiętne, dodajemy całości do całości, a, części dziesiąte do dziesiątych, części setne do setnych itd.
- Dodawanie liczb dziesiętnych sposobem pisemnym wykonujemy podobnie jak pisemne dodawanie liczb naturalnych.
- Liczby należy zapisać tak, by przecinki w obu liczbach znalazły się jeden pod drugim i dodajemy całości do całości, części dziesiąte do dziesiątych, części setne do setnych itd.