3) identifies angles between line segments in prisms and pyramids (for example, between edges, edges and diagonals) and angles between sides and calculates these angles;
5) identifies the figure of the given cross‑section of the prismprismprism by a plane;
6) calculates the volume and the total surface area of prisms, pyramids, cylinders, cones and spheres, using trigonometry and learnt theorems.
The area of the triangle AIndeks dolny 11BCIndeks dolny 11 presented in the picture is cmIndeks górny 22. Calculate the total surface area and the volume of the drawn cubecubecube.
[Illustration]
The teacher evaluates the students’ work and clarifies doubts.
An extra task Find the formula for the length of the diagonal of a prismprismprism whose edges are a, b, c long.
- prostopadłościan to graniastosłup, w którym wszystkie ściany są prostokątami, - pole prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c wyraża się wzorem PIndeks dolny cc = 2 · (ab + bc + ac), zaś objętość V = a·b·c, - sześcian to graniastosłup, w którym wszystkie ściany są kwadratami, - pole powierzchni sześcianu o krawędzi, a wyraża się wzorem PIndeks dolny cc = 6 · aIndeks górny 22, zaś objętość V =aIndeks górny 33.
W graniastosłupie prawidłowym czworokątnym krawędź boczna jest o 3 cm dłuższa od krawędzi podstawy. Pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa wynosi 210 cmIndeks górny 22. Oblicz pole przekroju wyznaczonego przez przekątną podstawy dolnej i jeden z wierzchołków podstawy górnej.
md935e4db42745ac8_1528449000663_0
Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach
md935e4db42745ac8_1528449084556_0
Trzeci
md935e4db42745ac8_1528449076687_0
X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
md935e4db42745ac8_1528449068082_0
45 minut
md935e4db42745ac8_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
md935e4db42745ac8_1528449552113_0
1. Obliczanie miar kątów w graniastosłupach.
2. Obliczanie objętości i pola powierzchni graniastosłupów, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
md935e4db42745ac8_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza miary kątów w graniastosłupach,
- oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
md935e4db42745ac8_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
md935e4db42745ac8_1528449514617_0
1. Praca z całą klasą.
2. Praca w parach.
md935e4db42745ac8_1528450127855_0
Uczniowie, dyskutując w grupach, przypominają omawiane na ostatniej lekcji, informacje o graniastosłupach. Oglądają wykonane przez siebie plakaty.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą doskonalić umiejętności rozwiązywania zadań związanych z graniastosłupami.
md935e4db42745ac8_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest analiza rozwiązania przykładowego zadania przedstawionego w aplecie.
[Geogebra aplet]
Po zakończonym ćwiczeniu uczniowie wspólnie omawiają kolejne etapy rozwiązania zadania, zwracają uwagę na wagę wykonywanych rysunków pomocniczych.
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Uczniowie rozwiązują zadania, utrwalając nabyte umiejętności.
Polecenie 1
Narysuj graniastosłup prawidłowy sześciokątny taki, w którym każda krawędź będzie miała 6 cm długości. Zaznacz dłuższą przekątną graniastosłupa i oblicz jej długość.
Polecenie 2
Narysuj sześcian o krawędzi a. Oblicz cosinus kąta nachylenia przekątnej sześcianu do płaszczyzny podstawy.
Polecenie 3
Oblicz pole i objętość graniastosłupa prawidłowego czworokątnego, wiedząc, że:
- przekątna tego graniastosłupa ma długość 13 cm,
- przekątna jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem , takim, że .
Polecenie 4
W graniastosłupie prawidłowym czworokątnym krawędź boczna jest o 3 cm dłuższa od krawędzi podstawy. Pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa wynosi 210 cmIndeks górny 22. Oblicz pole przekroju wyznaczonego przez przekątną podstawy dolnej i jeden z wierzchołków podstawy górnej.
Polecenie 5
Pole trójkąta AIndeks dolny 11BCIndeks dolny 11 przedstawionego na rysunku wynosi cmIndeks górny 22. Oblicz pole powierzchni całkowitej i objętość narysowanego sześcianu.
[Ilustracja]
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
Wyznacz wzór na długość przekątnej prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c.
md935e4db42745ac8_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:
- prostopadłościan to graniastosłup, w którym wszystkie ściany są prostokątami, - pole prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c wyraża się wzorem PIndeks dolny cc = 2 · (ab + bc + ac), zaś objętość V = a·b·c, - sześcian to graniastosłup, w którym wszystkie ściany są kwadratami, - pole powierzchni sześcianu o krawędzi, a wyraża się wzorem PIndeks dolny cc = 6 · aIndeks górny 22, zaś objętość V =aIndeks górny 33.