At home, students search available knowledge sources (films, animations, educational materials) for information about the cartesian coordinate system on a planecartesian coordinate system on a planecartesian coordinate system on a plane. Then, they make notes to systemize obtained knowledge.
The teacher introduces the subject of the lesson – expanding knowledge about the coordinate system. They will also mark points in the coordinate system.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- The cartesian coordinate system is created by two perpendicular number lines.
- The point of intersections of axes is called the beginning of the coordinate systembeginning of the coordinate systembeginning of the coordinate system.
- The horizontal axis X is called the abscissa.
- The vertical axis Y is called the ordinate.
- Second coordinate of a point located on the abscissa is equal to 0.
- First coordinate of a point located on the ordinate is equal to 0.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Kartezjański układ współrzędnych tworzą dwie prostopadłe osie liczbowe. - Punkt przecięcia osi nazywamy początkiem układu współrzędnych. - Oś pozioma X nazywana jest osią odciętych. - Oś pionowa Y nazywana jest osią rzędnych.
Zaznacz w układzie współrzędnych pięć punktów, których druga współrzędna jest o 3 większa od pierwszej. Jaka figurę otrzymasz łącząc te punkty?
m3be11e90db17ff16_1528449000663_0
Kartezjański układ współrzędnych na płaszczyźnie
m3be11e90db17ff16_1528449084556_0
Drugi
m3be11e90db17ff16_1528449076687_0
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
m3be11e90db17ff16_1528449068082_0
45 minut
m3be11e90db17ff16_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
m3be11e90db17ff16_1528449552113_0
1. Zapoznanie z budową kartezjańskiego układu współrzędnych na płaszczyźnie.
2. Zaznaczanie punktów w układzie współrzędnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m3be11e90db17ff16_1528450430307_0
Uczeń:
- zapoznaje się z budową kartezjańskiego układu współrzędnych na płaszczyźnie,
- zaznacza punkty w układzie współrzędnych.
m3be11e90db17ff16_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Odwrócona klasa.
m3be11e90db17ff16_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
m3be11e90db17ff16_1528450127855_0
Uczniowie w domu poszukują w dostępnych źródłach wiedzy materiałów dydaktycznych, filmów, animacji dotyczących kartezjańskiego układu współrzędnych na płaszczyźnie. Po zapoznaniu się z treściami multimedialnych zasobów, robią notatki mające na celu usystematyzowanie zdobytej wiedzy.
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach uzupełnia swoją wiedzę na temat układu współrzędnych. Będą również zaznaczać punkty w układzie współrzędnych.
m3be11e90db17ff16_1528446435040_0
Wybrani przez nauczyciela przedstawiciele klasy krótko omawiają rezultaty poszukiwań i odpowiadają na pytania nauczyciela.
1. Jak inaczej nazywamy oś X? 2. Jak nazywamy oś Y? 3. Jak nazywa się punkt przecięcia osi X i osi Y?
Polecenie Uczniowie sprawdzają poprawność swoich odpowiedzi na ilustracji multimedialnej.
[Ilustracja interaktywna]
Wnioski uczniów:
- Kartezjański układ współrzędnych tworzą dwie prostopadłe osie liczbowe. - Punkt przecięcia osi nazywamy początkiem układu współrzędnych. - Oś pozioma X nazywana jest osią odciętych. - Oś pionowa Y nazywana jest osią rzędnych.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.
Każda grupa otrzymuje zestaw zadań do rozwiązania. Do kolejnego zadania może przejść ta grupa, która poprawnie rozwiązała dane zadanie.
Polecenie Zaznacz w układzie współrzędnych punkty o podanych współrzędnych.
a) A(3 ; 1), B(3 ; 4), C(-2 ; 1) b) A(2 ; 1), B(4 ; 5), C(-3 ; 5), D (-5 ; 1)
Jaką figurę otrzymasz, jeżeli połączysz odcinkami kolejne punkty oraz pierwszy i ostatni?
Polecenie Który punkt znajduje się w układzie współrzędnych na osi odciętych?
a) A(4 ; 0) b) B(0 ; -5) c) C(0 ; 0) d) D(8 ; 0)
Sprawdź swoje przypuszczenia wykonując odpowiedni rysunek. Zapisz odpowiedni wniosek.
Wniosek:
- Druga współrzędna punktu leżącego na osi odciętych jest równa 0.
Polecenie Który punkt znajduje się w układzie współrzędnych na osi rzędnych?
a) A(2 ; 0) b) B(0 ; -4) c) C(0 ; 0) d) D(0 ; 10)
Sprawdź swoje przypuszczenia wykonując odpowiedni rysunek. Zapisz odpowiedni wniosek.
Wniosek:
- Pierwsza współrzędna punktu leżącego na osi rzędnych jest równa 0.
Polecenie Zaznacz w układzie współrzędnych taki punkt Z, którego.
a) Obie współrzędne są większe od 6. b) Pierwsza współrzędna jest o trzy mniejsza od drugiej. c) Druga współrzędna jest dwa razy większa od pierwszej.
Ile rozwiązań ma to zadanie?
Polecenie Zaznacz w układzie współrzędnych pięć punktów, których druga współrzędna jest o 3 większa od pierwszej. Jaka figurę otrzymasz łącząc te punkty?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów. Dwie grupy, które najszybciej wykonały zadania obowiązkowe i zadanie dla chętnych otrzymują oceny celujące.
Polecenie dla chętnych: Znajdź liczbę m wiedząc, że.
a) Punkt D(m + 4 ; 7) leży na osi X. b) Punkt G(-3 ; 3m - 1) leży na osi Y.
m3be11e90db17ff16_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Układ współrzędnych są to dwie prostopadłe osie liczbowe. - Punkt przecięcia osi nazywamy początkiem układu współrzędnych. - Oś pozioma X nazywana jest osią odciętych. - Oś pionowa Y nazywana jest osią rzędnych. - Druga współrzędna punktu leżącego na osi odciętych jest równa 0. - Pierwsza współrzędna punktu leżącego na osi rzędnych jest równa 0.
cartesian coordinate system on a plane1
cartesian coordinate system on a plane
kartezjański układ współrzędnych na płaszczyźnie
RDapdu6gE3t3j1
wymowa w języku angielskim: cartesian coordinate system on a plane
wymowa w języku angielskim: cartesian coordinate system on a plane