Temat

Dodawanie ułamków dziesiętnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:

2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych);

8) wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Pamięciowe dodawanie ułamków dziesiętnych.

2. Pisemne dodawanie ułamków dziesiętnych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- wykonuje w pamięci nieskomplikowane dodawanie ułamków dziesiętnych.

- dodaje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca grupowa.

2. Praca indywidualna.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie dyskutują, gdzie najczęściej w życiu codziennym spotykamy dodawaniem ułamków dziesiętnych.

Nauczyciel podaje uczniom przykładowe ceny produktów spożywczych.

[Tabela]

Na podstawie tabelki uczniowie tworzą pytania i odpowiadają na nie.

Przykłady pytań:

- Ile trzeba zapłacić za chleb i masło?

- Ile trzeba zapłacić za sok i batonik?

- Ile trzeba zapłacić za mleko i serek?

Uczniowie rozmawiają o tym, w jaki sposób dodawali odpowiednie ułamki dziesiętne, odpowiadając na pytania.

Realizacja lekcji

Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:

- Dodając w pamięci ułamki dziesiętne, dodajemy całości do całości, a części dziesiąte do części dziesiątych…

Przykład:

 [Rysunek 1]

Polecenie

Uczniowie obliczają w pamięci.

a) 4,25 + 2,45

b) 3,50 + 4,20

c) 4,60 + 5,20

d) 10,30 + 0, 50

Polecenie

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób dodajemy pisemnie ułamki dziesiętne.

Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

[Slide show]

Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:

- Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym wykonujemy podobnie jak pisemne dodawanie liczb naturalnych.

- Liczby należy zapisać tak, by przecinki w obu liczbach znalazły się jeden pod drugim.

- Dodajemy całości do całości, części dziesiąte do dziesiątych, części setne do setnych itd.

Polecenie

Uczniowie wykonują dodawanie sposobem pisemnym.

a) 1,46 + 12,38

b) 16,8 + 9,74

c) 42,8 + 76,49

d) 19,4 + 6,728

e) 7,28 + 14,56

Uczniowie rozwiązują zadanie z treścią. Wykonują pisemne dodawanie i zapisują odpowiedź.

Polecenie

Babcia robi zapasy na zimę. Zamówiła 230,5 kg ziemniaków, 27,5 kg marchwi i 12,7 kg kapusty. Ile ważyły zakupy?

Polecenie

Marysia robiła zakupy w trzech sklepach.

W pierwszym sklepie wydała 15,20 zł, w drugim 9,63 zł a w ostatnim 6,45 zł. Ile w sumie wydała?

Zadanie dla chętnych

Oblicz odjemną:

x – 28,95 = 23,8

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :

- Dodając w pamięci ułamki dziesiętne, dodajemy całości do całości, a, części dziesiąte do dziesiątych, części setne do setnych itd.

- Dodawanie liczb dziesiętnych sposobem pisemnym wykonujemy podobnie jak pisemne dodawanie liczb naturalnych.

- Liczby należy zapisać tak, by przecinki w obu liczbach znalazły się jeden pod drugim i dodajemy całości do całości, części dziesiąte do dziesiątych, części setne do setnych itd.