On the board there are puzzles: “Guess what number this is?” - 50 % of this number is equal to 30. - 25% of this number is equal to 30. - 10% of this number is equal to 30. Students’ task is to find this number and ways to calculate it.
Students work individually, using computers. Their task is to get to know the INTERACTIVE ILLUSTRATION, that shows one of the method of calculating a number based on its percent.
[INTERACTIVE ILLUSTRATION]
After having completed the exercise, they present results of their observations: To find a number based on its percent we need to: 1. calculate how much is 1% of the searched number; 2. calculate how much is 100% of the searched number. Students do exercises using learnt method.
Task Find the number whose: a) 30% is 150, b) 450% is 6000, c) 45% is 900, d) 240% is 192.
The teacher informs students that we can also identify a number based on its percent, using proper equations. Students work using the JIGSAW method. The teacher divides students into 3 persons groups. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
Task Do the exercise using the formula.
Formula: Find the number whose 12% is 42.
We marked x – searched number
[Illustration 1]
Task Find the number whose: a) 60% is 180, b) 220% is 462, c) % is .
Task Do the exercise using the formula.
Formula: A TV costs 4930 PLN after 15% discount. How much did the TV cost before the discount?
[Illustration 2]
Task After lowering the price of a jacket by 10%, it cost 630 PLN. How much did it cost before lowering the price?
Task Do the exercise using the formula.
Formula: An avocado costs 4,34 after 24% raise of the price. How much did it cost before the raise?
[Illustration 3]
Task After raising prices of tram tickets by 10%, Miss Kasia had to pay 3,85 PLN. How much did this ticket costs before the raise?
The teacher evaluates the students’ work and clarifies doubts.
An extra task Karol got 1350 PLN of a bonus, that is 30% of his salary. How much does he make a month?
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise. To find the searched number we need to: - multiply times 2, if we have 50% of the number; - multiply times 4, if we have 25% of the number; - multiply times 10, if we have 10% of the number. - calculate how much is 1% of the searched number and multiply it times 100, - solve a proper equation.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Wnioski Aby odnaleźć szukaną liczbę należy: - wykonać mnożenie przez 2, jeśli dane jest 50% liczby; - wykonać mnożenie przez 4, jeśli dane jest 25% liczby; - wykonać mnożenie przez 10, jeśli dane jest 10% liczby.
Obliczanie liczby na podstawie danego jej procentu
mf3c8379dbacb6a0e_1528449084556_0
drugi
mf3c8379dbacb6a0e_1528449076687_0
V. Obliczenia procentowe. Uczeń:
4) oblicza liczbę b, której p procent jest równe a.
mf3c8379dbacb6a0e_1528449068082_0
45 minut
mf3c8379dbacb6a0e_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
mf3c8379dbacb6a0e_1528449552113_0
1. Obliczanie liczby na podstawie danego jej procentu.
2. Stosowanie obliczeń procentowych do rozwiązywania zadań tekstowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mf3c8379dbacb6a0e_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza liczbę na podstawie danego jej procentu,
- stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania zadań tekstowych.
mf3c8379dbacb6a0e_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
mf3c8379dbacb6a0e_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
mf3c8379dbacb6a0e_1528450127855_0
Na tablicy znajdują się zagadki: „Zgadnij, jaka to liczba?” - 50 % tej liczby jest równe 30. - 25% tej liczby jest równe 30. - 10% tej liczby jest równe 30.
Zadaniem uczniów jest odgadnięcie szukanej liczby i sposobu na jej obliczenie.
Wnioski jakie powinni wyciągnąć uczniowie
Aby odnaleźć szukaną liczbę należy: - wykonać mnożenie przez 2, jeśli dane jest 50% liczby; - wykonać mnożenie przez 4, jeśli dane jest 25% liczby; - wykonać mnożenie przez 10, jeśli dane jest 10% liczby.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji uczniowie wykorzystując te umiejętności, nauczą się obliczać liczbę na podstawie danego dowolnego jej procentu.
mf3c8379dbacb6a0e_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ILUSTRACJĄ INTERAKTYWNĄ, pokazującą jedną z metod obliczania liczby na podstawie danego jej procentu.
[ILUSTRACJA INTERAKTYWNA]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji: Aby odnaleźć liczbę na podstawie danego jej procentu, należy: 1. obliczyć, ile wynosi 1% szukanej liczby; 2. obliczyć, ile wynosi 100% szukanej liczby. Uczniowie rozwiązują zadanie, korzystając z poznanej metody.
Polecenie Znajdź liczbę, której a) 30% wynosi 150, b) 450% wynosi 6000, c) 45% wynosi 900, d) 240% wynosi 192.
Nauczyciel informuje uczniów, że możemy wyznaczyć liczbę na podstawie danego jej procentu, korzystając również z odpowiednich równań. Uczniowie pracują metodą układanki JIGSAW. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Należy zapoznać się z przedstawionymi wzorami i rozwiązać zadanie podaną metodą. Po rozwiązaniu zadania, uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości. Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie Rozwiąż zadanie, korzystając ze wzoru.
Wzór Znajdź liczbę, której 12% wynosi 42.
Oznaczamy: x – szukana liczba
[Ilustracja 1]
Zadanie Znajdź liczbę, której a) 60% wynosi 180, b) 220% wynosi 462, c) % wynosi .
Polecenie Rozwiąż zadanie, korzystając ze wzoru.
Wzór Telewizor po obniżce ceny o 15% kosztuje 4930 zł. Ile kosztował telewizor przed obniżką?
[Ilustracja 2]
Zadanie Po obniżeniu ceny kurtki o 10%, zapłacono za nią 630 zł. Ile kosztowała ta kurtka przed obniżką?
Polecenie Rozwiąż zadanie, korzystając ze wzoru.
Wzór Owoc awokado po podwyżce ceny o 24% kosztuje 4,34 zł. Ile kosztował owoc awokado przed podwyżką?
[Ilustracja 3]
Zadanie Po podwyżce o 10% cen biletów tramwajowych, za przejazd pani Kasia musiała zapłacić 3,85 zł. Ile kosztował ten bilet przed podwyżką?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Zadanie dla chętnych Pan Karol otrzymał 1350 zł premii, co stanowiło 30% jego miesięcznej pensji. Ile zarabia miesięcznie pan Karol?
mf3c8379dbacb6a0e_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania. Aby obliczyć liczbę na podstawie danego jej procentu możemy: - wykonać mnożenie przez 2, jeśli dane jest 50% liczby, - wykonać mnożenie przez 4, jeśli dane jest 25% liczby, - wykonać mnożenie przez 10, jeśli dane jest 10% liczby, - obliczyć , ile wynosi 1% szukanej liczby i otrzymany wynik pomnożyć przez 100, - rozwiązać odpowiednie równanie
calculating how much is 1% of the given number1
calculating how much is 1% of the given number
obliczenie, ile wynosi 1% danej liczby
RJErsywN4kOvC1
wymowa w języku angielskim: calculating how much is 1% of the given number
wymowa w języku angielskim: calculating how much is 1% of the given number