Scenariusz
Temat
Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również
z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie miar kątów w graniastosłupach.
2. Obliczanie objętości i pola powierzchni graniastosłupów, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza miary kątów w graniastosłupach,
- oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca z całą klasą.
2. Praca w parach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, dyskutując w grupach, przypominają omawiane na ostatniej lekcji, informacje o graniastosłupach. Oglądają wykonane przez siebie plakaty.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą doskonalić umiejętności rozwiązywania zadań związanych z graniastosłupami.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest analiza rozwiązania przykładowego zadania przedstawionego w aplecie.
[Geogebra aplet]
Po zakończonym ćwiczeniu uczniowie wspólnie omawiają kolejne etapy rozwiązania zadania, zwracają uwagę na wagę wykonywanych rysunków pomocniczych.
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Uczniowie rozwiązują zadania, utrwalając nabyte umiejętności.
Polecenie 1
Narysuj graniastosłup prawidłowy sześciokątny taki, w którym każda krawędź będzie miała 6 cm długości. Zaznacz dłuższą przekątną graniastosłupa i oblicz jej długość.
Polecenie 2
Narysuj sześcian o krawędzi a. Oblicz cosinus kąta nachylenia przekątnej sześcianu do płaszczyzny podstawy.
Polecenie 3
Oblicz pole i objętość graniastosłupa prawidłowego czworokątnego, wiedząc, że:
- przekątna tego graniastosłupa ma długość 13 cm,
- przekątna jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem , takim, że .
Polecenie 4
W graniastosłupie prawidłowym czworokątnym krawędź boczna jest o 3 cm dłuższa od krawędzi podstawy. Pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa wynosi 210 cmIndeks górny 22. Oblicz pole przekroju wyznaczonego przez przekątną podstawy dolnej i jeden z wierzchołków podstawy górnej.
Polecenie 5
Pole trójkąta AIndeks dolny 11BCIndeks dolny 11 przedstawionego na rysunku wynosi cmIndeks górny 22. Oblicz pole powierzchni całkowitej i objętość narysowanego sześcianu.
[Ilustracja]
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
Wyznacz wzór na długość przekątnej prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:
- prostopadłościan to graniastosłup, w którym wszystkie ściany są prostokątami,
- pole prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c wyraża się wzorem PIndeks dolny cc = 2 · (ab + bc + ac), zaś objętość V = a·b·c,
- sześcian to graniastosłup, w którym wszystkie ściany są kwadratami,
- pole powierzchni sześcianu o krawędzi, a wyraża się wzorem PIndeks dolny cc = 6 · aIndeks górny 22, zaś objętość V =aIndeks górny 33.